Om kort te gaan de Bruggenloop van 15 km – over 5 bruggen en viaducten-  in Rotterdam afgelopen zondag verliep een stuk succesvoller en plezieriger dan de halve marathon de dag ervoor.  De start was om 15.30 uur bij de Kuip. Buurvrouw reed ons beiden en 3 loopvrienden/kennissen van haar  via kruip-sluip- door weggetjes naar Feijenoord. Daar heb ik mijn best gedaan om de ons beloofde looplampjes te bemachtigen voor ons vijven. Na een laatste snel toiletbezoek – hopeloos is dat altijd dat gebrek aan voldoende vooral dameswc’s – was het al tijd om naar startvak C  te gaan,  waar we op grond van onze verwachte eindtijd van ca. 1:20 vlak vóór de meute waren ingedeeld. De sfeer kwam er goed in door de warming up muziek en toen klonk het startschot al.

Binnen 2 minuten waren we op pad, maar ik ging mijn eigen weg, want ik had immers die halve marathon van  zaterdag nog in mijn benen.  De eerste 3 km deden dan ook behoorlijk pijn en daardoor kon ik dus niet te had van start gaan. Zo had ik ruim genoeg adem voor de Erasmusbrug en ook de rust om gelijk een Extrannetje te drinken op 4 km.  Het was zuidenwind en dat betekende dat we hem dwars tegen hadden op de Maasboulevard, maar het gaf niet echt last. Wat wel lastig was waren de kleine straatjes en bochtjes bij het Drinkwaterleidingterrein. Daar doemde ook de Van Brienenoordbrug op. Er was nog een waterpost  vlak voor en er stond behoorlijk wat publiek in de schemering. Niet van dat suffe publiek dat op gekkigheid wacht, maar echt mensen die voor  iedereen klapten en dat bleven doen. Heel erg motiverend moet ik zeggen. Ik wist wat ik kon verwachten van de Van Brienenoord, want ik had hem met buurvrouw al een keer in een trainingsrondje 2x getackeld. We gingen van Noord naar Zuid en dat is de langste, maar ook de minst steile helling.  Bij het 10 km punt op de brug was een kleine versmalling waardoor het loperslint opnieuw getrokken werd om ruimte te creëren voor de afdaling. Het afdalen vond ik lastig omdat je hard neer komt en daar voelde ik weer de kilometers van gisteren in de benen. Dan kom je met een boog terug onder de brug door in het donker. Allerlei auto’s toeterden enthousiast en trams stonden gelaten te wachten om ons  door te laten. Het was heel sfeervol, ook door al die knipperende looplampjes en de belletjes die sommige lopers om hun pols hadden. In het begin had dat gerinkel me wel gestoord, maar op het einde was het juist lekker. Nog een laatste bekertje Extran op 13 km – ik mocht van mezelf deze keer geen enkele drankpost overslaan – en toen kon ik zowaar de laatste kilometer nog versnellen. Ik kwam binnen in een tijd van 1:23:21.

Dat is een gemiddeld tempo van 5.33 min/km = en dat is dus hetzelfde tempo als gisten.  Terwijl ik mezelf gisteren dood liep door de snelle start met een tempo van onder de 5 min/km = 12 km/u -de eerste 5 km- kwam ik vandaag prima over de finish.  Buurvrouw liep een toptijd van 1:16 en de heren hadden 1:16, 1:19 en 1: 25. Het gaf wel een kick dat ik toch nog sneller was dan een van die mannen, ondanks dat ik de dag tevoren ook een wedstrijd had gelopen.  De ontvangst bij de Kuip was gezellig met vriendelijke Kerstmannen die de medailles uitdeelden en zingende vrijwilligers die Extran aanreikten. Stukken beter dan die lauwe thee met suiker van gisteren. Omdat het nogal koud was met 6 graden en wij bezweet en warm waren gingen we gauw op zoek naar de auto. Thuis  nam ik weer een bad en sportdrank en schoof achter de maaltijd, die manlief weer zorgzaam had bereid. ’s Avonds nam ik nog een wijntje voor de doorbloeding van de spieren en om het te vieren natuurlijk.

De analyse van de gegevens van mijn hardloophorloge (Garmin Forerunner 310) laat zien dat mijn hartslag toch een stuk minder hoog is gekomen dan gisteren, maar ik ga er nog wel een telefoontje aan wagen naar het Sport Medisch Advies Centrum, waar ik vrijdag een sportkeuring had.  Daar werd op grond van de fietsproef berekend dat ik een maximale hartslag van 170-176 zou hebben.  Ik ben benieuwd wat er niet deugt: mijn hart, mijn hartslagmeter, of hun berekening 😉 Het tempo lag lager dan de Zevenheuvelenloop 3 weken geleden (1:20:20 over 15 km). Maar nu vindt ik die 3 minuten heel erg meevallen omdat ik gisteren ook al een wedstrijd heb gelopen. Ter verduidelijking nog even lichtblauw is tempo in min/km, rood is hartslag, donkerblauw is snelheid in km/u en groen is hoogte.

De categorie-uitslagen en foto’s laten nog op zich wachten. Er schijnt iets mis te zijn met de verwerking van de uitslagen van de business run, maar zo gauw er meer is, zal ik het aan het blog toevoegen.

»

  1. KnutzEls schreef:

    Petje af hoor, Dorothé. Twee dagen achter elkaar zo lopen, ik vind het een prestatie. Dat wijntje was zeer verdiend.

  2. Ada schreef:

    Gefeliciteerd, ik vind het heel knap van je en je kunt weer trots zijn op jezelf met zo’n prestatie

  3. djaktief schreef:

    Hoi Els en Ada,

    Dat wijntje was zo lekker 😉 want ik had met het oog op de warmtehuishouding al een tijdje niet gedronken. Ik weet nu zeker dat ik de marathon aan moet kunnen na zo’n tweedagenloop, maar wel in een rustiger tempo. Gisteren had ik een massage, maar eigenlijk had ik nauwelijks spierpijn. Vandaag heb ik wel last in mijn rug en bekken, waarschijnlijk van de afdaling van de Van Brienenoord, maar ik heb vanochtend wel een lichte caridofitness gedaan. Morgen een klein loopje (5 km) en zondag (10 km), dus heel rustig aan deze week.

    groetjes en bedankt voor de support,

    Dorothé

  4. Julie schreef:

    Sterk, twee wedstrijden in één weekend! De bruggenloop in rotterdam heb ik ook een keer gelopen, ik vond die supergezellig. ’t Was wel puffen op al die bruggen dus ik ben onder de indruk van het tempo dat je liep.

Geef een reactie

