Op de blog van een moeder van 10 kinderen – ja die bestaan tegenwoordig ook nog- werd juichend geschreven over de vakantie zie http://eenvoudigleven.blogspot.com/ Ik vind vakantie eigenlijk alleen maar leuk als ik weg ben van huis of als iedereen weg is uit ons huis en ik niets moet. Twee weken kerstvakantie thuis is dus voor mij wassen, koken, schoonmaken etc. maar wel in een iets lagere versnelling. Verder zijn er nogal wat achterstallige dingen/activiteiten op mijn lijstje en ik kan niet aan de onbedwingbare (vrouwelijke?) behoefte weerstaan om daarvan een aantal zaken aan te pakken – nu de tijd dit toelaat 😉

Zo heb ik vandaag met oudste kleding gekocht. Dat is best een opgave voor hem en voor mij. Wij weten nl. precies wat we willen hebben qua kleding, maar het vervelende is altijd dat ze dat nou net precies niet hebben, of niet in de juiste maat of voor een acceptabele prijs. Nadat we na lang zoeken een spijkerbroek hadden gescoord hebben we eerst maar geluncht en daarna zijn we verder gegaan voor item nr. 2. Die hadden we op een gegeven moment ook te pakken, maar de gewenste – skate- schoenen zijn nog niet gevonden, dus daarvoor moeten we nog een keer de city onveilig maken…. zucht. Zelf was ik op zoek naar nieuwe laarzen – mijn ene paar heeft kwakkelende ritsen en mijn andere paar zit na het verzolen niet meer lekker-. Helaas leef ik op maat 42 en dan is er niet zoveel qua keuze en mogelijkheden in het damessegment. Running schoenen koop ik maat 44 maar daarvan zijn er massa’s omdat mannen die dingen ook dragen. Het lukt me wel nog 2 broeken ter verganging van 2 afzakkende en verwassen exemplaren te kopen in de voor mij verbazingwekkende maat 40. Ik hoef dus geen voornemens op dat gebied te maken. Na 3 uur zoeken – toen ik het eigenlijk had opgegeven – viel mijn oog op een paar laarzen in een outlet. Dat paar was er niet meer in mijn maat natuurlijk, maar godzijdank hadden ze een presentabel passend alternatief voor de ronde somma van € 25,–. Dat is nou nog eens echt een koopje als je die 3 uur zoeken er niet bijtelt tenminste.

Vlak voor de kerst hadden we ook nog zoiets. Jongste groeit zijn kamer uit en dus moest zijn bed worden omgebouwd tot hoogslaper. Geweldig zo’n Flexa bed – dat je daar na 10 jaar gewoon weer superpoten en een nieuwe trap van kunt bijbestellen omdat het assortiment nog steeds bestaat.  Dat bouwen op zich is al een lastige klus, maar je ontkomt er in zo’n kleine kamer niet aan eerst alles eruit voor er überhaupt wat te bouwen valt.  Naderhand moet je ook alles herinrichten natuurlijk en jongste heeft daar ook echt een eigen onnavolgbare mening over. Dan volgt de confrontatie met wat gaten in de muur, een lamp die niet meer past,een matras dat vervangen moet worden, een te kort tafelblad. Morgen ontbijten jongste en ik dus bij Ikea en gaan dan deel twee van de vervolmaking van zijn home sweet home  afmaken. Daarna volgt uiteraard nog een ritje Gemeentewerf om de oude spullen weer verantwoord gescheiden in te leveren.

Mijn beide studies: patroontekenen en computercursus ECDL staan ook op mijn to-do-lijstje natuurlijk. Met patroontekenen gaat het prima want om de tijd te doden die ik moest wachten om oudste van zijn kerstgala af te halen ( tot 01.30 uur!!!) heb ik me uitgeleefd op het tekenen van 3 kragen (sjaalkraag, reverskraag, kraag met losse staander) en een mouw met bloksplit. Ik heb ze ondertussen ook geknipt en op de gewenste plaatsen verstevigd met vliseline, dus straks ga ik de vormen overnemen met stift en doorslag zodat ik daar in het nieuwe jaar in de les fulks mee aan de slag kan. Voor de ECDL-cursus is het examen voor de tweede module gepland op 12 januari. Ik heb er wel wat meer vertrouwen in nu ik zo vlak voor de kerst slaagde voor mijn eerste examen met een 100% score. Niet gek voor die grijze cellen van mij 😉 Volgende week ga ik dus alles van module 2 herhalen. Daarna moet ik als een speer aan de slag voor module 3 want daarvan heb ik slechts alleen het eerste hoofdstuk uitgewerkt.

