Natuurlijk ben ik ook ooit begonnen met sporten om te lijnen en dat positieve effect op mijn figuur blijft een belangrijke stimulans. Tegenwoordig loop ik ook echt om een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten naar mijn leeftijdscategorie.

De Zevenheuvelenloop is over twee weken. Met de buurvrouw heb ik twee keer een heuveltraining gedaan. De eerste keer beschreven onder het kopje tunneltraining. Die was toch wel een beetje te heftig voor onze Randstadbeentjes die veel vlakke wegen gewend zijn. Daarom hebben we een een alternatief gelopen door een dubbel rondje over twee viaducten te doen + een maximaal aantal opritten. Omdat dit wat saai is deden we het       ’s avonds want dan zie je toch niet zo gauw waar je loopt. Het was een pittig rondje van 10,5 km waar we slechts 56 minuten over liepen. Dit is goed voor een tempo van 5.20 min/km oftewel 11,3 km/uur. Het plan is om nog één heuveltraining in duurlooptempo te doen, waarschijnlijk gaat dat het parcours van de Bruggenloop worden. Die loop is pas in december, maar het parcours is al bekend.

Verder ben ik ook al weer bezig met het volgende trainingsdoel: de halve marathon  van Fortuna op 11 december. Er staat nog niet veel informatie over op hun website maar de route is een pareltje vind ik. Eerst een dubbelrondje, dan een uitloopje en een race naar de finish. Zie:

http://www.avfortuna.nl/index.php?option=com_jevents&view=year&task=year.listevents&Itemid=126

Dit is voor mij echt een snelheidstest om te bepalen op welk duurlooptempo ik in januari de trainingslopen voor de marathon van Rotterdam ga doen. Die zes trainingslopen zijn een keer per 14 dagen en beginnen met 22 km en dan steeds een paar km meer tot uiteindelijk 35 km. Het looptempo is belangrijk, want je traint niet alleen de snelheid je test je vetstofwisseling probeer je de inname van vocht en voeding uit. Het gekke is dat je voor een marathon nooit te langzaam kunt trainen maar wel te snel. Het gaat erom dat je voldoende tijd krijgt om te herstellen van de inspanning zonder dat je blessures op loopt en dat je je lijf leert om op vetstofverbranding over te schakelen zonder in prestatie in te boeten. Daar komen we op de beroemde man met de hamer. Veel informatie over eten heb ik gevonden op http://www.runinfo.nl/sportvoeding-voor-tijdens-na.htm

Ik het kader van het verbeteren van de vetstofwisseling ga ik de dag na die halve marathon mee doen aan de Bruggenloop van Rotterdam. Die is 15 km en voert over vijf  bruggen. (Varkenoordse Viaduct, Erasmusbrug,  Nieuwe Leuvebrug, Boerengatbrug en Van Brienenoordbrug). Buurvrouw gaat die ook doen. Ze is een stuk sneller en meer gespecialiseerd in de 10 km, maar we hebben ook al de City Pier City halve marathon van Den Haag gedaan.  We starten dus wel samen maar ik ga dus heel kalm lopen en zij gaat voor een PR. Het is toch veel leuker als mensen langs de kant staan en er verzorging is dan gewoon een langzame 15 km training te doen.

Voor de bruggenloop zie http://www.bruggenloop.nl/home

En dan het grote doel voor 2012. Ik ga opnieuw een marathon lopen. Het zou een droom zijn als ik hem binnen de 4 uur zou halen, maar ik verwacht niet dat dat erin zit. Ik leg mezelf dus geen verplichtingen op, maar ik droom wel lekker door natuurlijk.

Voor de marathon zie http://www.marathonrotterdam.nl/home

Ongetwijfeld zal dit onderwerp nog uit ten treure in dit blog voorbijkomen, dus ik hou er nu maar even mee op.

Advertenties

»

  1. Hylke schreef:

    mooi geschreven mam

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s