Dit jaar ben ik begonnen met het schrijven van een blog, maar er zijn schrijvers die de dingen die ik wil zeggen zoveel beter kunnen verwoorden, zoals Aleid Truijens in haar column in  De Volkskrant van donderdag. Ik sluit me van harte bij haar woorden aan en wens jullie Gelukkkig Nieuwjaar….. tot ziens, aan de telefoon, op de koffie, op internet enz.

jullie Dorothé

In 2012…

praten we elkaar niet meer het graf in en gaan we weer levend netwerken

Is er genoeg strooizout.

Kun je weer treinkaartjes kopen.

Ruimt de laatste dictator zichzelf op.

Woont niemand in een batterij,

noch wordt hij onverdoofd geslacht.

Of besneden.

Dansen de muizen op tafel.

Komt er een nieuwe partij waarop ik wil stemmen.

Heeft de katholieke kerk het wél geweten.

Verslikt Europa’s grote muil zich in de euro,

maar krijgen we de gulden niet terug.

Bijten gulzige graaiers in het stof.

Houden verongelijkte twitteraars hun snavel.

Hebben de hardste schreeuwers zich stom geschreeuwd.

Praten we elkaar niet meer het graf in.

Zijn wij niet langer ons brein.

Wordt lezen van papier weer hip.

Schrijven wij weer brieven.

Zijn scholen niet langer bedrijven, leerlingen geen klanten.

Schaamt geen afgestudeerde zich voor zijn hbo-diploma.

Krijgen ouders meer krediet.

Mogen leraren weer lesgeven,

worden leerlingen niet opgehokt

en mogen jongens weer jongens zijn.

Slaat niemand zijn kind, vrouw of hond.

Plegen geliefden geen verraad

en is sorry niet het moeilijkste woord.

Voelt niemand zich gedwongen tot vrijwillige euthanasie.

Bezoeken kinderen vaker hun demente ouders

en lezen hun mooie verhalen voor.

En wij elkaar ook.

Sprookjesboeken, en gedichten liefst.

Zijn mijn liefsten gelukkig.

Raakt mijn nest leeg.

Klapt een luik in mijn hoofd weer open.

Is mijn lei weer schoon.

Krijg ik meer vrije tijd.

Zie ik mijn vrienden vaker.

Kook ik dampende stoofpotten.

En publiceer ik toch een nieuw boek.

Neemt de kunst meesterlijk wraak op de boekhouders.

Komt de verbeelding weer aan de macht.

Gaan wij weer levend netwerken.

Zijn onze kusjes warm als bloed.

Heeft iedereen minstens één niet-digitale vriend.

Zijn mensen niet langer een merk

en tellen ook andere talenten dan sociale.

Hoeft niet iedereen een topper, een talent of excellent te zijn.

Mag je ook leven zonder overal kansen te zien.

Wint nieuwsgierigheid het van de angst,

de werkelijkheid van de taal,

en schoonheid van overdaad.

Maakt het flets geworden ‘passie’ plaats voor liefde.

Is goed genoeg weer goed genoeg.

Emigreren dodelijke virussen naar verre planeten.

Verliest in de wijde omtrek geen ouder zijn kind.

Kunnen de ziekenhuizen dicht, de ambulances op stal.

Krijgt de dood een tijdje vakantie.

Vieren mijn doden daarboven alle dagen feest.

Zijn de goden ons onverdiend genadig.

Strijkt het lot over zijn hart.

En worden er toch weer lammetjes geboren.

Door de paarsblauwe lucht bovenin mijn raam schiet een premature vuurpijl. Een harde knal verplaatst de stilte in mijn straat. Zo zijn de kwaadste geesten alvast bezworen.

Beste lezer, u was weer goed gezelschap dit afgelopen jaar. Tel uw zegeningen, en uw knopen. Tot volgend jaar!

 

»

  1. Natalie schreef:

    Ha, en zo is ’t maar net 🙂 Fijne jaarwisseling en tot in het nieuwe jaar!

    Gr. Natalie

  2. Ada schreef:

    Laten we met z’n allen hopen dat ze gelijk heeft …..

    Hele fijne jaarwisseling en creatief en gezond 2012

    Groetjes Ada

  3. Lianne Feijt schreef:

    Laten we er vooral een positieve draai aan geven in 2012!
    Fijne en veilige jaarwisseling!

    Veel liefs,
    Lianne

  4. djaktief schreef:

    Natalie, toi toi met studie en kids, je nieuwe blog ….

    Ada, veel plezier met foto’s, blog, quilten, naaien…..

    Lianne, toi toi met gezondheid, gezin, werk ….

    en bedankt voor de goede wensen natuurlijk, groetjes,

    Dorothé

    ps ik ben blij als het morgenmiddag is en alle ogen, neuzen en vingers van de boys er nog aan zitten

Geef een reactie

