Eindelijk is er weer eens iets onder de naaimachine vandaan gekomen. Ik moet voor de 3e module van mijn costumière-opleiding van de modevakschool 9 verschillende modellen op 1/4 schaal tekenen van 9 verschillemde mensen oftwel in 9 verschillende maten, want niemand is hetzelde immers. Drie van die modellen, moet ik ook in het echt maken: een jurk, een blouse en een vestje met voering. Dit is dus een getailleerde jurk met v-hals en 7/8 mouw met licht gerimpelde kop en blinde rits op middenachter.  Hij is voor een vriendin die vorigjaar een kroonjaar bereikte. Het is een eenvoudig model, maar de stof is heel lastig te verwerken want hij is rekbaar en er zit een patroon in met een rapport van 50 centimeter. Dat was een heel gedoe met knippen zodat de lijnen mooi doorliepen en met naaien zodat de naden precies op elkaar lagen. Verder heb ik nog wat foto’s gemaakt van de blinde rits inzet. Het is de bedoeling dat ik dit soort tips in de toekomst op een aparte bladzijde ga bundelen, zodat je nog eens wat terug kunt vinden.

Werkwijze blinde rits middenachter:

  1. rits ondersteboven tandjes tegen doorslag aanzetten, runnereinde = plastic ½ cm onder stiklijn
  2. rits openklappen en spelden dwars zetten
  3. 1 kant rits van boven naar beneden stikken
  4. rits sluiten, controleren of de rits over de naad loopt
  5. rits openen
  6. rits andere kant op de naad spelden
  7. draaien en open rits met spelden dwars zetten
  8. rits van boven naar beneden instikken met blinde-rits-voetje
  9. Beleg aan voor- en  achterpand spelden en om de rits heen vouwen.
  10. Rijgen,  doorslag verwijderen, doodgetrokken band of naadband meestikken, ½ cm over naad van pand.
  11. Daarna beleg  uitdunnen, omvouwen en  platstikken.
  12. Beleg vastzetten tegen rits en zijnaden.

  

Zo nog 7 modellen te tekenen, waarvan er nog 2 moeten worden gemaakt. Maar eerst donderdag een proefexamen van mijn computercursus. Stampen maar, net als zoonlief die proefwerkweek heeft 😉

»

  1. Ada schreef:

    Hoi Dorothé

    Mooi geworden en zo’n blinde rits is altijd netjes alleen als de stof een beetje grof is dan gebruik ik ze niet meer want dan gaat het er snel tussen zitten is mijn ervaring

    Donderdag veel succes met je computercursus

    Groetjes Ada

  2. lia schreef:

    ik snap je uitleg niet van het beleg, ziet er erg mooi uit dus wil je het nog eens vertellen?
    gr. lia.visser@tele2.nl

    • djaktief schreef:

      Hi Lia,

      Het helpt als je naar de foto’s erbij kijkt en het zelf meedoet met een rits en stof als voorbeeld, want een beschrijving is heel persoonlijk.

      Je vouwt het beleg om de rits heen, maar daar zet je het niet vast. Je stikt het alleen in de hals vast en dan vouw je het om, nadat je de naad en hoek hebt uitgedund. Dan stik je de naad plat, dwz. je vouwt de dubbele stof van het pand tegen het beleg aan en stikt het smal door. Daardoor valt je halsbeleg heel mooi naar binnen. De uiteinden van het beleg zet je vast tegen de rits als alles naar binnen gevouwen is.

      groetjes,

      Dorothé

  3. Natalie schreef:

    Ik heb nog geen reactieding, dus even zo. Bij C&A ben ik afgelopen zaterdag geweest, helaas niks van mijn gading… Heb net een broek ingenomen op een vast niet professionele manier. Maar wat wel handig is dat ik het ieder moment weer naar de orginele staat kan terug brengen. Dat is dan weer lekker consuminderig en no waste 🙂 Veel succes met alle kostuums!

  4. djaktief schreef:

    Hoi Natalie,

    Staat er niks bij je widgets over reacties? Soms kun je mensen ook gewoon terugmailen.
    Hier hangt alles trouwens al sinds afgelopen zaterdag gezoomd en gestreken klaar.
    Als je broek maar goed zit en er goed uitziet, dan is het prima toch. C&A heeft al een extra kooopavond gehad, dus misschien was alles al weg. Maar ik weet ook niet precies wat er van jouw gading is natuurlijk.

    groetjes,

    Dorothé

  5. […] Dorothé gaf een link door naar haar beschrijving van het inzetten van een blinde rits: https://djaktief.wordpress.com/2011/12/19/jurk-model-vrije-keuze/ […]

  6. Zakia schreef:

    Wat ik niet begrijp is hoe krijg je de onderkant vd rits zonder plooi afgewerkt. Wanneer ik een rits inzet dan blijft er onderaan een plooi over in de jurk.
    Hoe los ik dit op?

Geef een reactie

