Als ik zo naar de index van mijn schrijfonderwerpen kijk dan lijkt het of ik nogal eenzijdig bezig ben. Hardlopen, computer en bloggen zijn de hoofdonderwerpen Over naaien en andere creatieve onderwerpen schrijf ik blijkbaar minder makkelijk. Dat komt waarschijnlijk omdat ik momenteel op een taai stuk ben aanbeland met mijn naaicursus. Ik ben nl. bezig met de eindopdracht van de module Blouses van de Costumière-opleiding. Ik moet laten zien wat ik allemaal heb opgestoken van de diverse modellen blouses, jurken, vestjes, met verschillende mouwen en halsafwerkingen. Ik moet nu 9 verschillende modellen tekenen in 9 verschillende maten. De maten moet ik opnemen van verschillende personen. Na het tekenen van het basispatroon volgt dan de modellering, dwz de tekeningen zodanig uitwerken zodat je een knipklaar patroon hebt voor ieder van die 9 modellen. Net zoals vroeger op school moet je laten zien hoe je stapsgewijs aan de oplossing bent gekomen.

Het is allemaal erg tijdrovend. Het opmeten van een model kost ca. een half uur per persoon. Daarna moet ik ter controle alle verkregen maten doorrekenen tot werkmaten. Dat kost ook een half uur. Daarna begint het echte tekenwerk. Alles wordt in het klein getekend op ¼ schaal zodat het resultaat zichtbaar is op een A4-tje. Afhankelijk van het basispatroon én van de werkmaten kom ik in ca. 1,5 uur tot een basispatroon voor een model. Daarna volgt het modelleren. Daarvoor moet ik eerst weer het basispatroon overnemen. Bij deze opleiding is kopiëren verboden, dus overtrekken maar en dan het model intekenen. Dit kost minimaal een uur. Vervolgens moeten de patroondelen weer worden overgenomen en uitgeknipt worden tot een pasklaar patroon. Van drietal modellen moet een stoflegging worden gemaakt. Dat modelleren en uitwerken kost ook minimaal 1,5 uur per model.  Dat komt in totaal op minimaal 4 uur voor 1 model in het allergunstigste geval. De praktijk valt nogal eens tegen omdat er maten niet kloppen, of omdat ik het niet snap -rekenen is niet mijn sterkste kant ;-).

Drie modellen moet ik ook in het echt maken. Dat vind ik het leukste werk eigenlijk. Bij de vorige modules Rokken en Broeken heb ik de meer modellen in de praktijk gemaakt dan verplicht was. Omdat ik dit jaar de opleiding wil afronden met een certificaat voor deze module werk ik een beetje onder tijdsdruk.

 

Ik ben 7 jaar geleden begonnen met patroontekenen en ik heb heel veel geleerd, maar ik ga ermee stoppen. Voor het diploma Costumière zou ik nog een module Kinderkleding en een cursus Stofwarenkennis moeten doen. In een optimistische schatting zou me dit nog minimaal een jaar kosten aan tijd en lesgeld, maar ik ben niet zo’n vlotte leerling . Ik en destijds begonnen met patroontekenen omdat ik allesbehalve een confectiefiguur had en moeilijk leuke kleding kon kopen. Tegenwoordig heb ik een gangbare maat en kan ik makkelijk in allerlei kledingwinkels slagen, dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Ik wil er ook niet mijn beroep van maken, want kledingreparaties vind ik vervelend werk en voor maatwerk hebben mensen geen geld over. Zelf een naaigroep starten zou wel kunnen, maar ik mag geen lesgeven. Daar zitten nog 2 vakdiploma’s tussen. Ik wil in de toekomst toch wel weer aan het werk, dus daarom ben ik met mijn computercursus begonnen.

Naaien wordt dan weer echt een hobby en dat zal het ook altijd blijven, want ik heb nou eenmaal iets met stofjes en kleding. Bovendien heb ik twee prachtige machines en een kast vol met lappen die nog op hun modieuze coming out wachten. Als je geïnteresseerd bent in wat ik allemaal heb gemaakt dan moet je me mail dan voor de link met mijn naaifoto’s. In verband met de priivacy van de modellen zet ik die niet zomaar op internet. Voor contactgegevens zie tabblad ‘about me’.

»

  1. Diane van der Marel schreef:

    En hier is iemand die kan zeggen dat ze het heel erg leuk vindt dat ze straks een echte “made bij Dorothe” krijgt. Ik verheug me erop om de jurk aan te kunnen doen!

  2. Natalie schreef:

    Mijn hemel, petje af!!! Het is bijna zonde dat je niets met patroontekenen gaat doen, je hebt al heel wat kennis en ervaring zo te lezen. En engelengeduld blijkbaar 🙂
    Suc6!!!

    Groetjes Natalie

  3. djaktief schreef:

    Hoi Natalie,

    Eigenlijk is patroontekenen niets voor mij, maar ik kan het wel. Ik begrijp er kleding ook veel beter door, maar ik ben van de stof en niet van het papier.

    groetjes,

    Dorothé

  4. lia schreef:

    hoi dorothé, complimenten voor je blog en voor je doorzettingsvermogen.
    Ik heb ook een opleiding gedaan zoals deze maar niet zo uitgebreid en was in 8 jaar klaar om ook les te geven dus ik raad je aan om een soort naaicafe te beginnen bij je thuis, op zolder of zoiets, dan doe je nog iets met je dure opleiding en ervaring en het is hartstikke gezellig.
    Ik geloof dat je ook een druk gezin hebt toch, dus dan is dit misschien een leuke afleiding en als je dan nog een klein centje vraagt aan degene die in je “cafe”komt dan haal je misschien nog iets uit je opleiding? he is maar een idee en ik heb geen idee hoe je met je tijd zit natuurlijk maar denk er eens over na?
    groetjes van lia

  5. djaktief schreef:

    Hoi Lia,
    Bedankt voor de complimenten en je tip. Ik was van plan een soort koffie-ochtend te organiseren 1x per maand. Ik vind het nl. heel leuk om mijn kennis te delen en inspiratie op te doen uit wat anderen maken. Ik woon in een nieuwbouwwijk en daar is vast belangstelling voor. Er zit wel een naaicursus in de buurt, maar die wil ik niet voor de voeten lopen. Ik vind mijn opleiding niet weggegooid hoor. Ik heb nog steeds heel veel aan die kennis. Ik denk dat ik met mijn computeropleiding meer kans maak op passend betaald werk t.z.t.

Geef een reactie

