Tja dit geeft eigenlijk wel precies weer welke gevoelens ik heb over mijn cursus European Computer Drivers Licence. Na een aanvanklijk voorspoedige start in september, liep ik toch al gauw vast omdat ik nu eenmaal iemand ben die allerlei dingen tegelijk doet en nogal gauw warm loopt voor allerlei zaken. De aanbevolen studieduur is 7 maanden en dat betekent één module per maand. Ik heb nu 2 modules af en begonnen aan de 3e maar omdat die bestaat uit praktische opdrachten gaat dat veel langzamer vooruit dan ik dacht.  Navraag bij de LOI -waar ik de cursus volg- leerde me dat mijn studietempo normaal is en dat ik nu nog niet achter lig. Je mag langer over de studie doen, maar niet oneindig. Na die 7 maanden krijg je nog eens 7 maanden en dan vervalt het recht op begeleiding van de LOI. Bij inschrijving, dacht ik dat ik twee keer examen zou moeten doen, nl. na 4 modules voor het startcertificaat en na de 7e module voor het ECDL-certificaat, maar nu blijkt dat ik dus 7 examens moet doen. Als ik 4 (willekeurige) module-examens heb gehaald krijg ik het ECDL-startcertificaat en als ik all 7 module-examens heb gehaald krijg ik het ECDL-certificaat. Je modulekaart blijft 3 jaar geldig. Dat vraagt om een andere aanpak van studeren, want je kunt beter gelijk examen doen als je een module af hebt  omdat het dan nog vers in je hoofd en vingers zit. Zo’n examen doe je in een testcentrum en die zitten veelaal in scholen met volwasseneducatie. Helaas zijn die tijdens de schoolvakanties gesloten, dus ik moet nu echt een planning gaan maken om alles voor volgend jaar november – dan verstrijkt het einde van de cursusbegeleiding –  afgerond te hebben.

Het aanmelden voor een examen ECDL bij zo’n testcentrum verliep ook niet geweldig.  Eerst zoek je je suf op een website, dan bel je tenslotte maar op omdat je de informatie niet kunt vinden. Na lang wachten en eindeloos doorverbinden krijg je niet de persoon die je moet hebben en je word ook niet teruggebeld, terwijl ze dit wel beloofden te doen. Na een paar pogingen had ik eindelijk de persoon die erover ging en die vroeg me een mail te sturen. Toen ik geen reactie daarop kreeg, herhaalde zich de hele riedel om de juiste persoon te pakken te krijgen. De terzake kundige concludeerde toen dat er blijkbaar het een en ander schortte aan het computersysteem en de mailverbindingen. Ondertussen ben ik maar naar een ander testcentrum gaan zoeken en daar heb ik nu een afspraak om een diagnostische toets te doen voor de kerst. In januari wil ik dan 2 examens doen en in februari, maart , april, mei, juni de volgende 5 examens. Als er dan nog wat misgaat, dan heb ik september en oktober nog om herexamens te doen om op tijd te zijn voor het cursuseinde in november.

Ik moet zeggen dat dit examengedoe nou niet bepaald motiverend is. Ik vind het stom van mezelf dat ik hier bij de inschrijving niet op heb gelet en het kost me ook veel tijd en energie die ik beter in de cursus had kunnen stoppen. Afijn nu ik eenmaal de stap gezet heb om die diagnostische toets (proefexamen) af te spereken wordt het allemaal wat concreter. Ik ga nu dus maar echt aan de slag, want anders ga ik voor schut binnenkort en dan word ik door mijn jongens uitgelachen natuurlijk ;-))

»

  1. Natalie schreef:

    Ha, die van loesje is goed!!! Die kende ik nog niet ;-). Veel suc6 met de planning, eigenlijk misschien wel goed dat je nu precies weet waar je aan toe bent. Kan me voorstellen dat je het je anders had voorgesteld. Gewoon studeren vanuit je luie stoel??? Pfff, de reclamemakers hebben zelf nog nooit een afstandstudie gevolgd :-))))

  2. djaktief schreef:

    Hoi Natalie,

    Eigenlijk vind ik het nu beter te doen per module, maar dan moet ik wel gelijk steeds slagen natuurlijk anders klopt mijn planning niet meer 😉

    Ben jij al weer op dreef trouwens? Is je forum ook van de grond gekomen?

    Eerst 2 wedstrijden lopen dit weekend en volgende week verder want dan moet ik toch daarvan bijkomen en dan mag ik niet zoveel trainen.

    groetjes,

    Dorothé

    • Natalie schreef:

      Wel op dreef maar de studie staat nog ijzig koud in de koele kast. Ik wacht op een flow moment haha. Druk met huisgenoten waarvan eentje onlangs is verhuisd en heb wel een beter europraatjes blog gemaakt!

      Het forum start nog niet goed op, men weet het nog niet goed te vinden. Heeft denk ik tijd nodig, probeer wel overal een link te slijten. Omdat ik toch regelmatig mijn verhaal wil doen en mijn oude praatjesblog niet prettig werkte ben ik opnieuw begonnen. Wil graag iedere dag wat schrijven 🙂

      Knap hoor die wedstrijden! Ik sport even voorzichtig, voor het eerst een spier verrekt met een te zwaar afgesteld apparaat 😦 Maar gelukkig gaat het al een stuk beter.

      Heel veel suc6 en goede eindtijd!!

      Groetjes Natalie

  3. djaktief schreef:

    Hi Natalie,

    Schrijven is 90% transpirateie en 10% inspiratie. Volgens mij geldt dat ook voor studeren. Als je eenmaal begint, kom je in de flow, want warm lopen voor iets wat je in de koelkast parkeert is erg moeilijk. Maar soms moeten andere dingen eerst. Grappig is wel dat wij vrouwen zelden onszelf en daarmee ons werk, onze studie en ontplooiing op de eerste plaats zetten.

    Ben beniewd naar je forum. Is dit van het afstandsonderwijs of van Euromaatjes. Soms raadpleeg ik Euromaatjes wel, maar ik kom er te weinig omdat er te weinig nieuws op staat. Ook Kindgeld is erg rustig tegenwoordig.

    Je mag bij mij reclame maken hoor!

    groetjes,

    Dorothé

    De sportkeuring was oké dus ik mag me weer inschrijven voor de marathon. En dit weekeend ga ik voor de best haalbare tijd van dit moment, dus ik kan niet afgaan 😉

  4. Ada schreef:

    Ik wil je alleen maar even succes wensen met je cursus
    Ooit heb ik daar ook wel eens naar gekeken maar vond toen ook dat gedoe met die examens helemaal niks voor mij en heb toen de cursus digitale fotgrafie gedaan en die is mij perfect bevallen
    Kon ik ook lekker onder het motto van de cursus met de camera er op uit en dat was heel leuk en ik vond het eigenlijk wel jammer toen hij klaar was

    Heel fijn weeekend
    Groetjes Ada

    • djaktief schreef:

      Hoi Ada,
      Bij mijn computercursus zat een snelcursus digitale fotografie. Dat is voor hierna 😉 Jij maakt prachtige foto’s trouwens heb ik op je site gezien.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

