Vanochtend was ik in de sportschool in een korte broek en runningshirt met korte mouw, want ik wilde een intervaltraining doen. Als afwisseling  van al die lange langzamere duurlopen is het nodig om iets aan het basislooptempo te doen, anders word ik veel te sloom. Ik heb vanochtend eerst 2 km geroeid om te ontdooien na  het fietsen. Daarna de lopende band op om 1  km in te lopen gevolgd door  5 km interval. Het tempo had ik op gevoel gekozen: afwisselend 250 m op 10 km/u en 250 m op 11,5 km/u gelopen.  Weer thuisgekomen heb ik de rekenmachine erop losgelaten en dan blijkt dat is dat gevoel zo gek nog niet:

Je hebt intensieve (sneller dan je wedstrijdtempo) en extensieve (90-110% wedstrijdtempo) intervallen – ook al loop ik al wat langer, toch ben ik nog geen gevorderde loper-  dus intensief moet ik gewoon vergeten ivm kans op een blessures en omdat ik als V50 nu eenmaal wat langzamer herstel.  Ik heb een hekel aan intervaltrainingen, want het gaat te hard om ontspannen te lopen, je moet iedere keer weer versnellen,  maar vooral de lopende band binnenshuis vind ik erg eentonig. Maar zoals een van mijn medesporters vanochtend zei: het hoort er nu eenmaal bij. Gelukkig kletste hij nog wat meer tegen me aan, dus het halve uur was zo voorbij.  Voordeel van de het ‘vliegende tapijtje’ is wel dat je continue precies je tijd en afstand kunt aflezen, waardoor je minder snel de tel kwijt raakt van het aantal versnellingen.  Volgende keer  ga ik naar 12 km/u want op zo’n band heb je wel minder weerstand en geen wind.  Gelukkig ‘mag’ ik pas weer over 2 weken, want  in mijn schema wissel ik heuveltraining af met intervaltraining.  Mocht je nog meer over interval willen weten, dan moet je maar eens klikken op de onderstaande links, maar pas op met lezen over sporten, want je traint je alleen je ogen 😉

http://www.runinfo.nl/interval.htm

http://www.runnersweb.nl/Training/Trainingsleer/Intervaltraining.htm

http://www.optimaalsporten.nl/sporten/intervaltraining.asp

O ja de training sloot ik af met buikspieroefeningen. Die zijn noodzakelijk voor de rompstabiliteit, want je lijf krijgt nogal wat dreunen te verwerken met al die looppassen, maar daarover een andere keer.

Voor tips hou ik me van harte aanbevolen.  Wat is de beste sport/bewegingstip die jullie ooit gekregen hebben?

»

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Waarom niet eerst de spier- en rompstabilisatieoefeningen? Fijne motoriek is bij vermoeide spieren, van het lopen, bijna niet meer aanwezig!

    • djaktief schreef:

      Hi Tiny,

      Zo hard gaat het niet hoor. Ik ben dan net lekker opgewarmd maar nog lang niet moe, want het is geen intensieve interval. Ik ben niet gemotiveerd voor buikspieren, maar doe ze trouw direct na het cardiogedeelte van de fitness. Ik ben dan al een beetje in de sportflow en dan gaat het makkelijker. Anders voelt dat als een vies drankje op de nuchtere maag 😉 Ik weet wel dat ik ze niet helemaal aan het eind van mijn training moet doen. Nu komt dat zo uit, omdat ik in voorbereiding op de marathon nauwelijks krachttraining doe.

      groetjes,

      Dorothé

  2. Ada schreef:

    Hoi ,hoi,

    Korte broek en t-shirt korte mouw …..ja dan moet je wel even flink aan de bak om het warm te krijgen ,maar je hebt het weer goed gedaan als ik het zo lees

    Van mij kun je geen tips verwachten want ik ben niet sportief wij hebben een crosstrainer in een leegstaand kamertje staan die ik nog wel eens wil gebruiken maar dan doe ik nooit de interval vind ik ook te lastig …gewoon lekker muziekje op en trappen maar eigenlijk meer om de spiertjes een beetje in balans te houden en wat calorietjes weg te werken
    Dus ik heb bewondering voor jou prestatie hoor .!

  3. djaktief schreef:

    Hi Ada,

    Die kleren had ik alleen in de sportschool aan hoor, op de fiets was ik beter gekleed. 😉

    Jouw tip is dus zet muziek op en kijk naar wat het je oplevert: lijf en gewicht in balans.

    Ik heb nog wel een hometrainer in huis die ik soms als alternatieve training gebruik zie https://djaktief.wordpress.com/2011/10/16/alternatief-trainen/

    groetjes,

    Dorothé

  4. Daniel van Uitert schreef:

    Hoi hoi,

    als je niet van intervallen op de loopband houdt zou je eens een “fartlek” of “vaartspel” kunnen proberen. Simpel gezegd is dit een soort interval buiten waarbij je het terrein de versnellingen laat bepalen. Je kan bijvoorbeeld van een bepaalde lantaarnpaal tot een bepaald verkeersbord versnellen.Als je dit meerdere keren doet in een training dan heb je een leuk spel-element en toch je “interval” afgewerkt.

    Groetjes Daniel

  5. djaktief schreef:

    Hi Daniel,

    Bedankt voor je reactie. Fartlek doe ik eigenlijk al automatisch in mijn 10 km loopjes, want daarin heb ik altijd een paar versnellingen. Ik loop ook altijd alle op en afritten die ik tegenkomt. Ik ben echter een diesel, die steeds meer op stoom komt, dus ik hou gewoon niet van plotseling versnellen en een hoog toerental in het algemeen.;-)

    groetjes,

Geef een reactie

