Net uit bad zit ik achter de computer om met hulp van mijn Garmin sporthorloge te bekijken waar het nou mis ging bij de halve marathon die ik vandaag liep. Natuurlijk heb ik hem uitgelopen maar niet in een persoonlijk record (1:54:57). Ik had er 3 minuten langer voor nodig en dat was een flinke teleurstelling voor me. Nu ik een geweldig sporthorloge heb: Garmin Forerunner 310 kan ik laten zien waar het mis ging.

De route begon op de atletiekbaan en ging daarna langs wat sportvelden de polder in. We liepen een rondje en dat ging reuzegoed. Ik liep 5 tot 5.12 m/km oftewel bijna 12 km/u. en droomde van een supereindtijd van 1:50:00, maar ik wist dat ik dat tempo niet eeuwig vol kom houden, vooral om dat mijn hatslag erg hoog (>200)was. Gisteren bij de sportkeuring zei de dokter dat de verwachte maximale hartslag 170 zou zijn, maar daar ben ik vandaag ruim overheen gegaan. ūüėČ en ik leef nog steeds.

Toen we na ons tweeede rondje bij het 10 km-punt waen,  voelde ik me nog steeds goed en ik zat op een tijd van 0:52 en nog wat. Ik nam een pakje knijpfruit appel/banaan om genoeg suikers te hebben voor het tweede deel. Om dit weg te kunnen slorpen, liep ik iets langzamer, maar ik kon het tempo niet meer terugpakken, omdat we over een schelpenpad moesten. Die ellende duurde bijna 2 km en het zwaarste stuk moest nog komen. Aan het einde van het schelpenpad moesten wer rechts het open land in en dat betekende 2 km tegen de wind in buffelen. Ik liep alleen en ik kon geen aansluiting vinden bij een groepje om uit de wind te kunnen lopen. Ondertussen kwamen de snelle lopers ons al weer tegemoet. Ik verheugde me op de drankpost bij het 15 km keerpunt, maar dat werd een deceptie, want ze hadden er alleen water en lauwe thee met suiker. -Gezien de inschrijfkosten snap ik nu wel dat ze geen sportdrank konden schenken, maar op dat moment was mijn begrip niet zo groot.- Ik dronk 3 bekers want ik de eerste drankpost had ik niets genomen omdat ze daar alleen water hadden. Dat extra drinken was een grote fout, want ik werd misselijk van de thee. Gelukkig had ik nu wel de wind in de rug en kon ik weer een beetje op tempo raken, maar het kwam niet echt meer goed. Er zit nl. een gemene hoge brug bij 16,5 km  en een dijkje bij 17,5 km   Dat dijkje kwam ik nauwelijks op en daarna heb ik eerst een druivensuiker genomen met water en even gewandeld.  Mijn hele tempo was ik dus kwijt en het kostte me grote moeite om te blijven hardlopen. Sinds het keerpunt had ik nl. krampgevoel in mijn hamstrings/bilspieren door de verzurging van de hoge inspanning en/of het te hoge tempo. Op 19 km stond nog een drankpost maar die heb ik overgeslagen uit vrees dat ik niet meer op gang zou komen. Ik werd daar wel allerhartelijkst aangemoedigd door de dames/verzorgsters en ze bezworen me vol te houden omdat ik bijna bij de douches was. Ik was daar op 1:49 en heb dus die laatste twee kilometer toch nog ergens de kracht gevonden om te versnellen. Op de ateletiekbaan probeerde een andere dame me nog 2x in te halen en dat wilde ik persé niet laten gebeuren, dus die ben ik voorgebleven. Daarom staat er toch een tijd van 1:57:50.

Ter verduidelijking van de grafiek. De lichtblauwe curvis is het tempo van 5 min/km tot 6 min/km. De groene lijn is de hoogte van het parcours. De donderblauwe curve is ook het tempo maar dan in km/uur en de rode curve is mijn hartslag die dus op de 200 was. Ik ga volgende week die sportarts nog even bellen om advies te vragen, want het lijkt me toch niet goed.

Na afloop van de wedstrijd kregen we wederom geen sportdrank maar opnieuw die lauwe thee met suiker en toen had ik het helemaal gehad. Ik ben naar de kleedkamer gegaan waar mijn spullen te drogen hingen. Ik had nl. een fles water in mijn tas omgegooid voor de wedstrijd Рook zo leuk, maar niet heus-. Na minimale rekoefeningen heb ik me naar de auto gesleept en het thuisfront gebeld met het verzoek om bad en sportdrank gereed te zetten. Toen kwamen de teleurstellingsranen natuurlijk, want ik weet nu vrijwel zeker dat een marathon onder de 4 uur er voor mij nooit in zal zitten.  Dat was voor mij het hoogst bereikbare doel en iets waarin ik me kan onderscheiden van anderen. Na bad en sportdrank, gesprek met manlief en deze blog Рgemaakt in pyama en warme badjas- heb ik het allemaal heerlijk van me af geschreven. Zometeen lekker stampot eten en dan morgenmiddag op naar de Bruggenloop in Rotterdam. Die loop ik als training en daar hoef ik maar 1:30 te lopen over 15 km van mezelf en dan ben ik heel tevreden.

