De nieuwe computercursus is al meer dan een week in huis. Vorig weekend heb ik ijverig het eerste hoofdstuk gelezen, maar tot op heden was ik nog niet verder gekomen dan dat. Met het oog op toekomstig werk heb ik nl. gekozen voor de cursus European Computer Drivers Licence. Natuurlijk heb ik als ex directiesecretaresse wel veel ervaring met computer en tekstverwerking maar ik ben er nu toch al bijna 15 jaar uit. Vanzelfsprekend kan ik wel surfen, mailen, foto´s bewerken en met typen versla ik hier in huis nog altijd iedereen, maar van Powerpoint, Excell en Database heb ik geen kaas/bytes gegeten. Het LOI verzekert dat als je dit diploma kunt overleggen er geen enkele twijfel meer bij een werkgever zal zijn over je computervaardigheid. Het is een cursus van 7 maanden dus dat moet te doen zijn. De onderwerpen zijn:

  1.  basisbegrippen in de ICT
  2.  computergebruik en bestandsbeheer
  3.  tekstverwerking
  4. spreadsheets
  5. databases
  6. presentaties
  7. websurfen en communicatie (mail)

Alles was keurig op tijd geleverd door de LOI alleen mijn cursusnummer en wachtwoord ontbraken, dus ik kon niets on line doen. Toen die eindelijk binnen waren dacht ik vrijdag eventjes de achterstand in te halen, maar zoals wel vaker gebeurt,  zijn er de laatste dag van de week allerlei plotselinge ongeplande activiteiten naast het toch al drukke vrijdagprogramma, waardoor ik uiteindelijk pas vanochtend aan de studie toekwam. Dat eventjes viel vies tegen. Ik heb het eerste hoofdstuk weer doorgenomen en alles wat ik niet wist op internet opgezocht. Dat was nogal wat, maar ik wed dat lang niet iedereen weet wat er met PCI en defragmentatie wordt bedoeld,  laat staan dat je weet wat de router en de hub doen enz. Dat lezen duurde dus ca. 3 uur. Daarna maakte ik ter controle 30 open vragen om mijn parate kennis te testen. Toen viel ik flink door de mand, want van al die vragen had ik van 17 stuks het antwoord dus niet paraat. Lezen is dus echt iets anders dan leren. Ik geef mijn kinderen wel tips, maar nu mag ik ze zelf ook eens gaan toepassen. Ik beschouwde de open vragen dus maar als een onverwacht SO, dat ik daarna met mezelf heb besproken, door alle vragen op te zoeken en uit te werken. Nu moet ik nog het interactieve gedeelte doen, maar dat bewaar ik maar tot in morgen fris ben. Ofschoon ik wel teleurgesteld was over het beklijven van de gelezen kennis, ben ik erg enthousiast en nieuwsgierig naar de stof. Ik vind computers dus leuk en ben gemotiveerd om die grijze cellen weer eens aan het werk te zetten. Het kostte me ook geen moeite om me te concentreren en ik heb me weinig laten afleiden door andere zaken vandaag. Er kwam nl. nog een grote stapel van meer dan 500 foto’s binnen die ik onlangs besteld had na het doornemen van al die fotobestanden vorige week. Ik hoef me dus niet te vervelen. Ik moet wel zorgen dat ik verder genoeg train en in de buitenlucht kom en niet alleen mentaal aktief ben.

Eén reactie »

  1. Natalie schreef:

    Hai Dorothé!

    Erg hé van die grijze hersencellen die niet meer zo fit zijn als vroeger haha, misschien moeten ze er weer even aan wennen. Het schijnt dat veel computerlezen deze vaardigheid doet verminderen maar dat dit slechts van tijdelijke aard is als je weer veel gaat lezen van papier 🙂 En ja, dat een studie op een derde rangs plaatsje kan komen te staan is mij niet onbekend,,,,, Waar ik vooral tegenaanloop zijn onduidelijkheden in het materiaal en opdrachten die zo onduidelijk zijn geformuleerd dat ik ze niet goed kan maken. En vooraf een vraag stellen kan dus niet, eerst het huiswerk insturen ????….. En zo loop ik nog tegen wat dingetjes aan die niet helemaal kloppen. Ik zit toch liever in een normaal klaslokaal.. Heb een forum http://brightmind.nl/onderwijsassistent/ opgericht voor medestudenten, nu nog medestudenten zoeken 🙂 Hoop echt dat dat gaat lopen. Heel veel suc6 met je studie!!! You can do it 🙂

    Liefs Natalie

Geef een reactie