Trainen gaat gewoon ook door natuurlijk. Er moet heel wat gebeuren wil ik een training skippen. Ik ben niet de enige, want op eerste kerstdag kwam ik op mijn rondje (16 km goed om trek te kweken voor de kerstdis) nog twee renners tegen. Ik zit nu in de opbouw naar de halve marathonafstand, om op 15 januari probleemloos aan te kunnen sluiten bij de trainingslopen die Atletiekvereniging Energie organiseert als voorbereiding op de marathon. (Iedere twee weken een lange duurloop op tempo -(60-80% van mijn capaciteit) = minimaal 30 min maximaal 28 min over 5 km- te beginnen met 23 en dan 25, 28, 30, 32 en 35 km). Bij fitness heb ik vandaag ook voor het eerst weer het hele programma gedraaid, want ik deed een beetje kalm aan als herstel van de dubbelwedstrijd begin december. Ik merk wel dat ik behoefte heb om de stabiliserende spieren weer wat meer aan te spannen. Zo draait mijn knie af en toe een beetje raar op de trap en als ik fitness dan heb ik daar geen last van.

Nou het is weer een heel verhaal geworden over niks eigenlijk, maar ik ben het weer lekker kwijt. Hier zijn nog twee supermakkelijke recepten voor de vakantietijd of voor luie koks in het algemeen,

was getekend,

Dorothé

enne …. eet smakelijk natuurlijk!

»

  1. Natalie schreef:

    Hai,

    Daarom ben ik zo’n fan van online shoppen! Zeker als je weet wat je wilt, zoals merk, maat, materiaal. Ik doe dan al een voorselectie en laat b.v jongste kiezen. In nog geen drie minuten heeft hij dan schoenen gekozen 🙂 Ik zoek uiteraard een webwinkel waarbij de verzendkosten gratis zijn evenals het retourneren!

    Zo kan ik ook bepaalde dingen goed vergelijken in prijs. Zo heb ik goede ervaringen met Omoda en Zalando, wehkamp. Ik zou dan dus in theorie tijd moeten overhouden :-), helaas dat is niet zo haha. Ik heb me bij diverse shops aangemeld voor de nieuwsbrief en krijg dan ook regelmatig kortingvouchers, net nog een tientje voor zalando, dat je ook op de sale producten mag gebruiken. Wel een minimum bestelling van 50,00. Ook koop ik regelmatig bij Perry Sport, veel sportpassen zoals healthcity geven standaard korting, altijd even navragen kan geen kwaad.

    Ook kan een belrondje naar de winkels je erg veel tijd en geld besparen door vooraf te informeren of iets wel of niet op voorraad is. Natuurlijk alleen handig als je weet wat je wilt. Misschien omdat ik zelf in de mode werk ben ik een erg luie koper 🙂

    Spaar zo parkeerkosten van een tientje uit, de koffie/lunch en de kroket, hoewel die laatste dingen wel heel gezellig zijn natuurlijk.

    Respect dat je zo gedisciplineerd aan je studie wijdt! En het patroontekenen er nog bij ook.
    Suc6 met je volgende examen!! Laat die grijze massa maar werken,
    if you don’t use it, you lose it!

    Ik heb maar liefst 6 dagen achter elkaar vrij, dat is een soort van vakantie voor mij :-). Heerlijk, weet nog niet wat ik ga doen., Begin morgen maar met sporten, altijd goed!

    Liefs Natalie

    • djaktief schreef:

      Hoi Natalie,

      Geniet van je vrijheidsgevoel en vul het met wat jij wilt!

      Qua kleding heb ik nog niet online geshopt.Ik wil natuurlij weten hoe het is afgewerkt – kritische naaister- en de pasvorm is voor zoonlief wel belangrijk. Als je in de mode zit weet je dan toevallig bij welke winkels ik moet zijn voor skatschoenen maat 44 ondertussen 😉 ? Ik zal eens googelen en surfen in het kledingsegment.

