Vanochtend eerst even een rondje van 10 km gerend om fit te blijven. Ik ben direct doorgelopen aansluitend aan het naar school brengen van de jongste, want als ik terug naar huis ga dan dreigt daar het afleidingsgevaar van dingen die moeten en of leuke dingen die lonken. De eerste stap is altijd de moeilijkste en dat geldt niet alleen om in beweging te komen. Op deze manier sla ik eigenlijk de eerste stap over en ben ik al op weg voordat ik er erg in heb. Die zelfde eerste stap had ik ook bij het starten van dit blog. Dit is nu toch maar mooi bericht drie al weer in twee weken. Ik zou het liefst iedere dag schrijven, maar dan steek ik mijn hoofd in een strop stop die zeker zal knellen. Het blog geeft me wel energie en daardoor heb ik ook weer plannen om lang liggende projecten op te pakken. Een ervan is fotografie. Ik maak al heel lang foto’s maar mijn ouders hadden destijds geen camera en van mijn jeugd bestaan dus nauwelijks foto’s. Deze achterstand heb ik -net als zovelen- met de komst van de digitale camera ruimschoots ingehaald. Ik ben nog wel van het ouderwetse type dat foto’s inplakt en voorziet van commentaar. Ik ben dat zorgvuldiger gaan doen toen ik na de dood van mijn ouders bleef zitten met prachtige fotoboeken zonder verhalen. Het is net als het kijken naar een stomme film, dat verveelt gauw en het frustreert dat je er niets meer over te weten kunt komen. Dat wil ik onze kinderen niet aandoen, dus ik plak en schrijf alsof het een documentaire is. Ondertussen bezitten we het indrukwekkende aantal van 74 foto-albums. 25 Albums vóór de kinderen en 50 met en over de kinderen. En toen kwam de mogelijkheid om digitaal een foto-album aan te maken. Ik vond het prijzig, moeilijk en was niet te spreken over de kwaliteit die ik bij familie en vrienden zag. Dit jaar heb ik mijn mijn eerste stap op dit pad gezet en een digitaal album gemaakt en afgedrukt. Het was een hoop werk maar het resultaat mag er zijn. Het mooie is dat het ook online kan worden gedeeld met wie je maar wilt. Dit online delen deed ik ook wel via online bestanden zoals picturepush, photobucket, picasa en flickr, maar een album is toch veel toegankelijker dan een eindeloze diashow. Ik heb echter zo lang gewacht met het zetten van die eerste albumstap dat er nog een stuwmeer is van 1,5  jaar fotomateriaal en souvenirs. Van dit fotomonster heb ik deze week de kop afgebeten en me gestort uit het doorlopen van meer dan 240 fotobestanden! Ik ben nu tot het eind van het eerste jaar gevorderd. Ik ga deze foto’s nog ouderwets laten drukken, behalve die van de zomer- en wintersportvakantie. Daarvan maken we nog een album. Mijn streven is om een doorlopend album aan te maken en nieuwe foto’s na 2 maanden te screenen en gelijk digitaal in te plakken. Voor wie het interesseert. Ik gebruik de HEMA fotoservice en maak losbladige albums. Dat vraagt het minste ruimte en je kunt nog dingen toevoegen als je wilt. Verder gebruik ik verschillende on line albums voor verschillende doelgroepen zoals familie, vrienden, creaties etc., want anders kan iedereen al je foto’s zien, tenzij je alles heel ingewikkeld wel of geen toestemming moet geven om te kijken of te downloaden. Ik gebruik ook diverse albums omdat je gauw aan het maandquotum zit dat je gratis mag uploaden. Ik hoop dat ik me in de toekomst weer iets meer met fotografie kan bezig houden dan met het verwerken van de output. Bovenstaand plaatje vind ik nog altijd een heel geslaagde opname van een brug in de wijk die ik heel vaak rennend oversteek tijdens mijn trainingsrondje. Volgens mij voldoet die zelfs aan de normen van de gulden snede. Een digitale fotografiecursus heb ik al gehad, maar ik ben er weer heel veel van vergeten, dus het opfrissen van die kennis zou ook niet gek zijn. Voor mijn upcoming 50ste verjaardag kreeg ik nog een cursus natuurfotografie van mijn schoonouders cadeau, dus dat kan een moooie start zijn. Even lekker googelen dus.

Geef een reactie

