Het thema van http://stuureenfoto.wordpress.com”>http://stuureenfoto.wordpress.com deze week is start en dat is waar ik nu juist zo’n moeite mee heb. Ik kom altijd langzaam op gang maar als ik eenmaal op stoom ben dan…..  Op deze foto staat mijn nieuwe hartslaghorloge nog op 0 km en 58 bpm = beats pro minute voor mijn hartslag die ochtend. (Mijn rusthartslag is zelfs 48). Zondag liep ik als training een halve marathon oftewel 21,1 km in een heel rustig tempo onder de 10km/u dus onder de 6 min/km. De teller van het aantal loopkilometers van vorig jaar staat op 1628 km en nu beginnen we weer van voor af aan bij 0 km. Ik heb dit jaar al wel 2x gelopen, dus de kop is er wel af. Ik heb geen stop gehouden in december maar wel een tapering oftewel een verlaging van de trainingsbelasting om door rust progressie te boeken. Meestal doe je dat voor wedstrijden, maar eigelijk is het goed voor je lijf om 1 maand per jaar rustiger te trainen en ook 1 week per maand kalmer aan te doen. Ik ben op de leeftijd dat ik merk dat ik de trainingsintensiteit  van 1x er tegen aan en 1x kalm aan propageer. Volgende week beginnen de duurlopen voor de marathon en daarvoor wil ik zo goed uitgerust zijn om  28 min/km of tewel 10,7 km/u te kunnen lopen over 23 km. Eigenlijk is het te snel voor mij. Toch begin ik daarmee, want dat is de loopsnelheid waarmee in onder de droomtijd van 4 uur zou kunnen komen. Ik zal in de loop van de weken wel merken of die droom haalbaar is of niet. Als je waagt dan groeit je moed en als je aarzelt groeit je vrees immers?
Zo dit keer een korte blog, want komende donderdag moet ik het tweede examen doen voor mijn computercursus ECDL oftewel European Computer Drivers Licence zie http://www.ecdl.nl/ik-wil-ecdl-examen-doen/certificaten-modules/ http://www.ecdl.nl/ik-wil-ecdl-examen-doen/certificaten-modules/ en nu dus niet lekker verder bloggen, maar starten met leren!!!

»

  1. Ada schreef:

    Ik heb bewondering voor je energie en je disipline om je goede tijden te lopen en ik hoop dat je je droomtijden haalt

    En voor donderdag heel veel succes…het gaat je vast lukken

  2. Natalie schreef:

    Veel suc6 met je examen en de voorbereidingen daarvan!

  3. feikje schreef:

    Hoe vaak doe je intervaltrainingen? Wanneer je 10,7 wil gaan lopen helpt interval beter om dat te bereiken dan stug die snelheid proberen aan te houden. Intervaltrainingen zijn voor echte duurlopers vaak een grote kwelling. Maar wel een aanrader om 1x onder die 4 uur te komen. Groet Feikje

  4. djaktief schreef:

    Hoi Feikje,

    Bedankt voor je advies.

    Vorig jaar liep ik geen marathon maar wilkde ik alleen mijn snelheid verbeteren. Ik liep 1x per 14 dagen een interval op de band en 1x heuveltraining de andere week. (Verder deed ik 1x fartlek, 1x duurloop kort en 1x lang en 1x fitness.) Ik merkte dat ik gewoon niet genoeg herstelde om dan in het weekend een lange duurloop te kunnen doen. Ik ben te oud voor de interval en/of de trainingsfrequentie mag niet te hoog zijn (beter om de dag). Mijn halve marathontijd verbeterde ook niet. Drempellopen en fartlek bevallen me beter omdat ik me dan minder forceer. Het belangrijkste voor mij is dat ik plezier hou in het lopen en dat ik blessurevrij blijf. Trouwens 10,7 is wel haalbaar als ik in een groep loop omdat ik daar wordt opgenomen en ook uit de wind loop. Ik wil na de marathon (na mijn herstel natuurlijk) wel een periode trainen om mijn 10 km tijd onder de 50 minuten te brengen (nu 0:51:54)

    Jij loopt veel sneller denk ik?

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

