Nou de kop is eraf. Vanochtend bij atletiekvereniging Energie begonnen de trainingslopen voor de marathon van Rotterdam op 14 april a.s. Vandaag stonden er 23 km op het programma, maar die liepen wel over de Brienenoord en terug. Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen. Ik ben gestart in de groep 28. Dat betekent dat de tempomakers een tempo aanhouden van 28 minuten over 5 km. Op basis hiervan kun je een marathon in 3:56 uur lopen. Je doet 5,36 min/km oftewel 10,7 km/u. Nu moet je een duurlooptraining natuurlijk niet afleggen in het wedstrijdtempo. Als vuistregel wordt gehanteerdat dat je 30 seconden langzamer  moet trainen dan je marathontempo. Omdat ik pas 1 marathon heb gelopen baseer ik me ook op een andere intensiteitsberekeningsmethode en dat is de hartslag. De maximale hartslag minus de rusthartslag x 70% + rusthartslag moet niet worden overschreden in de trainingsvoorbereiding. Voor mij is dat 185-48 = 137 x 70% =96 +48 = 144 slagen per minuut.  Bij Energie zijn er groepen die dus op basis van deze berekeningen lopen op een tempo van 23 minuten over 5 km = marathoneindtijd onder de 3:04 en groepen die lopen 32 minuten over 5 km = marathoneindtijd 4:29.  Mijn eerste marathon trainde ik in die 32 groep en ik liep uiteindelijk 4:40, dus het is geen garantie dat je het ook haalt in die tijd. Er zit een behoorlijk niveauveschil tussen lopers uit groep 23, die 13 km/u halen en die uit de groep 32 die 9,4 km/u halen. Vorig jaar heb ik 4 trainingslopen in de groep 30 gelopen en ben gestopt omdat ik de City Pier City ging lopen. Ik kon dat goed bijhouden, maar ik kreeg af en toe wel krampen in mijn bilspieren.

Zoals je ziet zijn we met een flinke groep 28-ers gestart onder leiding van Ton en Esther als tempomakers. Ik zat heerlijk voorin gelijk achter hen, maar al heel snel probeerden mensen in te halen. Het is logisch dat lopers die normaal harder kunnen lopen dan dit tempo het lastig vinden om zich in te houden, maar het is vreselijk asociaal. Ik liep voor het eerst met gehoorapparaten in groepsverband om wat makkelijker te kunnen socializen, maar ik had mijn adem toch nog wel behoorlijk voor het lopen zelf nodig. Voor de route zie http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=58909 Op 7 km lag de eerste drankpost waar ik 2 bekertjes sportdrank scoorde. Het is de bedoeling dat je afpakt, drinkend doorwandelt en dan achter de tempomaker aansluit om verder te gaan. In de praktijk liep het anders. Een paar mannen – ja het zijn echt altijd mannen – trok even door, dronk wat en liep gelijk in tempo door. Ik kan dat niet en daardoor raakte ik mijn plaatsje achter de tempomakers kwijt. Op zich is dat geen ramp, maar er was een man die niet recht achter de trekkers ging lopen maar in het midden. Daardoor heb je een luchtgat. Die man had ook nog de onhebbelijkheid om zijn ellebogen naar links en rechts te verplaatsen tijdens het lopen. Je kon dus ook niet naast hem gaan lopen en hem zachtjes naar links of rechts dirigeren. De man in het blauw was een aardige kerel die alle obstakels luidkeels doorgaf en iedereen waarschuwde trouwens. Nou zo togen we de brug op. Het ging hard omhoog. Toen ik nl. op mijn eigen hartslaghorloge keek liepen we een tempo van 5:17, oftewel 11,3 km/u omhoog! Maar het ging goed en mijn harslag kwam niet boven de 144. Je loopt dan een lus en gaat dan opnieuw naar boven. Die kant van de Brienenoord is een stuk steiler, maar gelukkig gingen ze minder hard naar boven dan op de heenweg. Op de tweede foto zijn we op de terugweg op 14 km en daar lach ik zelfs op. Mijn hartslag was wel opgelopen tot 155, maar daalde gelijk daarna terug tot 140, dus niks aan de hand.

