Bij de fotoreportage over mijn UFO’s en projecten stond ook een kookboek maken. Van een vriendin kreeg ik een aantal jaren geleden een  prachtige zelfgemaakte map met het opschrift: ‘uit de keuken van Dorothé’. Ik  vind dat een zeer sympathieke titel, want ik weet zeker dat mijn gekokkerel  geen culinaire resultaten oplevert. In tegendeel want ik ben heel slecht in het  uitvoeren van ingewikkelde recepten.

Een anekdote over mijn ‘kookkunst’:  manlief en ik woonden pas samen en vroegen een vriend om zelfgemaakte pizza te komen eten. Ik had me ‘enigszins’ vergist in de hoeveelheden en hield na het  bereiden van de pizza’s voldoende deeg voor een heel brood over. Verder heb ik  af en toe een ‘peperige periode’ volgens manlief en kinderen, die meestal  verband houd met de toestand van mijn hormoonhuishouding. Ook tijdens mijn zwangerschappen  was ik een ramp in de keuken, vooral ook omdat ik zelf overal misselijk van  werd.

Afijn er komt dus een soort boekje met kaarten waarin in  mijn succesrecepten zal zetten, in de hoop dat onze zonen deze kunnen  uitvoeren. De recepten scoren vooral hoog in de categorieën: eenvoudig, snel, makkelijk en goedkoop.  Hier volgen er een paar. Ik zal ze t.z.t op een  aparte bladzijde zetten, zodat ze makkelijk terug te vinden zijn.  Mocht je ze ooit uit willen proberen, de risico’s zijn voor jezelf.

»

  1. KnutzEls schreef:

    Lekker hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn. Beide recepten lijken me prima te eten. En als straks je kinderen op kamers gaan, hebben ze maar wat graag wat van die makkelijke en niet al te dure recepten. Zelf gaf ik beide zoons een eigen gemaakt en getypt kookboekje mee. En beiden hebben het als springplank naar hogere culinaire kunsten gebruikt.

  2. djaktief schreef:

    Hoi Els,

    Stiekem heb ik ook de hoop dat de kinderen vaker gaan koken als er goede eenvoudige recepten zijn van gerechten die ze normaal ook met smaak eten.. Ze maken wel eens wat, maar niet vaak genoeg om echt kookervaring te krijgen. Ik vind dat wel belangrijk want de snelle ongezonde hap is anders zo verleidelijk – ook al is het flink prijziger- als je later op kamers woont. Fijn dat ik zo’n mooie map van jou heb om alles in te verzamelen!

    groetjes,

    Dorothé.

  3. Ada schreef:

    Er zijn altijd leukere dingen te doen dan koken ,maar aan de andere kant is lekker eten ook een gezellige bezigheid
    Dus je hebt gelijk het moet makkelijk,snel en gezond

    Groetjes Ada

    • djaktief schreef:

      Hoi Ada,
      Koken kan heel leuk zijn maar…. niet dagelijks en het is ook afhankelijk van (de waardering van) de eters/gasten. In de praktijk komt het in ons gezin erop neer dat ik dagelijks een flinke prak van gematigde gerechten aanlever die door mijn tieners in no time wordt verorberd. Manlief is -ongewild door files of OV-vertragingen- meestal veel later thuis en geniet dus van de magnetronvariant van mijn inspanningen in de keuken. Ik probeer 1x per week iets nieuws uit om mijn repertoire en de smaak van mijn kinderen te verbreden. In het weekend kookt manlief regelmatig, maar ivm duurtrainingen staat op zaterdag meestal een stamppot op het menu.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

