Regelmatig hoor ik van mensen: ‘je bent zo sportief tegenwoordig’. Voor mijn eigen gevoel ligt dat heel anders. Als tiener fietste en wandelde ik veel. Ik deed mee aan de fietsvierdaagse en de vele wandelmarsen in Nijmegen en omgeving. Ook liep ik twee keer succesvol over de finish van de Nijmeeegse Vierdaagse. Één keer moest ik helaas opgeven i.v.m. blaren onder mijn nagels. Brrr ik voel het nog als ik eraan denk. Pas na de middelbare school ben ik binnen gaan sporten. Eerst fitness i.v.m. overgewicht en later kwam daar squashen bij. Toen ik manlief leerde kennen in 1990 was ik juist door intensief sporten en met hulp van Weight Watchers 26 kilo afgevallen.  Na de verhuizing naar de Randstad bleef ik squashen totdat ik een miskraam kreeg en ging ik ook regelmatig zwemmen. Na de geboorte van de oudste ben ik doorgegaan met sporten en stonden gymnastiek of fitness en zwemmen wekelijks op het programma.  Langzamerhand nam mijn gewicht helaas toch weer toe en kreeg ik ook serieuze voetproblemen: Plantar Fasciitis oftewel een ontstoken voetplaat en kon ik  heel lang heel slecht lopen en weinig sporten, behalve dan zwemmen.  Zolen, injecties etc. niets hielp, totdat ik altijd op dichte veterschoenen van Ecco liep met extra demping in de zolen. Ook had ik regelmatig te kampen met overbelasting van de rug. Al die klachten hadden te maken met het sjouwen van de kinderen, overgewicht en slecht schoeisel.

In 2004 verhuisden we naar het groene Barendrecht en daar meldde ik me gelijk aan voor de sportschool, waar ik nu nog steeds wekelijk fitness. De dood van mijn moeder – die allerlei gezondheidsproblemen had – confronteerde me met mijn eigen gezondheid en ik besloot op een gegeven moment dat ik daarin stappen moest zetten. In 2006 ben ik gestopt met lijnen en begonnen met gezonder te eten en stelselmatig meer te bewegen (2 tot 3 keer fitness per week) en in een jaar tijd viel ik zo 18,5 kilo af. In januari 2007 ben ik begonnen met hardlopen buiten. Eerst kleine stukjes van 2 minuten rennen en 1 minuut wandelen, maar schema’s waren niets voor mij. Al gauw liep ik 10 km en in 2008 deed ik voor het eerst mee aan een wedstrijd voor vrouwen: de Mariekenloop in Nijmegen. Later volgden meer loopjes en begon ik te dromen over het uitlopen van een marathon. Dat is gelukt twee jaar geleden, maar ik had wel te kampen met een achillespeesblessure en andere overbelastingsproblemen. Ik  besloot minder intensief te trainen en de trainingen beter op te bouwen omdat ik mijn leven lang wil kunnen blijven hardlopen.  Komend jaar wil ik weer proberen de Rotterdamse marathon te doen. Mijn droom is de 4 uur grens te slechten, maar ik denk dat dat geen realistische verwachting is. Ik zie het wel en ga gewoon voor de best haalbare tijd op dat moment. Ik vindt het buiten zijn heerlijk in alle weersomstandigheden ook al is regen natuurlijk niet mijn favoriet. De belangrijkste reden voor mij om te rennen is dat het zo’n positief effect op me heeft. Ik loop mijn hoofd leeg, mijn longen vol, mijn benen moe en mijn vet weg en ik hoop dat nog heel lang te kunnen doen.

