Begin dit jaar ben ik gestart met het in beeld brengen van al mijn naaicreaties. Het zijn er nogal wat. Ik heb ze niet geteld, maar ik was toch verbaasd over de hoeveelheid. Ik moest hiervoor door stapels oude foto´s worstelen. Ze waren dan wel ingeplakt dus een jaartal erbij vinden was niet zo moeilijk.  Veel foto´s moesten worden ingescand want die waren nog van voor het digitale tijdperk. Het kostte nogal wat moeite om er een goede mapindeling van te maken op de computer. Ik ben nu zo ver dat ik zelfs diverse online albums heb met mijn creaties. Ik onderscheid een aantal periodes in mijn naaiwerk. Daarvan heb ik een representatieve foto gezocht en die zie je hierboven.

Ik ben begonnen te naaien met de Singerhandnaaimachine van mijn moeder toen ik nog niet op de middelbare school zat. Mijn eerste maaksel was een tweedrokje. Daarvan is helaas geen foto, want ik had toen nog geen fototoestel. De eerste foto van een zelfgemaakt kledingstuk is van deze strokenrok uit de periode 1975-1980. De volgende periode  t/m 1990 kenmerkt zich door een toenemend gewicht. Ik werkte als secretaresse en moest er ondanks mijn gewicht toch representatief uitzien. Er was niks leuks in mijn maat te koop en daarom maakt ik veel zelf. Ik heb een foto geplaatst waarop ik trots sta met een hippe blouse in een spijkerbroek nadat ik meer dan 25 kilo was afgevallen. Ondertussen had ik ook een eigen naaimachine gekocht: de Pfaff Festival voor destijd 1000 gulden. Die heeft zijn geld meer dan opgebracht.

Vlak daarna leerde ik Arjen kennen en in de daaropvolgende periode tot 1996 maakte ik veel aparte kleding. Ik ging op les bij iemand van de Knipmodecursus in Rotterdam. Daar maakte ik o.a. deze jas die ik in Parijs 1993 droeg, maar ook mijn eigen trouwkleding en een jas die Arjen meer dan 10 jaar heeft gedragen zo trots was hij.

Vanaf 1997 kwamen de kinderen en de 10 volgende jaren maakte ik heel veel kinderkleding, maar ook wel positiekleding voor mezelf. Je ziet hier de jongens in 2002 in hun kersttruien.

Vanaf 2006 toen de jongste naar de basisschool ging heb ik opnieuw les genomen, maar ditmaal bij een modevakschool. Daar volg ik nog steeds de opleiding tot costumiere met wisselend succes en plezier. Je leert daar in 4 modules rokken/broeken/blouse/kinderkleding patroontekenen en het naaien van de op maat getekende modellen. Je maakt een map met alle tekeningen en uitwerkingen en ook gedetailleerde kledingdelen zoals ritsen en zakken. Om een diploma te krijgen moet je ook nog een examen stofwarenkennis doen. Zo makkelijk als ik naaien vind, zo lastig is voor mij patroontekenen. Ik ben nu na 7 jaar aan het einde van de blousesmodule gekomen. Ik denk niet dat ik de kinderkleding nog ga doen, omdat de kinderen inmiddels zo groot zijn dat ze willen dragen wat hun leeftijdsgenoten dragen en dan liefst ook nog van een bepaald merk. Over stofwarenkennis twijfel ik nog. Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe Pfaffnaaimachine met heel veel steken en sterkere motor, want naaien zal ik wel altijd blijven doen. Als je meer creaties wilt zien laat dit dan via de reacties weten dan kan ik je de link van een foto-album mailen.

»

  1. KnutzEls schreef:

    Hoi Dorothé, ik had je nieuwe blog nog niet zo in werking gezien. Natuurlijk wel de start, maar daarna. Dat kwam omdat het nog niet in mijn Google Reader stond, maar nu dus wel!
    Ik kan je dus bij elk blogje volgen. Leuk die naaicreaties. Je hebt er veel en ze ze staan ook heel leuk hier in beeld.

  2. joadjeAda schreef:

    Hoi Dorothé

    Ik vind het erg knap van je dat je deze gezellige blog hebt gemaakt ,heel leuk om zo al je dingen uit je dagelijks leven te bewonderen

    Ik heb hem bij de favorieten gezet en ga vast en zeker regelmatig even kijken

    Groetjes Ada

    • djaktief schreef:

      Hoi Ada,

      Leuk dat je een kijkje nam ook al gaat het over heel veel onderwerpen. Misschien dat je ook weer gaat bloggen. Ik ben nog geen pro want ik stoei nog heel wat af met de layout en plotseling verdwijnende berichten etc. Als je trouwens op follow klikt dan kun je je abonneren (gratis) op mijn berichten en dan krijg je automatisch een bericht bij je mail onder het kopje feeds tot je het zat bent en dan klik je op unfollow.
      See you on my blog en de ZKM-lijst.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