 

Weer een kilometer verder word ik rechts ingehaald door een jongen met koptelefoon die bruut voor mijn neus invoegt. Het kan zijn dat iemand iets graag wil, maar het is ronduit onfatsoendelijk om op deze manier medelopers te behandelen in een trainingsloop. In een wedstrijd wordt geduwd en gedaan bij het leven, maar we waren gewoon aan het trainen. Op mijn protest verdween hij gelukkig weer, maar ik was wel uit mijn hum. Op 16 km was de 2e drankpost en helaas was dat een herhaling van de situatie de eerste keer maar dan in het kwadraat. Nog net niet spirntend ging een aantal mannen vooruit omdat ze dorst hadden. Ze gunden een ander geen plek en tijd om rustig te drinken en schoten er in flink tempo vandoor. Ik heb rustig gedronken en ben later aangesloten halverwege het peloton. Daar werd veel onregelmatiger gelopen  door mannen die ineens opzij of naar voren schieten als ze een gaatje zien. Mijn loopplezier was weg en ik ben op 18 km opzij gestapt en ben een stuk gaan wandelen. Aan de begeleider heb ik doorgegeven dat ik me wilde laten afzakken tot de 29 groep. Na een halve kilometer ben ik gewoon gaan lopen zonder op wat dan ook te letten, want ik wilde het plezier terugkrijgen in het lopen en het negatieve gevoel kwijtraken dat het ‘lossen’ me gegeven had. Dat lukte al snel want de zon scheen en ik had het grootste stuk gehad en ik voelde me nog behoorlijk goed. Bij een afslag twijfelde ik en heb aan een andere loper die ook afgezakt was gevraagd hoe we moesten. Zijn tempo was echter te laag voor mij dus ik ben alleen verder gegaan. Twee kilometer voor de finish kwam manlief me op de racefiets tegemoet en onder zijn begeleiding liep ik het laatste stuk weer op een tempo van 10,5 km/u. Heerlijk wat drinken en eten, want Energie zorgt goed voor de lopers. Daarna nog even gepraat met de tempomakers en de man in het blauw over het gedonder bij de drankposten en het slechte formatielopen. Je weet dat ze er weinig aan kunnen doen, maar dan ben je het even kwijt.

Thuis bestudeer ik de uitslagen van mijn hartslagmeter. Overal heb ik de 23 km in 2:11 volbracht, oftwel in 5,43 min/km of 10,5 km/u. De grafiek van mijn hartslagmeter laat zien dat ik op 80% van mijn kunnen heb gelopen, dus dat betekent dat ik de volgende trainingsloop in de groep 29 ga starten. Daarna in bad en vervolgens nog anderhalf uur geslapen in bed. Om alles van me af te zetten heb ik toen dit blog gemaakt.

»

  1. feikje schreef:

    Herkenbaar. Raymond was een keer mijn haas voor een 20 km loop. Het was natuurlijk de bedoeling dat ik vlak achter hem liep. Kwamen er steeds van die kereltjes tussen wringen. Op een gegeven moment hing ik met één arm aan de achterkant van Raymonds shirt om dat te voorkomen. Was ik pissig en vervolgens liep ik als een dweil. Misschien een keer oefenen met een groepje mannen, er aan wennen dat je je niet laat wegdrukken. Vrouwen lopen over het algemeen met iets meer ruimte om zich heen dan mannen (die zich dus dan van geen kwaad bewust zijn).
    Geniet van het herstel!