Hier in het gezin worden nog meer sporten beoefend in diverse gradaties van hobby tot behoorlijk fanatiek. Manlief gaat voor schaatsen en dan liefst op natuurijs buiten in de winter. Hij traint ieder weekend in het seizoen op De Uithof in Den Haag en moet daarvoor op zijn vrije dag erg vroeg op. Verder traint hij in het bos met zijn schaatsclub. In de zomer mag hij graag fietsen. Er is een nieuwe racefiets aangeschaft en daarmee heeft hij afgelopen jaar diverse giro-etappes in de Dolomieten bedwongen. Af en toe doen we samen een loopje en zo gaan we ook volgende week de Zevenheuvelenloop doen. Oudste zoon fietst iedere dag op en neer naar Rotterdam en is na jaren voetbal en diverse blessures begonnen met squashen. Verder is zeilen en roeien/wrikken een grote hobby. Middelste en jongste zoon doen aan judo. Middelste fietst ook aardig wat af naar school en de diverse sportlokaties daarvan. Jongste zoon is onlangs gestart met atletiek. In- en uitlopen vind hij niet zo leuk maar de rest wel. Het is af en toe een hele puzzel om alle judo-examens, loopjes, trainingsschema’s, tourtochten en clubcompetities logistiek rond te krijgen, maar omdat we allemaal zo graag sporten vinden we altijd wel een manier. Zelf heb ik me nu weer aangemeld bij http://www.fitter.nl/ voor een training in Rotterdam ivm de Bruggenloop. Ik kan gewoon niet zo goed stilzitten 😉 en ben eigenlijk sportverslaafd!

»

  1. Natalie schreef:

    Wat heerlijk hé al dat sporten! Ik ken het “leeg worden” gevoel! Zit weer in de flow van het sporten, nadat in de zomer de klat er in kwam. Veels te mooi weer om binnen te zweten. Weer starten met sporten is even weer een hobbeltje nemen en doorzetten, om daarna te balen als je in een week een keertje niet kan. Ik ben deze week drie keer naar de sportschool geweest, per keer 30 minuutjes fietsen, 10 minuten roeien, half uur de loopband, zo’n arm en benen apparaat 10 minuutjes,dan nog wat van die spierapparaten. En als toetje een 20 minuten heerlijk zwemmen met aansluitend het bubbelbad yeh! Als laatste nog een krantje en een latte. Heeerlijk. Een sportief weekend toegewenst!! Je kunt ergere verslavingen hebben, deze is goed voor je 🙂

    • djaktief schreef:

      Hoi Natalie,

      Jij bent ook lekker bezig met 3x sportschool! Ik doe dat maar 1x per week. Binnenkort komt er vast wel een blogje over. Die latte verdwijnt als sneeuw voor de zon, omdat je dan nog in de afterburning zit met de calorietjes.

      groetjes,

      Dorothé

  2. veronique hermans schreef:

    Jeetje, wat sportief!

    En zo gezond bezig, geweldig!

    • djaktief schreef:

      Bedankt voor de complimenten, maar ik vind sporten gewoon echt heel leuk. Ik merk ook wel dat voor de kinderen een goed voorbeeld is.

      Kom je ook nog aan sporten toe?

      groetjes,

      Dorothé

  3. KnutzEls schreef:

    Al dat sporten is la bijna een hele dagtaak, maar je doet er ook nog veel naast. q;-) (= petje af). Hoorde deze week dat vooral lopen (stevig wandelen, je skelet belasten, dus ook trappen op- en aflopen) heel goed is tegen botontkalking. Dus wandelen wij nu elke dag. Zo’n straf sportief schema als jij hebt, haal ik niet meer (maar je weet, ik ben dan ook een tikkie ouder) Veel succes! Tot gauw.

  4. djaktief schreef:

    Hoi Els,

    Beweeg vooral zoals je fijn vindt, alleen dan blijf je het doen. Zet die eerste stap misschien soms met tegenzin, maar als je door bent dan kom je altijd beter terug dan dat je gegaan bent. Ik doe wat ik fijn vind en jij wat bij jou past. Waarom al dat meten en vergelijken? Ik probeer dat steeds meer los te laten.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

