Daar stonden we weer vanochtend enkele minuten voor 10.00 uur bij de start van de tweede trainingsloop van 25 km voor de komende marathon van Rotterdam. Sinds de 23-km-loop twee weken geleden ging het eigenlijk niet echt lekker met trainen. Ik liep een keertje binnen op de lopende band een intervaltraining van 6 km, 500 m 10 kmu en 500 m 11,5 kmu en dat ging wel goed, maar buiten wilde ik maar niet goed op dreef komen. De weergoden waren ook niet heel gunstig de afgelopen tijd, want er was steeds erg veel wind. Vorig weekend liep ik mijn eigen zelfverzonnen Carnisse Halve Marathon met de buurvrouw als trainingsmaatje, maar die heb ik puur op karakter uitgelopen. Het ging gewoon heel slecht. Vrijdag ging het wel lekker toen ik heel laat in de middag – nadat alle verplichtingen voor die dag vervuld waren – nog een rondje van 10 km deed. Ik was dus best wel gespannen voor vandaag. Ik wist ook niet goed in welke groep ik nu moest gaan lopen want ik had het tenslotte de vorige keer wel gehaald. Ik had helemaal geen zin om te gaan en dat is helemaal niets voor mij. Tijdens de voorbereidingen (eten 2 uur tevoren, insmeren met vaseline, aankleden, schoenen strikken, spullen om mee te nemen klaarleggen) kreeg ik de ingeving om te doen wat ik normaal doe als ik me niet zo super voel: rustig aan!!! In dit geval ging ik dus voor de groep 30.

 

Ik heb er wel voor gezorgd dat ik toch in de kop van het peleton terecht kwam, want dat loopt toch veel lekkerder. Ik kwam daar ook nog twee mannen tegen, waarmee ik vorig jaar 4 trainingslopen heb gedaan. Uiteindelijk kreeg ik een wat oudere man als buurman, maar die liep wel met muziek op en moest daarom af en toe naar zijn plaats ‘geduwd’ worden. Er waren drankposten op 6, 13 en 20 km. Maar dat ging allemaal veel beter dan de vorige keer. De tempomakers bleken uitstekende pacers, want ze lieten niemand tempo lopen voordat de laatste gedronken had. Het geduw en plaats veroveren zoals in de 28 groep bleef ook gelukkig achterwege. De foto’s zijn genomen vlak voor de eerste drankpost op 6 km en in de buurt van de 3e drankpost op 19 km. Ik kon het allemaal heel losjes volgen. De vorige keer moest ik mijn best doen om het tempo bij te benen. Ik merkte nu aan den lijve wat het betekent om op 70% te trainen. De eerste 10 km gingen echt op mijn sloffen en de volgende 10 km voelde ik wel wat vermoeidheid. Op het eind was ik wel wat strijver en kwam het bekende gevoel ‘dat je benen en billen worden opgegeten” opzetten, maar het had geen effect op mijn loopcapaciteit. Voor de 3e drankpost was ik mijn buurman kwijt en er zaten diverse lieden te azen om de opengevallen plek in te nemen. Zigzaggend en stotend en in je nek hijgend probeerden ze ertussen te komen. Achter me liep een damestweeling die zeker veel last van dat gedoe moet hebben gehad. Op een gegeven moment toen de zigzaggers weer langszij kwamen heb ik ze vriendelijk verzocht om op te passen omdat de weg snel zou versmallen en toen zakten ze af. Ik kan me voorstellen dat je op een lege plek wilt lopen, maar vraag/zeg even wat je wilt, want we trainen toch samen.

Na 2,5 uur lopen kwam ik moe en voldaan binnen en scoorde na het strechen en de proviandering binnen in de kantine een broodje kroket om weer echt warm te worden, want de temperatuur was de hele weg om het vriespunt geweest. Op dat moment kreeg ik een vreselijke kramp in mijn bilspieren. Het trok gelukkig weer snel weg. Ik heb dat al diverse keren gehad – bij wedstijdtempo < 15 km en bij duurlopen boven de 21 km-  en laten masseren, maar ik zou nu wel eens willen weten hoe ik het kan voorkomen. Weer thuis heb ik een heerlijk bad genomen en werd ik verwend door manlief met cappuchino. Daarna ben ik ‘even’ in bed gaan liggen en heb ca. 1,5 uur geslapen. Vervolgens heb ik helemaal niets meer uitgevoerd en onder het genot van een Glühwein – goed voor de doorbloeding- lekker gesurfd op allerlei runningblogs en -sites. Manlief kookt altijd als ik zo’n loop heb, dus behalve de wasmachine aanzetten, doe ik verder niets meer vanavond behalve genieten dat ik zo goed en lekker gelopen heb vandaag.

»

  1. Tiny schreef:

    Rotterdam gaat op deze manier helemaal goed komen.Zo’n training moet je vertrouwen geven voor de volgende inspanning!

  2. Ada schreef:

    Ja ,het was fris vandaag ….maar wat een prestatie heb je weer geleverd ,echt super en je verslag is ook heel duidelijk
    Je maakt op deze manier wel een goede aanloop naar de marathon van Rotterdam en het gaat je zeker lukken

    Slaap lekker voor straks

  3. djaktief schreef:

    Hoi Tiny,

    Leuk dat je kwam kijken! Bedankt voor de aanmoediging.

    Hoi Ada,

    Bedankt voor je trouwe bezoek aan mijn blog en leuke reacties altijd.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

