Al sinds jongste naar de basisschool gaat -7 jaar! inmiddels – volg ik wekelijk lessen aan de Modevakschool Papendrecht. Ik volg de opleiding Costumiëre en ben bij module 3 Blouses. Zie http://modevakschool.weebly.com/index.html en dit is de club waar het allemaal onder valt http://www.verenigdemodevakscholen.nl/ Je maakt er per module een tekenmap met praktijkdetails. Ik heb daarvoor nu een mouw met bloksplit en manchet gemaakt. Om de werkwijze te kunnen onthouden heb ik een leidraad voor mezelf geschreven en gefotografeerd en die is als volgt:

Vooraf:

  • de mouw inrijgen om de juiste lengte te bepalen, doorslag laten zitten want de rijgdraden moeten er weer uit omdat de mouwnaad pas na het maken van het split wordt gesloten, want dat werkt makkelijker
  • de mouwsluiting is richting van het split en het korte stukje is de onderkant, oftewel de achterkant van de mouw
  • plooien invouwen volgens patroon allemaal in de richting van het split, dit kan ook evt. later als je met de manchet begint
  • manchet verstevigen met vliseline
  • splitrepen (ca. 12 cm) eerst naadtoegift omstrijken + en vouw instrijken

Vervolg:

  • rechter kant: goede kant split tegen verkeerde kant mouw
    • dwz korte  reep rechts  en lange reep links
  • op 1 cm van split vaststikken
  • mouw inknippen op ½ cm tot 1 cm spliteinde dan omvouwen en kort op rand doorstikken
  • ander kant : goede kant split tegen verkeerde kant mouw vaststikken op breedte van splitstrook
  • mouwstof inknippen naar hoek, naad op 1 cm afknippen
  • split omvouwen en kort op rand doorstikken tot knip
  • mouwstof in knip naar goede kant vouwen

goede kant                                                                            verkeerde kant

 

  • splitreep omvouwen, puntje bovenkant vouwen en op alle hoekjes goed spelden
  • je begint te stikken dwars door het blok vanaf de stiknaad die je daar ziet, dan omhoog naar het puntje en weer naar beneden, tot je weer bij het dwarse stiksel bent, dan vouw je de onderkant weg en stikt helemaal door naar beneden.

  • dus van 1, naar 2, naar 3, naar 4 , naar 5 op de goede kant
  • aan de verkeerde kant ziet het er zo uit:

  • mouwnaad sluiten, stikken en afwerken
  • manchet goede kant op verkeerde kant mouwstof vaststikken, evt. overwijdte mouw uit de zijnaad wegnemen
  • manchet vouwen en mancheteinden afstikken, 1 kant omhoog, andere naar beneden

  • hoekjes uitdunnen, manchet keren
  • zijnaden manchet naar 1 kant vouwen, naadtoeslag eromheen vouwen en vastspelden

 

  • manchet op de goede kant doorstikken
  • voor plaatsbepaling knoopsgat = 1 cm van de kant knoop op de stof leggen en een speld in 1e gat van de knoop steken.
  • op die plaats het knoopsgat maken
  • knoopsgat openen met tornmesje
  • voor plaatsbepaling knoop, doe de manchet dicht en steek een speld aan het uiteinde van het knoopsgat zo dicht mogelijk bij de manchetrand
  • zet de knoop aan de manchet op die plaats, dus  aan de andere kant van de manchet;  het 1e gaatje komt dus precies op die speld

Confectieweetje: hoe breder de splitreep aan de binnenkant, hoe duurder het overhemd of de blouse!

»

  1. KnutzEls schreef:

    He, dat is handig. Ik heb je blogje meteen gebriefmerkt. Want zo’n uitleg is altijd handig om bij de hand te hebben! Bedankt.

  2. Ada schreef:

    Mooi gemaakt maar als ik het zo zie is het driehoekje een klein beetje scheef of komt dat door de foto ?
    Maken jullie ook een map in A4 formaat met alle couturetechnieken ? Zoals alle soorten kragen en zakken ritsen e.d …ik heb dat heel erg leuk gevonden om te doen en er ook heel veel van geleerd

  3. djaktief schreef:

    Hi Ada,

    Jouw qultersoog natuurlijk 😉 Ik heb de foto’s op mji blog op 400% bekeken en daar ziet het er inderdaad scheef uit. Ik heb een andere foto gemaild naar je waar het recht is en godzijdank is het in het echt ook recht, want anders moet ik hem uithalen.
    Ik moet een aantal naden, 2 kragen, 1 polosluiting en een mouwsplit maken voor deze module maken. Alles patronen daarvoor zijn ook zelf getekend. Ik heb bij de andere modules ook dergelijke dingen gemaakt. Hier moet het niet in een A4 map, je mag ook een praktijkvoorbeeld bijvoegen. Later bewaar je daar dan weer de foto van. Van die andere modules heb ik alleen beschrijvingen gemaakt, maar ik ben aan het experimenteren met foto’s. Verder oefen ik ook de diverse Wordtoepassingen voor mijn computercursus. Meer vliegen in één klap dus 😉

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

