Nou zoals je ziet heb ik de rode loper voor de kerst uitgelegd. Ik heb er gauw 6 gemaakt – afgewerkt met een rolzoompje – maar ik was te lui om ze te strijken. Ze kunnen ook als placemats bij het kerstdiner.  Ik heb altijd een hekel aan het versierwerk dat bij de kersttijd komt kijken, maar dit jaar werd ik prima geholpen door middelste zoon. Met manlief heb ik altijd heibel over de lampjes in de boom – die dan ook geheid in de knoop komen enz. Middelste bleek een natuurtalent: met ballen en lampjes maakt hij stillevens en zo is het hele huis in kerstsfeer. Over eten en drinken met kerst doe ik niet zo moeilijk. Gewoon 1x gourmet en 1x diner voor 5 personen, 2x een lekker ontbijt en verder wat knabbels voor tussendoor en ’s avonds. Ze willen bij AH dat je er wat van maakt, maar voor ons zit dat niet in het eten en drinken.

De kinderen hebben op school ook nog diverse kerstactiviteiten. Oudste heeft een lunch en een gala, middelste heeft een gala en een ontbijt en jongste heeft kerstcrea (al voorbij) en een diner. Vroeger deed ik mijn uiterste best zodat de kinderen met iets leuks voor de dag zouden komen, maar de praktijk heeft geleerd dat het succes vooral in de eenvoud van de gerechten zit. Middelste en jongste kiezen daarom voor broodje bapao (kip). De culinaire inzet daarvoor is die dingen 2 minuten opwarmen in de magnetron en in 4 stukken snijden. Oudste heeft eerst proefwerkweek en daarna de lunch en kan (helaas/gelukkig?) niets warms meenemen. Daarom kiest hij voor donuts van de Ikea, want die vindt iedereen zo lekker. De kinderen weten echt zelf wat het beste is. Ik heb nl. ooit een keer bitterballen gemaakt, maar bijna de halve klas eet uit geloofsovertuiging geen varkensvlees en jongste heeft toen zelf maar alle bitterballen opgegeten. Ik snap niet dat hij er niet ziek van is geworden.

De kleding voor die activiteiten vraagt wat meer voorbereiding, want oudste moet in een echt pak met stropdas op het gala komen. Middelste moet feestelijk – hij kan er een prijs mee winnen- en jongste wil gewoon iets kerstigs  aan. Nog voor de sinterklaas laat ik altijd de spullen passen en bekijken die we nog van andere jaren hebben en dan ga ik daarna gelijk op onderzoek uit voor evt. nieuwe aankopen. Daarnaast schaf ik een heftig, cool luchtje en diverse gels aan in sterkte variërend van wetlook tot graniet. De een wil persé wel naar de kapper voor kerst en de ander juist niet. Ik ben altijd blij als dat allemaal geregeld is. Zelf doe ik gewoon iets feestelijks aan wat ik nog in de kast heb, want zo vaak draag ik dat soort dingen immers niet. Meestal pimp ik het met een nieuwe accescoire en dan ben ik klaar.

De logistiek van al die kinderkerstactiviteiten kost af en toe ook wel wat hoofdbrekers, want niet alles is op een “christelijke” tijd afgelopen. Soms moeten we noodgedwongen cola drinken op de kerstborrel van de straat of echt afstemmen wie wie op haalt ivm de eigen loop- en schaatstrainingen ivm het nachtelijke uur.

Hier in huis zijn ook 4 pyromanen woonachtig. Je begrijpt het al de vuurwerkfolders zijn vanaf begin december van A tot Z gespeld. Gelukkig coördineert manlief de bestellingen, het afhalen en afsteken van al dat knalspul. Ik ben altijd heel blij als het weer januari is en iedereen zijn vingers en ogen nog heeft.

Waarschijnlijk zal ik nog wel wat bloggen in de vakantie, maar ik moet toch ook nog veel tekenwerk doen voor patroontekenen én de praktijkopdrachten van Word van mijn computercursus maken, anders haal ik mijn certificaat en mijn examens niet dit jaar. En om op 15 januari weer een lange duurloop aan te kunnen, moet er ook nog getraind worden natuurlijk. Hopenlijk kom ik ook nog toe aan het stapeltje boeken dat we hebben gekregen voor onze vijftigste verjaardagen (of hebben gekocht voor de toen gekregen boekenbonnen). Ik heb de laatste drie maanden slechts één boek uitgelezen, terwijl ik vorig jaar toch op een gemiddelde van 2-3 per week zat. Maar genieten met kleine hapjes is toch verfijnder nietwaar?

Dit zijn trouwens de boeken die we kregen:

  • De Bosatlas van het klimaat
  • Isabel Allende – Het negende schrift van Maya
  • Rudy Dek – De dood van een marsleider
  • Suzanna Jansen – Het pauperparadijs
  • Hans Keilson – In de ban van de tegenstander
  • Yann Martel – Het leven van Pi
  • Wilma de Rek – Allemaal Losers
  • Thomas Roosenboom – De nieuwe man
  • Tatiana de Rosnay – Haar naam was Sarah
  • Liza van Sambeek – Zadelpijn en ander damesleed
  • Dick Swaab – Wij zijn ons brein

Ik verheug me in ieder geval op twee weken lekker uitslapen, gezellig samen zijn met ons gezin, lekker eten en drinken en natuurlijk de kerstkrant en minstens één kerstfilm!

Ik wens iedereen een fijne tijd en alle goeds voor 2012!

»

  1. KnutzEls schreef:

    Veel plezier in de Kerstvakantie, begin het jaar goed, zonder vuurwerkschade. Tot de volgende afspraak, want ook al gaat het soms “druppelsgewijs”, ik vind het steeds weer gezellig!

  2. joan Stas schreef:

    Hallo beste Dorothé,
    Wij wensen jullie een hele fijne kerst toe met veel tijd voor lezen en alle andere gezellige bezigheden met je gezin! En dan een heel goed en gezond 2012!
    Liefs Joan

  3. djaktief schreef:

    Vers van de pers: mijn eerste examen heb ik foutloos gemaakt, nog 6 te gaan. Ik vond het niet echt moeilijk. Eerst deed ik een diagnostische toets van 60 vragen en daarin had ik 3 foutjes, daarna heb ik het examen van 36 vragen (tijdslimiet 45 min) in 10 minuutjes afgelegd. De docent zei nog dat dat niet zo vaak voorkwam een 100% score. Ik krijg gelijk weer meer zin om wat harder aan die cursus te werken.

    groetjes,

    Dorothé

  4. Ada schreef:

    Gefeliciteerd, zo zie je maar weer dat hard werken word beloond en dat tussen alle drukke sport en kerstschema’s door ……heel knap.!
    Dan heb je het wel verdiend om met iets lekkers en een dik boek lekker op de bank te zitten en even te ontspannen

    Hele fijne dagen en een gezond 2011
    Groetjes Ada

Geef een reactie

