Met mijn 50ste verjaardag kreeg ik dit leuke kaartje van een vriendin. De daarop getoonde oefening doe ik niet, maar het is wel een leuke aanleiding om te bloggen wat ik wel doe bij fitness en waarom. Ik fitness al heel lang en ik heb verschillende stijlen meegemaakt. Tegenwoordig train ik alleen nog maar solo met apparaten omdat me dat het beste bevalt. Ik heb nl. geen goede coördinatie van mezelf en ben niet fanatiek genoeg om oefeningen heel precies uit te voeren. Als je gebruik maakt van fitnesstoestellen hoef je alleen de instellingen te onthouden en je oefening uit te voeren. Omdat de apparaatonderdelen gekoppeld zijn, wordt ongelijk krachtgebruik gecompenseerd. Alle mensen die rechts zijn hebben immers rechts beter ontwikkelde armspieren enz.

Afijn ik begin mijn fitnessrondje altijd met minimaal een half uur cardio om mijn spieren op te warmen, ook al ben ik op de fiets naar het fitnesscentrum gegaan. Omdat je nl. de spieren bij fitness heel geïsoleerd gebruikt is het risico van overbelasting groter. Overbelasting van een warme spier heeft alleen maar spierpijn tot gevolg, maar over-belasting van een koude spier geeft risico op blessures omdat de spier niet doorbloed is.

Mijn lievelingsapparaat is een soort bergcrosstrainer die de summit heet. Ik beweeg daar een halfuurtje op. Afhankelijk van mijn hardlooptraining kies ik voor een oplopend niveau, een lage zit of juist simpel met lage weerstand als hersteltraining. Daarna ga ik naar de roeimachine, want mijn bovenlijf krijgt bij het hardlopen weinig training. Ik roei twee kilometer om mijn armen lekker warm te krijgen en doe daar zo’n 10 minuten over.

Daarna is mijn allesbehalve lievelingsonderdeel aan de beurt: mijn buikspieren. Ik kies uit verschillende oefeningen afhankelijk van mijn conditie op dat moment. Na een vakantie begin ik met buikspieroefeningen  met mijn rug op de bal en aansluitend crunches recht of schuin in twee toestellen. Ben ik gewoon lekker bezig dan kies ik voor buikspier-oefeningen op de grond met behulp van een ijzeren stang en daarna diezelfde twee toestellen. Als ik echt fit ben dan kies ik voor de situps op de bank met de handen achter mijn oren. Het risico daarvan is dat je de oefening teveel op je benen of nek doet en dat zet dus totaal geen zoden aan de dijk voor de buikspieren zelf. Ik vind buikspier-oefeningen echt vreselijk, maar ik moet ze doen als training van mijn rugstabiliteit. Als je je buik traint dan train je eigenlijk al die spieren die een soort harnas om je ruggengraat vormen en dat is broodnodig bij het hardlopen. Een sterk spierenharnas vangt de klap op van het neerkomen. Goed getrainde buikspieren voorkomen dus rugpijn. Vooral bij langere duurlopen >25 km en de marathon is dat heel belangrijk.

Na de buikspieren zijn mijn beenspieren aan de beurt. Ik doe een zestal oefeningen. De legpress: voor kracht in de onderrug en de voorkant van de bovenbenen. De abductor voor de buitenkant van de bovenbenen. De adductor voor de binnenkant van de boven-benen. Misschien is het ook precies anders om, want ik vind die namen nogal verwarrend. De standing gluteus voor de hamstrings en dan twee krachtoefeningen voor de hele benen eerst aan de achterkant (sitting leg curl) en dan met de leg extension aan de voorkant.

Dan doe ik nog een zestal armspieroefeningen om dat verwaarloosde bovenlijf in shape te houden en de kipfiletjes onder mijn bovenarmen te beperken. Eerst een oefening voor de biceps en de kracht in de hele arm aan zo’n multistaion. Daarna strek ik die armen, want dat helpt heel goed tegen een muisarm/tennisarm. Met die blessures heb ik te kampen gehad, maar sinds ik wekelijks die oefening doe, is het nooit meer teruggekomen. Dan volgen de peckdecks, waarvan het gewicht nog steeds heel laag staat, om mijn afwezige borstpieren te trainen. De volgende oefening is de vertical traction, waarbij ik flink wat gewicht kan trekken nl. 50 kilo en dat is veel voor een vrouw die nog geen 75 kilo weegt. Dit is mijn zwaarste oefening qua gewicht maar ik vind het heerlijk omdat ik er echt even lekker mee kan krachtpatsen. Bij de daaropvolgende chestpress presteer ik weer niet veel door die afwezige borstpieren. Daarna is het tijd voor de triceps press in de strijd tegen die kipfiletjes en tot slot probeer ik mijn optrekkracht te verbeteren door in het krachthonk van de mannen mezelf op te trekken, maar daar heb ik wel de hulp van een machine nodig, want anders zou het me nooit lukken.

