Heel blijven, dat is de grote kunst als je in training bent voor de marathon. Jullie raden het al denk ik…. ja er zijn inderdaad wat problemen. Natuurlijk heb ik net als ieder die wel eens last van spierpijn of een verrekking omdat er iets niet helemaal niet goed is gegaan. Over het algemeen heb ik heel weinig spierpijn als gevolg van het hardlopen. Na de fitness wil ik nog wel eens last hebben van buikspieren en borstspieren omdat ik dan iets te fanatiek geweest ben met sommige oefeningen. Na een snelle wedstrijd zoals de 10 km voel ik wel goed in mijn benen dat ik me flink heb ingespannen. De lange duurlopen echter  geven wel vermoeide – en soms door de kou verkrampte- benen maar dat is na één nachtje slapen weer weg.

Helaas is er nu wat anders aan de hand. Ik heb nl. last van de peesplaat (fascia) in mijn linker voet.  Twee weken geleden kreeg ik tijdens het lopen van een extensieve duurloop -halve marathon-  last van mijn linkervoet. Ik dacht dat aan een verrekking als gevolg van slappere banden/spieren etc. ivm mijn cyclus. Ik deed het wat rustiger aan en lette erop stevig schoeisel te dragen en de klachten verdwenen grotendeels. Ik kon wel blijven lopen – ook de 30 km LSD (Long Slow Disance) liep ik uit, maar steeds was er ’s ochtends die spierpijn in mijn voet, die merkwaardig genoeg het snelste verdween als ik op blote voeten in huis 😉 liep. Nu na wat experimentjes met lopen op diverse schoenen weet ik het zeker mijn oude voetklacht – fasciitis plantaris- is terug.

Ik heb er vandaag wel wat traantjes om gelaten, want dat betekent dat de komende marathon echt mijn laatste zal zijn. Ik heb nl in de periode van 2001-2004 zwaar getobt met fasciitis plantaris. Veel pijn, veel zooltjes die niet hielpen, bezoeken aan podologen, pedicures en uiteindelijk 4x een zeer pijnlijke injectie met Kenacort A40/licocaïne bij sportarts en orthopeed. Een second opinion in 2004 gaf het advies met die injecties te stoppen en me vooral op demping van schoenen en beperkt belasten te richten. In 2006 ben ik >18,5 kg in een jaar ( gezond eten en 2-3x per week fitness) afgevallen en dat heeft de overbelasting van mijn voeten sterk verminderd. Wat verder goed heeft geholpen is dat ik altijd op dichte veterschoenen van ECCO liep waarin extra schokdemping zit. Alle kennis en ervaring van die tijd benut ik natuurlijk om deze blessure gelijk aan te pakken.

Mijn plan van aanpak om de Rotterdam Maraton te kunnen lopen  is :

  1.  Weekje Ibuprufen slikken om ontsteking te remmen
  2. Om de dag trainen
  3. Geen heuvel- en snelheidstrainingen
  4. Lange duurloop vervangen door 10 km en daarna fietsen voor de conditie
  5.  Minder en anders eten om tot 15 april 3 kg af te vallen
  6. Dagelijks ‘ijzen’ van voetplaat
  7. Massage met tennisbal
  8. Alternatief trainen (zwemmen, fietsen, crosstrainer)

Mijn sporttoekomst:

  1. Geen marathons meer, maar specialiseren op de halve
  2. 7 kg afvallen
  3.  Crosstrainen ontwikkelen
  4. Nieuwe sporten leren  en evt. les nemen (wielrennen, skaten, schaatsen)

Ik val maar weer terug op mijn oude van Ghandi geleende motto die me al eens tot en door een marathon heeft gebracht: ‘als je waagt dan groeit je moed, als je aarzelt groeit je vrees’ en ik wil een leven lang (hard) blijven lopen, dus ik doe echt voorzichtig.

Voor mensen die door de tag over  fasciitis plantaris / plantair fasciitis / peesbladontsteking / peesplaatontsteking / hielblessure op dit blog komen is hier nog een lijstje van sites waar je informatie kunt vinden op het internet

http://heelspurs.com/index.html
http://www.runinfo.nl/hielspoor.htm
http://www.sportzorg.nl/sportblessures/blessure-abc/voet.html#Hielspoor
http://www.runnersweb.nl/Gezondheid/Blessures/Blessure-ABC.htm#V
http://www.sportzorg.nl/upload/Files/Tennis/Hielblessure.pdf
http://www.prorun.nl/gezondheid/loopblessures/de-hielblessure
hulpmiddelen:
http://www.eccousa.com/about-ecco/technology/footbed.aspx
http://www.bauerfeind.nl/nl/producten/steunzolen-hielkussens/professionele-hielspoor.html

Advertenties

»

  1. Daniel van Uitert schreef:

    Hè wat vervelend om te lezen. Ik hoop dat je in Rotterdam in ieder geval alles heel houdt zodat je daarna veilig halve marathon’s kan lopen. Heel veel succes in ieder geval met trainen en heel blijven.

    • djaktief schreef:

      Hoi Daniël,

      Nu na twee dagen Ibuprufen voelen mijn voeten, bekken en benen veel beter. Blijkbaar ligt de tapering voor de marathon bij mij wat eerder dan is toegestaan. Ik kan wel doorgaan op wilskracht, maar ik ben als de dood voor een chronische blessure zoals jaren geleden. Ik neem geen risico, maar het is wel balen. Ik was zo trots dat ik het allemaal kon bijbenen. Ik ga nog steeds voor Rotterdam, maar ik ben wel wat onzekerder. Jouw voorbereiding gaat wel goed?

      groet,

      dorothé

  2. Ada schreef:

    Hoi Dorothé,

    Wat een narigheid en vast en zeker ook pijnlijk …en je ging net zo lekker je kon alles zo heerlijk uitlopen
    Ik ga duimen voor je dat de marathon nog helemaal goed komt dan kun je het tenminste nog met een goed gevoel afsluiten en aan een nieuwe start beginnen
    Veel sterkte en succes

  3. djaktief schreef:

    Hi Ada,

    Er zijn veel ergere dingen natuurlijk. Bedankt voor je meeleven in ieder geval. Zie voor de stand van zaken ook mijn antwoord aan Daniël.

    groetjes,

    Dorothé

  4. Affodil schreef:

    He, wat naar! Ik hoop dat je de marathon in Rotterdam nog rond krijgt zonder jezelf extra blijvend letsel aan te doen. Beterschap met de pijn!

    • djaktief schreef:

      Hi Affodil,

      De pijn gaat wel – lang niet zo erg als voreger- maar ik wil het signaal niet negeren omdat ik weet dat ik anders veel langer of ernstige problemen overhoud. Het blijft spannend tot het eind 😉 want ik moet nog 2 lange lopen doen en dan de marathon.

      Bedankt voor je mailtje.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s