Er was nog net even tijd om mijn nieuwe t-shirt te showen vanochtend vlak voordat ik om 09.30 uur vertrok om deel te nemen aan de 4e marathontrainingsloop van 30 km bij CAV Energie.

De voorbereidingen voor deze loop begonnen met het diner van zaterdagavond. Ik loop het beste op stamppot met (rook)worst en ik verorberde een zeer flinke portie – minstens een derde meer dan ik normaal bij de avondmaaltijd eet-. Verder hou ik me altijd wat rustig de dag voor een lange duurloop en ga ik op tijd naar bed. Om 23.00 uur knipte ik het licht uit en om 08.00 uur ging de wekker af. Mijn kleding legde ik de avond tevoren in de badkamer om manlief niet te storen bij het uitslapen. Hij doet hetzelfde voor mij op zaterdagochtend als hij om 05.45 uur opstaat om naar de schaatsbaan te gaan 😉 Voor ik me aankleedde vette ik mijn bovenlijf in met vaseline om schuurplekken te voorkomen en trok mijn sportondergoed aan. Vandaag zou het ca. 7 graden worden, dus ik trok een normale lange tight, een ondershirt van vochtafvoernd materiaal en mijn nieuwe wielershirt aan. Ik had dit speciaal gekocht voor de marathon omdat het drie zakken op de rug heeft om eten etc. makkelijk mee te kunnen nemen. In de winter draag ik onder de dikke tight nog een thermo-onderbroek en een thermoshirt onder mijn dikke wintershirt. Vervolgens voelde ik zorgvuldig mijn dunne runningsokken met links/rechts-aanduiding en hardloopschoenen na op draadjes, verdikkingen en steentjes, want zoiets kan heel veel last geven na een aantal kilometers.

Daarna naar beneden voor een ontbijt. Omdat ik de eerste ben moet ik helaas ook de afwasmachine en de broodbakmachine opruimen, tafeldekken, thee en koffie zetten etc, maar meestal zit ik na een kwartiertje toch achter mijn ontbijtje van twee koppen thee, een glas jus d’orange,  een kopje Senseo, vier zelfgebakken donkere boterhammen met zalm en een zachtgekookt eitje.  Vervolgens ga ik lekker achter de computer of krant zitten om even tot rust en de stofwisseling op gang te laten komen. Als dat is afgerond met een wc-bezoek ga ik alles inpakken: twee flesjes vullen met Isostar, knijpfruit of gel, druivensuiker, winegums/beertjes, zakdoekjes, mobieljte, lippenbalsem, geld, startkaart, sleutel, vuiliniszak (als noodisolatie opgevouwen altijd bij me). Ik kan verdeel het over mijn shirtzakken en belt want ik draag alles het liefst zo dicht mogelijk op me om er geen last van te hebben onderweg. Maar alles moet wel snel en makkelijk te pakken zijn.

Ik zag erg op tegen de 30 kilometers van vandaag omdat ik de vorige keer flink had afgezien door de kou en ook veel spierpijn had gehad de dagen erop. Verder had ik sinds vorige week zondag pijn onder de linker voetboog, waarschijnlijk door slappere banden/spieren als gevolg van de menstruatiecyclus en/of het te strak veteren van mijn loopschoenen.  Gelukkig kwam het allemaal goed, alhoewel niet alles van een leien dakje liep.  Ik startte weer vooraan in de 30-minuten-over-5 km-groep, waarin deze keer veel vrouwen zaten.

De route liep vanuit Barendrecht helemaal naar Zwijndrecht en dan over de Kijfhoek naar de Oude Maas en daarlangs terug naar Barendrecht zie http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=80063. Er waren drie drankposten op 8 km, op 14 km en op 22 km.  We hadden deze keer slechts één tempomaker, maar de dame die twee weken geleden op het einde van de 3e loop er spoorslags vandoor trok, ging deze keer mee op kop. Ik heb hetzelfde gegeten en gedronken als de vorige keer (zie https://djaktief.wordpress.com/2012/02/15/training-en-herstel/ ),  maar ik merkte dat het toch te weinig was. Voortaan moet ik echt meer meenemen en naar binnen werken. Manlief deed vandaag zijn eerste fietsrondje van ca. 60 km en die kwam me tot 2x toe opzoeken als mijn liefste en trouwste supporter (terwijl ik dit blog is hij al weer aan het eten koken! en dat wil ik er graag inhouden 😉 .

