Zo’n twee keer per jaar ga ik door de kasten van de kinderen om zomer- en winterspullen door te nemen. Dat is altijd een mega-operatie ivm passen en doorschuiven naar de volgende. Je staat verbaasd over de hoeveelheid spullen die de heren bezitten. Vrijwel alles haalt het volgende seizoen niet meer omdat de jongens nu eenmaal erg hard groeien. Gelukkig krijg ik zo her en der nog wel eens wat, maar tegenwoordig komt dat vaak niet meer overeen met de maat en/of smaak zoonlief 1, 2 of 3. Daarom gaan we tegenwoordig ook gezamelijk shoppen;  eveneens een zeer vermoeiende maar wel  bevredigende activiteit  als we voor leuke prijsjes leuke spullen hebben gescoord. Daarna blijft er niet zoveel energie over om door mijn eigen kledingkast heen te gaan. Nu heb ik zo met het bereiken van die mijlpaal van 50 jaar wel zoiets, dat ik toch iets meer moet letten op hoe ik erbij loop en hoe ik eruit zie.  Bovenstaand boekje heeft me daar heel goed bij geholpen. Er staan allerlei do’s en don’ts in, waarvan ik het gros aan mijn laars lap, maar waarvan er toch wel een paar echte eyeopeners waren:

– Hoog is beter dan laag (borsten, billen, wenkbrouwen, schoenen, rokken)

– Minder is beter dan meer (liever casual, benen, nagels)

En dus moest mijn eigen garderobe ook eens met een kritisch oog bekeken worden. Zoals je ziet heb ik heel veel weggedaan. Want bij nader inzien bleek toch heel veel kleding gevlekt, verwassen, net niet de goede kleur, uitgelubberd, gepild, of sowieso al meer dan twee jaar niet gedragen te zijn.

Ook heb ik afscheid genomen van een aantal zelfgemaakte kledingstukken, omdat ze niet meer pasten (gelukkig te groot) maar ook omdat resultaat toch te ouderwets was of me gewoon niet stond qua kleur en/of model. Het kostte me wel moeite want ik weet dan niet meer precies hoeveel tijd erin zit, maar wel dat ik soms uren heb zitten tobben met die rits of voering enz. Blijkbaar geeft dat een band en daarom dan nog maar een afscheidsfotootje van mijn eigen creaties.

En dan……

Ik heb besloten om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Ik ga dit komende jaar even niets kopen (behalve panties en misschien een paar laarzen als het uitverkoop is). Ik heb meer dan genoeg volgens mij. Ik heb net nog even geteld maar er hangen 16 broeken, 9 rokken en 4 jurken in mijn kast en verder zijn er meer dan genoeg shirts, truien, blouses, tops en jasjes om daarmee een zomer- en winterlang te combineren. Het lijkt me genoeg, want 29 kledingstukken geven me de mogelijkheid om bijna een maand lang iedere dag iets anders aan te trekken. Laatst las ik  ook het aansprekende artikel over het 5 piece wardrobe systeem, waarbij je per seizoen niet meer dan 5 dingen koopt om je hele gardarobe weer up to date te maken. Zie http://www.lindsayvallen.nl/5-piece-french-wardrobe-systeem/ Ik heb geen representatieve functie, dus ik denkt dat ik die 5 dingen niet eens nodig heb. Alleen een paar nieuwe laarzen blijven op mijn wenslijstje staan!!!

»

  1. Natalie schreef:

    Ik neem het mij ook vaak voor maar kleding laten liggen is als je werkzaam bent in de mode echt supermoeilijk. Laat het dan ook nog eens hele mooie mode zijn 🙂 In de gewone periode kan ik het nog redelijk laten, maar in de sale? Sta je de hele dag door te verkopen en daar kan je erg hebberig van worden kan ik je vertellen! Doordat ik een paar enkele mooie dingen per seizoen koop en er meestal het volgend jaar ook nog plezier van heb gooi in in verhouding niet eens zo heel veel weg. Meestal heb ik het dan ook echt afgedragen. Van het weekend nog in Bataviastad geweest en dat is best een bezoekje waard, toch aardig wat koopjes gescoord!

    En jezelf een beetje upgraden is zoiets als jezelf een cadeautje geven, je bent het waard!

    Gr. Natalie

  2. djaktief schreef:

    Hoi Natalie,

    Net zoals op dieet zijn en bij een banketbakker werken 😉 Je moet ook wel representatief erbij lopen denk ik. Ik hoef dat niet, bovendien loop ik een groot deel van de week in een sportoutfit omdat ik voor ik ga trainen niet eerst iets anders aan doe.

    groetjes,

    Dorothé

  3. Heleen schreef:

    Ja lekker hoor, heb je je hele kledingkast leeg gegooid en dan maak je niet eens een afspraak om eens lekker te shoppen! Je hebt wel gelijk hoor dat je na een hele kastopruimactie nog meer dan genoeg hebt om 3 maanden te kunnen combineren, maar…… je kunt jezelf ook wel eens een keertje verwennen met iets leuks, moois, of gewoon a must have!
    Wie weet vind je nog iets in Wijk aan Zee en omgeving!

    • djaktief schreef:

      Hoi Heleen,

      Mijn musthaves zijn een gps-horloge (400) en 2 paar runningschoenen per jaar (150 per paar), dus voor laarzen etc. wacht ik even tot de uitverkoop.
      We bellen nog over Wijk aan Zee

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