nb Net ontdekte ik dat ik volgens de instellingen van mijn sporthorloge een man van 41 was met een gewicht van 68 kilo, dus dat verklaart miscchien die hoge hartslag. Ik heb de instellingen gewijzigd, dus ik ben benieuwd hoe hoog mijn hartslag morgen wordt ūüėČ

Vanochtend 11 december een foto gevonden op de site van Fortuna die de inspanning illustreert. Volgens http://www.uitslagen.nl/ was ik 5e van mijn categorie V50 (maar er waren maar 10 deelneemsters daarin).

Advertenties

»

  1. feikje schreef:

    Die hartslag blijft hetzelfde, instelling maakt niet uit. Je hebt je al onderscheiden door een halve marathon te lopen, de meerderheid van de mensheid heeft dat nog niet gedaan.
    Knap gedaan!

    • djaktief schreef:

      Hoi Feikje,

      Leuk dat je op mijn blog kwam kijken.

      Sinds half oktober loop ik wekelijks een halve marathon maar dan in duurlooptempo 6 min/km ter voorbereiding op Rotterdam, dus de afstand is het niet, maar de tijd waarin.;-)
      Gisteren ben ik rustiger gestart op de Bruggenloop (15 km) en eindigde in 1:23 nog wat (er zijn nog geen uitslagen). Ik heb dus even snel gelopen als de dag daarvoor de halve van Fortuna. Ik ging niet kapot en mijn hartslag was ca. 20 bpm lager. Het zit dus in de te snelle start. De Zevenheuvelenloop liep ik 3 weken geleden in 1:20:20 en dan zonder halve marathon de dag ervoor ;-), maar toen had ik nog geen hartslaghorloge. Gisteen was het ook te donker om mijn tussentijden goed te kunnen zien, dus daarom liep ik ook minder gestressed.

      groetjes,

      Dorothé

  2. Ada schreef:

    Hoi,hoi,

    Als ik het zo lees ben je vandaag weer een beetje teleurgesteld in jezelf ,maar ik vind dat je dat absoluut niet hoeft te zijn want jeetje wat een prestatie ik ken je verder helemaal niet alleen van de mail en de blog maar ik ben gewoon trots op je
    En hou aub je hartslag goed in de gaten want overbelasting kan ook gevaarlijk zijn

    Heel veel succes morgen
    Groetjes Ada

  3. djaktief schreef:

    Bedankt voor de support Ada! Ik heb goed geslapen en dat relativeert alles. Wel stramme benen, maar dat gaat vanzelf over. Nog 1,5 uur en dan gaan we naar de start.

    Het lijkt weinig om er 3 minuten langer over te doen, maar ik had 3 minuten sneller moeten zijn omdat dit in op de marathonlengte veel uitmaakt. 6 minuten verschil x 2 = 12 minuten op een halve marathon x factor 2,5 = half uur op de marathon.

    De teleurstelling betreft vooral dat ik niet meer voor dat trainingsdoel van < 4 uur moet gaan, want het is niet realistisch. Dan moet ik een 10 km tijd halen van 0:51 (pr = 0:54) of een halve van 1:52 (pr = 1:54 maar gisteren dus 1:57:55). Ik kan alleen nog maar trainen op uithouding nu en niet meer op versnelling, want dan loop ik blessurerisico en dat zou ik helemaal niet mee kunnen doen. Wat een technisch verhaal he?

    groetjes,

    Dorothé

  4. Andrea schreef:

    Hallo Dorothé,

    wenn ich das richtig verstanden habe, hast Du den Halbmarathon geschafft – und bist doch nicht zufrieden mit Deiner Zeit! Ich finde es – egal wie schnell Du am Ende warst – auf jeden Fall unglaublich, eine solch lange Strecke zu laufen und bewundere Deinen Ehrgeiz sehr! Und viel wichtiger als ein neuer Rekord ist doch, dass Du den Lauf √ľberhaupt wagst und dass Du gesund ankommst! Was sind da schon drei Minuten….
    Gratuliere Dir herzlich zu Deinem Erfolg und w√ľnsche Dir gute Erholung!

    Andrea

  5. djaktief schreef:

    Danke Andrea,

    Was ich immer am ersten mache als ich ankomme ist nach Hause anrufen um zu erzählen dass ich gesund bin. Gestern gab es auch wieder Krankenwagen bei der Lauf.
    Ich erkläre meine Beschäftigung mit Minuten wohl mal an dir als ich anrufe.

    Liebe Gr√ľsse,

    Dorothé

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s