    • djaktief schreef:

      Hoi Feikje,

      Helemaal niet stijf vanochtend, snel herstel dus. Ik heb al 10 van dit soort trainingslopen erop zitten en ben wel wat gewend, maar dit was zo aso. Uiteindelijk is die knul na mijn gemopper wel weggegaan, maar het plezier was ook weg en dat heb ik later zelf weer opgezocht. In een wedstrijd zou ik me sowieso niet hebben laten wegdrukken. Wel grappig dat vrouwen meer ruimte om zich hebben met lopen. Ik dacht dat ik dat alleen had. Ik ben nl. slechthorend en reageer dus iets langzamer en daarom hou ik iets meer afstand om botsingen te voorkomen.

      groetjes en succes met jouw hersteltrainingen,

      Dorothé

      ps bij mij hielp het ook om het hele onderbeen leniger te maken (enkeldraaien en zwemmen) maar pas toen de blessure weg was

  2. Ada schreef:

    Hoi Dorothé,

    Zo te lezen heb je het weer geweldig gedaan en het weer was echt lekker en laat je plezier niet bederven door een paar anderen die “anders”reageren

  3. veronique schreef:

    Wat een doorzetter ben jij! Ik had al lang afgehaakt. Marathonlopen is nu ook al voor de massa, met als gevolg een gedrag van mensen zoals jij dat beschreef.

    En dat wordt steeds erger. Gelukkig moet je er niet te veel aan storen,misschien moesten die kerels nu onderweg extra plassen waardoor ze tijd hebben verloren.

    Volgend jaar ook Egmond??????

    • djaktief schreef:

      Hoi Veronique,

      Ik weet niet of het met de ‘massa’ of met de ‘macho’ te maken heeft. Vrouwen moeten veel vaker plassen helaas en dat kost ook nog meer tijd dan bij de mannen ;-( Ik loop niet veel wedstrijden (max 4 per jaar) en niet zo vaak een marathon, dus ik weet niet of ik ooit in Egmond zal lopen. Ik heb wel plannen om in het buitenland halve marathons te lopen en dit te combineren met een citytrip. Ik wil heel graag de Dam tot Dam lopen dit jaar in september, want daar woont mijn zus en dan nog een 10 km hier ergens in de buurt van Rotterdam vlak voor de zomer.

      groetjes,

      Dorothé

  4. KnutzEls schreef:

    Weet je zeker dat de marathon op 14 april is? Dat is een zaterdag, maakte net een afspraak voor die dag voor iets geheel anders dan lopen.
    Zo’n typje met zwaaiende ellebogen ken ik wel. Jaren geleden ging het hele gezin langlaufen, voor het eerst, totaal ongeoefend en meteen de langste loipe. Techniek 00,00. Onderweg haal de een knorrige Duitser ons in. Tennisspieler seit ihr, beet hij ons toe. Een gevleugelde uitdrukking hier sindsdien.

  5. djaktief schreef:

    Hoi Els,

    Slip of the fingers: het is op 15 april natuurlijk. Ik zal aan die ‘Tennisspieler’ denken als ik weer zo’n type tegenkom. De kunst is dat je je niet moet ergeren tijdens het lopen anders raak je gespannen en dan gebruik je je spieren niet optimaal voor hetgeen waarmee je bezig bent. Als je je veel ergert, kun je inderdaad op een gegeven moment ‘lopen als een dweil’ – zoals een collegaloopster opmerkte – omdat je focus en kracht wegzakken naar de verkeerde dingen. Dit heb ik voorkomen door uit het peloton te stappen. Ik probeer ook altijd eerst te glimlachen als iets tegenzit. Dat werkt ontspannend. Tijdens fitness zijn er ook altijd van die kreunende mannen. Ik lach altijd als ik sport en dan presteer ik beter. Toen ik laatst de mannen daarmee confronteerde zeiden ze dat ze beter presteerden als ze zich kwaad maakten. Misschien is dat ook wel zo bij hen, maar gelukkig ben ik een vrouw 😉

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

