Vandaag werd de traditionele Van Herpenloop van de Schaatsvereniging Rotterdam gelopen. In 1970 werd dit evenement voor het eerst georganiseerd en sindsdien ook bijna ieder jaar gehouden. Op de herenwisselbeker prijkt nog de klinkende naam van Kees Verkerk en op die van de dames van Stien Baas-Kaiser. Omdat het aantal hardlopende leden van de club niet zo groot is – schaatsen is nl. de hoofddiscipline – mogen er introducés meedoen. Dit is al minstens de derde keer dat we met  het gezin meededen. Eerst met zijn allen een rondje inlopen. Dan de jeugd één rondje van 550 meter meisjes en jongens apart. De dames doen 3 rondjes  in totaal 1.650 meter en vervolgens de heren 5 rondjes in totaal 2.750 meter. Na een drankje en even uithijgen volgt  tot slot een prestatieloop van 5 km. Er moet wel gezegd worden dat sommige categorieën en afstanden nogal eens variëren al naar gelang het aantal deelnemers. Zo waren er vandaag maar 2 dames: een meisje van ca. 14 jaar en ik ‘een meisje van bijna 50 jaar’. We deden niet flauw en liepen gewoon het herenparcours. Maar het was heel warm – meer dan 25 graden- en de heren gingen er hard vandoor. Ook mijn tegenstandster was veel sneller, dus ik liep de hele tijd alleen. Het was een soort trainingsrondje dat in twee stukken was geknipt. De 3 km heb ik me heel rustig gehouden omdat ik toch nog niet zo in vorm ben na de vakantie. Ik liep ook nog te klungelen met mijn nieuwe sporthorloge waar ik door een foute actie mijn rondetijd kwijt was en niet meer kon berekenen hoe hard ik eigenlijk liep die 3 km. Maar ….. op de 5 km kon ik  manlief voorblijven en verslaan in de sprint. Van de gegevens van afgelopen jaren heb ik een spreadsheetje gemaakt.

1.650 m 2.750 m 5.350 m min/km presatieloop km/u prestatieloop
2009 8:00         —- 31:00:00 5.47 10,4
2010 8:31 14:20 29:42:00 5.33 10,8
2011 8:54 14:58 28:45:00 5.22 11,2

Er is dus wel verbetering te zien op de 5 km, maar echte snelheid zit er niet meer in. Onderweg stelde ik me tevreden met de hoop dat ik deze tijd over 10 jaar nog kan waarmaken. De prestaties van de mannen/jongens liepen uiteen van ‘uitlopen met een blessure’ tot een tweede plaats. Misschien volgend jaar weer als er wat meer lopersconcurrentie is. Ik kreeg nu nl. de medaille voor de 2e plaats maar dat is niet zo leuk als er niet meer dan twee vrouwen meedoen. Voor meer info zie de clubsite http://www.svrotterdam.nl/

Voorafgaand aan deze loop had ik een andere wedloop met mezelf nl. het volhouden van het studietempo van mijn ECDL-cursus van 1 hoofdstuk per week. Dat viel nog niet mee. Ik heb werkelijke dit weekend iedere vrije minuut besteed aan het lezen van de stof en het maken van uittreksels en vragen. Maar het is gelukt. Ik ben weer bij en begin de nieuwe week met hoofdstuk 3. De beantwoording van de vragen lukte ook iets beter dan de vorige keer. Van de 30 had ik er nu nog 7,5 fout en van de meerkeuze 3 fout.

Het is wel veel werk maar het is een heel leuk onderwerp om mee bezig te zijn, omdat ICT overal in ons leven is. Ik praktiseer nu ook het gebruik van diverse computers. Ik heb werk gemaakt op 2 verschillende desktops en 1 laptop. Bloggen heb ik ook op 3 verschillende computers gedaan. Het werken op mijn minilaptop bevalt het minste omdat ik daar nogal wat typfouten maak doordat ik per ongelijk mijn touchpad aanraak. Het verbeteren van de fouten die daardoor ontstaan kost vervelend veel tijd en het leidt ook af van de inhoud. Maar misschien is laptoptypen ook wel te trainen 😉

»

  1. joan Stas schreef:

    Hallo Dorothé,

    Ik kan je verzekeren dat laptoptypen wel te trainen is hoor! Dus wees maar gerust. Ik heb nu een nieuw toetsenbord en daar ging het typen de eerste dagen ook zo slecht, zo erg dat ik weer velangde naar mijn oude kapotte toetsenbord. Maar na even doorzetten gaat het nu weer goed.
    Leuk om zo’n evenement met heel de familie te hebben. Wij hebben dit afgelopen zomer gedaan met tijdens de marathon in Stockholm. Toen was er voor de families een mini marathon. En we hebben het alle vier uitgelopen….ik met mijn tong op de grond..hihi maar toch gedaan (2km, hihi). Ik had er wel 4 weken op getraind…..alle begin is moeilijk.

    Groetjes,
    Joan

    • djaktief schreef:

      Hoi Joan,

      Door ons dynamische gezinscomputergebruik typ ik op 3 verschillende toetsenborden en dat is niet bevordelijk voor de snelheid en de correctheid.

      Leuk dat je reageert op mijn blog, zo horen we nog eens wat van elkaar. Ik wist helemaal niet dat je liep bijv.

      groetdjes,

      Dorohté

  2. Heleen schreef:

    Nou hè hè, ik heb het gevonden op mijn ipad. Nu kan ik je volgen geloof ik. Mooi blog , so keep going!

Geef een reactie