De fitnesstraining is best pittig en eigenlijk zou ik daarna een rustdag moeten hebben of nog even lekker moeten fietsen, maar ik heb een alternatieve training in de vorm van surveilleren op het schoolplein tijdens de middagpauze. De woensdag doe ik dan meestal gewoon een 10 km loopje en dat lukt dan wel weer. Als ik te zwaar gefitnesst heb dan merk ik het nog bij mijn vrijdagtraining.

Het nut van fitness bij hardlopen wordt betwijfeld, vooral de beenspieroefeningen, maar ik heb zelf gemerkt dat mijn spieren door de kortdurende zware belasting sterker zijn geworden – vooral bij de aanhechtingen en dat ik daardoor eigenlijk bij na een zware run niet gelijk een overbelastingsblessure oploop. Ik pas de gewichten en weerstanden op mijn fitnesstraining heel precies aan op het gevoel of ik de oefening goed kan doen. Als ik voel dat te zwaar is dan schakel ik gelijk terug.  Daarentegen als een oefening te licht gaat leg ik er die keer geen gewicht bij maar dan doe ik meer herhalingen totdat ik warmte of  vermoeiing van de spier voel.  De keer daarop kies ik dan voor een zwaardere belasting.  Het is nl. zo dat je doordat je sport stofjes aanmaakt waardoor je dingen minder goed voelt en daardoor ben je geneigd om zwaarder te trainen dan goed voor je is. In de aanloop naar wedstrijden sla ik soms alle beenspieroefeningen over en kies ik voor extra crosstraining of de hometrainer. Die hometrainer gebruik ik ook altijd als hersteltraining na wedstrijden.

Nou dat was wel een hele droge beschrijving van wat ik toch als een lekker (vaak ook anderhalf) uurtje sporten ervaar. Bij de huidige club kom ik al 7 jaar en ik ken heel veel mensen. Er is veel onderlinge betrokkenheid, want als je een paar keer niet geweest bent vragen ze waar je was en ook als je vertelt waarvoor je traint, dan informeren ze naar de afloop van wedstrijden enz.  Ik heb zelfs na het uitlopen van de marathon van een vrouw een cadeautje gehad omdat ze het zo geweldig vond, dat iemand die net als zij gewoon trainde in de sportschool, tot het uitlopen van de marathon in staat was. Het leuke van het contact met de oudgedienden van de sportschool is het kijken naar de nieuwelingen en de uitslovers. Het is net zo heerlijk als op een terrasje zitten kijken naar wat er zoal voorbij komt en gissen naar de achtergrond en de slagingskansen van de  afvalpoging en/of de health fever.

Net als iedereen heb ik ook wel eens geen zin om te gaan, maar ik weet dat ik me na iedere training altijd beter voel dan ervoor, en daarom ga ik toch, want ik ben verslaafd aan dat tevreden gevoel na afloop.

»

  1. oh, wat een uithoudings en doorzettingsvermogen. Geweldig knap van je., ik doe het niet na.

  2. KnutzEls schreef:

    Ik vrees dat ik meer verslaafd ben aan het “ha, lekker effe niks, gewoon hangen op de bank-gevoel”. Maar na jouw stukje heb ik het “wat ben ik toch een luie donder-gevoel” ook al heb ik vandaag weer bijna een uur stevig gewandeld 😉

  3. djaktief schreef:

    Jullie moeten vooral doen waar je je goed bij voelt. Ze zeggen dat iedereen wel de behoefte heeft om te bewegen, maar dat veel mensen er niet toe komen omdat ze niet de juiste manier van bewegen vinden die bij hen past. Feike Bremer heeft daar een boek over geschreven en dat heet Leve je Lijf.

    Het weer en het licht speelt ook een rol. In de winter gaan we hier allemaal een tandje terug, maar ik word daar depri van en voel me juist beter door het sporten.

    Ik wil niemand aansporen met mijn sportverhalen, maar wel mijn sportkennis en ervaringen delen en ik hoop er ook tips en ervaringen door terug te krijgen.

    groetjes,

    Dorothé

  4. Brigitte schreef:

    Als ik je blog lees krijg ik weer zin om meer te gaan bewegen! dus we gaan er weer stevig tegen aan. tof leuk schrijf verder….groetjes Brigitte

    • djaktief schreef:

      Leuk dat je me op mijn blog kwam Brigitte en bewegen is echt lekker. Je voelt je na afloop altijd beter dan voordat je begon.

      Wat de blog betreft. Je eerste reactie moet door mij goedgekeurd worden om spam te vermijden, daarom komt hij er niet gelijk op. De volgende keer zie je hem wel gelijk staan.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

