Nou het is gelukkig goed afgelopen vandaag met mijn Word-examen. Ik was tamelijk gestresst omdat de downloads van de inzend- en controlevragen bij de LOI-cursus ECDL totaal niet klopten qua stof en versie van het opgegeven Windowspakket. Van de examinator hoorde ik vanochtend dat er wel vaker klachten over zijn, terwijl de ECDL het lesmateriaal wel heeft goedgekeurd. Ik denk dat daar nog wel een officiële brief  over ga schrijven want ik betaal ten slotte flink les- en examengeld om dat felbegeerde papiertje te verwerven en ik moet nog 4 modules doen. Alsof de duivel ermee speelt liep tijdens mijn examen 2x de computer vast – stressgevoelige pc???-  het resultaat mag er zijn gelukkig: geslaagd met slechts 1 fout.

Vervolgens heb ik mezelf getrakteerd op een shoppingrondje Alexandrium inclusief taartlunch. Daarna ben ik eens heerlijk achter de pc gaan zitten om eindelijk het verslag af te maken over de sjaalkraag die ik als detail voor mijn module blouses moest maken. Binnenkort volgt de reverskraag, maar dan moet ik eerst door de hoognodige huishoudelijke werkzaamheden heen en ook flink wat achterstallig onderhoud plegen aan mijn sociale contacten, want ik had alles even aan de kant geschoven voor mijn examen.

Vooraf:

  • de bovenkraag verstevigen met vlieseline
  • model goed overnemen met pen en/of rijgdraden
  • rijgen voor stikken werkt preciezer, maar wordt hier niet steeds genoemd
  • de figuurnaden stikken en naar zijnaden strijken
  • coupenaden stikken en naar beneden strijken

Vervolg:

  • stik de schoudernaden
  • stik de middenachternaden voorpand
  • geef knip schuin in hoek – alleen van voorpand-

  • zet onderkraag vast aan achterpand van ingeknipte hoek tot ingeknipte hoek

  • dun naad voorpand uit tot 0,5 cm
  • werk schoudernaden af, kraagnaden worden niet afgewerkt

  • stik middenachter bovennaad aan elkaar
  • stik hoek beleg vast aan bovenkraag aan beide zijden en geef schuine knip naar hoek – alleen in kraag– niet in beleg

  • zet beleg vast aan bovenkraag vast ingeknipte hoek tot ingeknipte hoek

  • dun naad bovenkraag uit tot 0,5 cm
  • naden openstrijken behalve de halsnaad ivm uitrekken

  • zet de kragen op elkaar, stik vanaf midden achter aan naar beneden, daarna andere kant
  • beleg afknippen tot 0,5 cm tot breuklijn, daar op 1 cm houden
  • kraag afknippen  op 0,5 cm tot breuklijn, daarna op 1 cm houden

kraag:                                                 beleg:

          

  • kraagrand ‘uitrollen’ zodat bovenkraag 2 mm over onderkraag ligt, vastspelden en strijken

bovenkraag

onderkraag

  • zijnaden pand sluiten
  • zijnaden afwerken
  • beleg afwerken
  • middenachter belegnaad op achterpand  vaststikken pal naast het bestaande stiksel

  • kraag op schoudernaad vastzetten met enkele flanelsteekjes
  • beleg aan vaststikken aan pand –goede  kant op goede kant-, evt. hoekje uitdunnen en keren
  • zoom inleggen en stikken van einde beleg tot einde beleg

  

  • blouse sluiten op middenvoor: (ezelsbruggetje DROL = dames rechts over links, heren andersom)
  • knoopsgat komt op hoogte van breuklijn en begint 2 mm voor middenvoor
  • knoopsgat maken en openen met tornmesje
  • voor plaatsbepaling knoop, doe de blouse dicht en steek een speld aan het uiteinde van het knoopsgat zo dicht mogelijk bij de rand zet de knoop aan het onderpand op die plaats, dus aan het linker voorpand; het 1e  gaatje komt dus precies op die speld

  •  kraag  niet platstrijken maar losjes vormen door staander in model te trekken

»

  1. Ada schreef:

    Gefeliciteerd met je behaalde resultaat

    Je sjaalkraag ziet er ook heel goed uit,je hebt er ook een gezellig stofje voor gebruikt

    • djaktief schreef:

      Hoi Ada,

      Bedankt!!! Dit stofje had ik liggen voor een clownspak voor de kinderen, maar die zijn zo groot dat ze zoiets niet meer willen. Dus ik gebruik het maar voor mijn detailmap, anders blijft het maar in de kast liggen.

      groetjes en fijn weekend,

      Dorothé

  2. Natalie schreef:

    Wow wat een prachtig resultaat! En de sjaalkraag ziet er super mooi uit! Gefeliciteerd!!!!

    Gr. Natalie

    • djaktief schreef:

      Hi Natalie,

      Bedankt!!! Ik moest nog wel aan je denken toen ik zo zat te klungelen met slecht lesmateriaal. Jij was immers ook niet tevreden over jouw afstandsonderwijs? Hoe is het met jouw studie of mag ik daar niet naar vragen?

      groetjes, fijn weekend en vakantie?

      Dorothé

  3. KnutzEls schreef:

    Fantastisch Dorothé! Gefeliciteerd met beide resultaten. Dat verslag van je sjaalkraag is super en een echt naslagwerk!
    Zet ook “sjaalkraag” bij je tags, want er zijn vast meer mensen die de fijne kneepjes daarvan willen weten en dan komen ze zo bij jou terecht.

  4. djaktief schreef:

    Bedankt Els,

    Mijn tags heb ik vrij algemeen en beperkt gehouden, want je kunt ook zoeken op mijn blog en het staat wel onder naaiwerk. Denk je dat google ook op tags zoekt? Ik heb ook nog een extra pagina waar alle links voor naaien op staan. Ik zou daar het liefst een doorlopende pagina met kopieën voor hebben, maar ik ben nog aan het uitvogelen hoe dat moet bij WordPress.

    groetjes,

    Dorothé

  5. Affodil schreef:

    De sjaalkraaghistorie is niet echt aan mij besteed, want mijn herinnering aan snit- en naadpraktijken gaat ruim 40 jaar terug.

    Maar dat examenresultaat staat als een huis! Proficiat.

    PS: dat hoekje-slepen werkt. Bedankt voor de hint!

    • djaktief schreef:

      Hi Affodil,

      Bedankt voor je felicitaties. Ik ga nog wel een keer wat doen met al mijn bij elkaar gegoogelde WordPress-kennis denk ik, fijn dat het lukt 😉

      Op mijn blog komt vanalles voorbij… sometime 😉 for you
      and sometimes ??&&!X:(

      Nu ga ik gauw slapen, want morgen ga ik 30 km hardlopen 😉

      groetjes,

      Dorothé

  6. Helena schreef:

    Bedankt voor de fijne uitleg, ik ben er mee bezig, kost me moeite, nu kan ik er steeds naar terugpakken.

Geef een reactie