Tot de 3e post voelde ik me goed en kon ik bij klimmetjes ook goed volgen. Maar het werd toch echt zwaar op 25 km, waar mijn voetbogen aan beide kanten en mijn bekken weer flink opspeelden. Flink kauwen op zoete beertjes en sportdrank drinken hielpen me erdoorheen. Deze 4e trainingsloop heeft een heel gemeen addertje onder het gras. Als je nl. op 26 km hemelsbreed slechts 1 km van het eindpunt bent, wordt er linksaf geslagen voor een ommetje waarin twee klimmetjes zitten en dat venijn in de staart wordt helaas nog een keer herhaald vlak voor het bereiken van het parkeerterrein van de CAV Energie. Dan sla je nl. af om tussen de voetbalvelden door de laatste kilometer van die 30 km-tocht vol te maken met een flinke boog om het clubhuis heen. Maar de verzorging was weer geweldig door al die vrijwilligers die de posten bemannen, meefietsen etc.  Daarom als huldeblijk een plaatje van de tempomaker van vandaag en de thuispost. Dankzij hen hebben we het weer gelapt….. op naar de 32 km over twee weken!

NB Na mijn bad (met lunch van vier boterhammen en een cappuchino) ging ik even op de weegschaal staan. Ik woog een kilo lichter, dan vanochtend vooraf schoon aan de haak, terwijl ik toch flink wat had ingenomen. Volgens gegevens van mijn Garmin hartslagmeter had ik 2120 calorietjes gebruikt, dus de volgende keer ….. beter eten!!!

Advertenties

»

  1. Natalie schreef:

    Zoveel calorietjes!!! Wow, knap gedaan hoor weer zo lopen!

  2. Ada schreef:

    Je hebt weer echt je best gedaan en het toch weer volgehouden …knap hoor.!

  3. Daniel van Uitert schreef:

    Dorothé,

    Leuk om te lezen dat je zo lekker gelopen hebt. Als ik alleen zo lees hoe je op het einde met je energie zit en dat je een kilo bent afgevallen dan denk ik dat je beter op je voeding en hydratatie moet letten. In een duurloop 1 kilo kwijt raken is vooral een teken van vocht tekort. Wel heel leuk om te lezen dat jij en je man elkaar zo ondersteunen in je hobby’s. veel succes met de trainingen en misschien tot rotterdam.
    groetjes Daniel

  4. feikje schreef:

    Je mag 1 % van je lichaamsgewicht verloren hebben aan het einde van je duurinspanning. Wat je kwijtraakt is vocht, boven de 1,5% gaat het problemen opleveren bij de inspanning. Heb je een voedingsschema tijdens zo’n duurloop? Je bereidt je zo grondig voor dus je weet vast wel wat je kwijt raakt tijdens de loop en wat er dan in moet.
    Handig, zo’n wielershirt. We hadden een loper in onze groep ooit die zijn gelletjes met spelden aan zijn kleding vastmaakte en de helft verloor.
    Een rustig herstel gewenst.

  5. djaktief schreef:

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor de support en opmerkingen.

    Ik vond het gewichtsverlies zelf ook groot, maar die 1%-regel overtreed ik maar een klein beetje, want ik weeg 77 kg.

    Tijdens de trainingslopen zijn er 3 drankposten waar ik steeds 2 bekertjes = ca. 200 ml drink + 2 eigen flesjes = totaal 1100 ml heb gedronken. Ik at 3x een plak peperkoek, 4x winegums en 1 knijpfruit.

    De volgende keer is er een post meer, maar ik ga ook een bekertje meer drinken per keer. Bij de marathon drink ik bij alle posten. Verder ga ik iedere 10 km een knijpfruit eten en de rest laat ik onveranderd. Ik neem nog wel wat reserve mee. De gels waarvan de samenstelling en voedingswaarde hoger is gebruik ik alleen op de marathon omdat daar onderweg geen andere voeding is. Ik heb tenslotte ook genoeg vet van mezelf om op te lopen, maar dan gaat het allee niet meer zo hard 😉

    Vanochtend trouwens nergens spierpijn alleen mijn linker voetboog doet zeer. Als ik even gelopen heb wordt het minder. Ik weet nog niet goed wat ik met deze rare verschijnselen aan moet. Mijn gewicht is ook weer op peil, want ik drink altijd liters thee na zo’n loop.

    groetjes,

    Dorothé

  6. Heleen schreef:

    vanuit oostenrijk vinden we het onwijs knap! we doen het je niet na.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s