Het is altijd heel spannend om na afloop van een evenement de foto’s van je inspanningen te zien. Je weet dat je onderweg wordt gefotografeerd, maar meestal heb je geen tijd voor een leuke pose; even zwaaien is het maximaal haalbare. Ik probeer wel altijd een beetje vrij te lopen zo bij de finish om niet helemaal achter iedereen verscholen te zijn.  Tegenwoordig is het vaak zo dat de fotografie in commerciële handen wordt gegeven. Je kunt dan een finish-certifikaat en één finishfoto downloaden en voor de rest moet je eerst dokken, meestal op een rare bankrekening die je na lang zoeken hebt gevonden bij de Frequent Asked Questions op een schimmige website waar geen mailadres of telefoonnummers vermeld worden. Ik vind foto’s heel leuk maar ik heb er niet veel geld of gedoe voor over, dus dat laat ik meestal maar.

Dit keer liet alles lang op zich wachten, want er waren fouten geconstateerd in de programmering van de D-tag van de 215 teams van de Rebel Business Run. De D-tag is de vervanger van de chip die je aan je schoen doet en die zorgt voor de elektronische tijdregistratie als je over de matten bij start, finish en checkpoints loopt. Ze hebben er bij de Bruggenlooporganisatie heel hard aan gewerkt, maar ze hebben het niet kunnen herstellen. Ik wist wel dat ik 1:23:21 had gelopen, maar het totaalklassement is pas vanaf vandaag bekend, waarschijnlijk zonder business run lopers. Ik ben dus 35e geworden in mijn categorie V50 van de 167 deelneemsters en 2172e overall van de 4715 deelnemers/sters. Buurvrouw is zelfs 18e geworden in haar categorie V40 van de 290 deelneemsters. Echt een toptijd!!! Dit wordt overigens berekend op de brutotijden, dwz de tijd tussen het startschot en de finish. Het duurde iets meer dan 2 minuten voor we gestart waren, dus die worden er nog bijgeteld. Dit zijn dus de lijstjes van zondag en zaterdag: ik ben dus een echte ‘middenmoter’.

Deze week hou ik me qua training dus heel rustig om te herstellen. Normaal is dat je voor iedere mijl wedstrijdafstand een dag geen zware training doet (Jack Foster regel). Dus dat is na een halve marathon 13  dagen. Maar nu heb ik ook nog 15 km =  9,5 mijl  daarna gelopen, dus het herstel is nog wat langer. Het belangrijkste is drinken en actief rusten, dat wil zeggen je moet wel bewegen maar niet belasten. Ik heb niet veel spierpijn gehad, maar ik heb ook genoten van een heerlijke massage the day after. Nu heb ik wel rugpijn als ik een tijdje gezeten heb en ik ben gewoon moe. Ik heb alweer een lichte cardiotraining in de fitness gedaan en 5 km gejogd. Ik ga nog genieten van een saunabezoek en dan volgende week weer korte langzame duurlopen doen, zodat ik op 15 janauri fit genoeg ben voor mijn eerste lange duurloop (23 km) die CAV Energie als trainingslopen voor de marathon organiseert. Zo meteen klim ik nog even op de hometrainer en kijk er een lekker filmpje bij.

Vandaag belde ook de sportarts omdat ik wat vragen had gesteld over die hoge hartslag tijdens de halve marathon. Haar conclusie was dat ik dus veel te hard had gelopen in het begin, maar dat het geen kwaad kon op zich. Mijn hartslag was normaal opgelopen en had geen rare pieken. Op basis van de meetgegevens van mijn hartslaghorloge concludeerde ze verder dat mijn maximale hartslag rond de 185 zou moeten liggen. Dat was op de keuringsdag = vrijdag nog geschat op 220-leeftijd = 170 en 176 op grond van mijn fietstest.  Toch wel lekker dat ik qua conditie zo goed zit. Verder lijkt het gezeur over cijfers maar dat is het niet, want als je efficient wilt trainen moet je weten waar je anaerobe drempel ligt. Als je daarboven loopt hou je het minder lang vol dan als je eronder loopt. Goede training geeft een trainingsprikkel, dus soms moet je wat harder lopen, soms wat langer, maar wel in het hartslagbereik dat daarbij hoort. Nu ik toch moet uitrusten ga ik eens met wat sportboeken daarover in een stoel zitten om dat eens lekker uit te zoeken en dan zo af en toe heerlijk in slaap te zakken 😉

Advertenties

»

  1. Natalie schreef:

    Hai Dorothé,

    Wat goed dat je het goed uitzoekt hoe dat moet sport en rust en inspanning. Kreeg vandaag ook een blad onder ogen en een wereld gaat open. Na een beetje overmatig sporten werd ik geplaagd door een vervelende spier die blijkbaar overbelast was. Gelukkig weet de sportcoach raad op de gym. Wel bewegen maar bepaalde oefeningen niet doen. Alles werkt weer zonder problemen inmiddels 🙂

    En ja, dat bloggen is leuk! Ik heb alleen nog geen reactieding op een reactie, dat is nog even uitzoeken of dat kan bij mij. En wil ook nog van die categorieën maken, dat wil ook nog niet haha. Komt goed!

  2. djaktief schreef:

    Hoi Natalie,

    Er is een wel groot verschil tussen duur- en kracht- en balsport. In alle gevallen bij blessures draait het erom de hele omgeving van je geblesseerde spier sterker te maken en zodat die bewuste spier weer mee kan doen. Eerst gewoon zodat de doorbloeding en genezing op gang komt en de cellen kunnen herstellen en later dat ie weer volop meedraait. Ik weet er al wel een hoop van ondertussen.

    Wat de blog betreft: ik wil ook nog steeds allerlei dingen waarvan ik niet weet hoe het moet, maar dat komt – niet vanzelf- maar gewoon tegen de tijd dat ik het heb uitgezocht.

    Veel sport en blogplezier gewenst.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s