      Trouwens shoppen met de kids is hier ook wel een mamamomentje dat je niet hoeft te delen met broers en daarom combineer ik het vaak met een eetmoment om het te vieren. Ik sta maar even niet stil met welke pedagogische boodschap ik daarmee afgeef 😉

      groetjes,

      Dorothé

  2. KnutzEls schreef:

    Ik herken het nog van vroeger. Er was altijd tijd te kort. Ben nu wat relaxter. En voor mij hoeft het allemaal niet meer zo perfect.
    Ach, je neemt na de vakantiedagen snel weer wat snipperdagen op, om bij te komen 😉
    Maar kleding kopen is en blijft een ramp. Altijd als ik iets wil is de kleur of het model uit de mode, dus niet te krijgen, Om van de maat nog maar te zwijgen. Ik zie dan ook groen van jaloezie om jouw maatje 40. En voor mij is hardlopen geen optie (meer).

    • djaktief schreef:

      Hoi Els,

      Er is altijd wat kapot, kwijt, gewenst, vies, te klein etc. In dit geval bleef ik wassen omdat zoonlief slechts 2 broeken had die draagbaar waren volgens hem 😉

      Mijn aankopen zijn overigens gedaan bij MS, waarvolgens mij de maatvoering ook een beetje aan de cliëntèle is aangepast, anders had ik nooit maat 40 gehad ondanks mijn geren 😉

      Met kleding kopen is het bij mij alsof de duvel ermee speelt: als ik iets zoekt vind ik het niet en als ik zomaar ergens binnenloopt, dan kom ik soms zomaar een gewild item tegen.

      Blijf wandelen zo ben je ook goed bezig met en voor je lijf!!!

      groetjes,

      Dorothé

  3. Ada schreef:

    Goedemorgen,

    Het was inderdaad weer een heel verhaal maar ik heb het met plezier gelezen
    En de drukte in vrije dagen is heel herkenbaar altijd als er ons op het werk roosterdagen zijn ingevoerd (zoals nu) heb ik heel veel plannen maar als ze voorbij zijn is daar niks van terecht gekomen
    Groetjes Ada en een hele fijne jaarwisseling

  4. djaktief schreef:

    Hoi Ada,

    Volgens mij heeft iedereen net als bij eten altijd grotere ogen dan een buik wat betreft de invulling van ‘vrije tijd’.

    The continuing story van ons Ikea-avontuur: het begon vanochtend om 09.00 met een ontbijt aldaar met jongste die daarna proef ging liggen op allerlei matrassen. Na een uur wist hij wat hij wilde. Alle gegevens opgeschreven, ook die van de benodigde bureau-aanpassing en terug naar huis, met alvast een lamp, die gelijk bij thuiskomst door manlief aan het plafond werd geschroefd en aangesloten. Toen middelste met vriendje van bios opgehaald en terug naar Ikea – goddank woon ik er maar een kilometer vandaan- en de spullen opgezocht en gehaald uit het Ikeamagazijn – best wel een klus trouwens. Het matras moet 72 uur in vorm komen, dus jongste kan er nog niet op slapen en logeert dus noodgedwongen op een kermisbed op de grond, maar hij vindt het niet erg geloof ik. Bureau uit elkaar voor de verlenging, maar bij nader inzien is een ander aanpassing toch beter, dus weer terug. Uit logistieke overwegingen gelijk de rotzooi/matras mee naar de Gemeentewerf, waar ik nog net werd toegelaten om 16.00 uur. Het 3e bezoek aan Ikea verliep minder fortuinlijk, want de gewenste bureau-aanpassing was volgens het voorraadbeheer nog in 4-voud aanwezig, maar ik heb ‘alle’ schappen nagekeken maar er was niets. Volgend jaar verder dus ….. gauw gekookt en vanavond strijk ik alleen nog maar de was en plof dan moe op de bank bij een filmpje

    Groetjes en jij ook een fijne jaarswisseling,

    Dorothé

  5. hylke schreef:

    het is leuk dat je die recepten zo hebt opgeschreven mam:-)

    hylke

Geef een reactie

