De foto’s zijn nog niet op de site van Energie verschenen, maar ik zit al aan mijn blogje te tikken omdat ik door omstandigheden niet mijn gebruikelijke badritueel na de trainingsloop kan houden, want er is een probleem met de kachel en het warme water. Dankzij my dear husband was er wel een bodempje water – gekookt in pannen en waterkoker- waarmee ik het zweet van me af kon wassen. Hij belde ook de vewarmingsmonteur en regelt vandaag het aansturen van de family inclusief het koken. Tussenin heeft hij ook nog 100 km gefietst. Superdesuper!!! Het enige wat ik vandaag moest doen was 32 kilometertjes lopen en heel blijven. Zie blog van 2 maart https://djaktief.wordpress.com/2012/03/02/heel-blijven/

De route zoals je hieronder ziet ging naar Ridderkerk, over de Kijfhoek naar Zwijndrecht en dan naar de Oude Maas. Deze volg je dan zo’n 10 km tot je voorbij de Heijnoordtunnel in Carnisselande bent en daar ga je met een boogje doorheen en met een slingertje om Barendrecht weer terug naar het sportcomplex van CAV. Er waren vier drinkposten:
op 8 km, 14 km, 20 km en 25,5 km

Ik was tamelijk zenuwachtig voor vandaag omdat ik gespannen was over de conditie van mijn linkervoet (problemen met de peesplaat zoals ik jaren geleden had) en of mijn eet- en drinkplan goed zou uitpakken. Aan het begin van dit blog staat een fotootje van de gels waarvan ik er vier aanschafte. Volgens de aanbeveling die ik zojuist op de verpakking las zou je er drie per uur moeten gebruiken, dus ik had er eigenlijk tien moeten wegwerken op deze 32km-training van 3 uur en 14 minuten 😉

De samenstelling van de High 5 Isogel plus (blauwe) sachet is  60 ml, energie 360 kJ 88 kcal, eiwit 0 gram, koolhydraten 22 gram waarvan suiker 10 gram, vet 0 gram waarvan verzadigd 0 gram, vezels 0 gram, natrium 0,03 gram.
Dat komt uit de volgende ingredienten: maltodextrine, water, glucose, vruchtensap concentraat (sinaasappel, citroen), Natuurlijke Flavours, Zeezout, cafeïne (30mg/pack), Taurine, conserveermiddelen: natriumbenzoaat, kaliumsorbaat.

Volgens de reclame op http://www.duursport.nl/ nog de volgende aanbevelingen:
de Isogel Plus bevat een heerlijke constistentie smaak – dat lust een iedereen! Extra veel drinken is niet meer nodig omdat de High 5 Isogel Plus zo vloeibaar is dat het lichaam het als een drankje verwerkt. Door de toevoeging van vruchtensap heeft de gel een natuurlijke smaak en is bovendien zeer licht verteerbaar. Om de koolhydraten snel en effectief om te zetten bevat High 5 Isogel Plus de elektrolyten natrium en kalium en wordt daarom sneller door het lichaam opgenomen. Door toevoeging van een heel kleine hoeveelheid caffeïne wordt de opname van koolhydraten met 10% extra verhoogd. De hoeveelheid caffeïne is echter heel klein, waardoor er geen stimulatie van de vochtafdrijving plaats vindt. Wat doet een Energie Gel voor je? Het levert een uitgekiende combinatie van snelle en complexe koolhydraten. Het geeft een energie-boost zónder een suikerdip achteraf.

Mijn bevindingen zijn: ze smaken fris en zijn niet plakkerig en makkelijk in te nemen. Na een kilometerje merk je al effect, maar je moet wel nog blijven drinken want wat is nou 60 ml? Ze geven een vol gevoel, waardoor ik er eentje heb overgeslagen omdat ik bang was misselijk te worden. De voedingswaarde in verhouding tot het calorieverbruik is laag, want volgens mijn Garminhorloge gebruikte ik 2184 calorietjes en dus zou ik met de aanbevolen 10 gels op 880 komen en dat is aan de lage kant. Ik ga me nog beraden hoe ik het de volgende keer ga aanpakken.

Eerst het verslag van de trainingsloop van vandaag:
Voor het vertrek om 10.00 uur weer even gezellig gekletst met collegaloopster van twee jaar geleden en iemand die ik via een blog leerde kennen en de 30-minutengroep natuurlijk. Ik liep alleen direct achter de tempomakers en dat was wel erg rustig. Het dwong me ook om in het midden te gaan lopen, om mijn collegalopers niet met een ‘loopgat’ voor hen te confronteren. Daardoor liep ik iets meer in de wind -die er haast niet was- en had een beter zicht op de weg. Tot de eerste post op 8 km voelde ik weinig van mijn voet en liep alles prima. Ik nam een gel, peperkoek, drie bekertjes sportdrank en winegums en ging verder. Ik had nog geen sanitaire stop gehad omdat het warm was – je transpireert meer- maar vlak voor 11 km moest ik toch gaan, omdat ik anders in de bebouwde kom niet meer kon. Ik deed geen pogingen om de groep weer in te halen om geen energie te verspillen. Ik kwam wel een loper achterop waarmee ik gezellig aan de praat raakte. Hij was in training voor een twaalfuursloop over een paar weken. Dat is nog eens andere koek. Bij de volgende drankpost op 14 km kwam ik weer bij, dronk drie bekers sportdrank, at peperkoek en winegums, maar geen gel omdat ik me vol voelde. Ik voelde me sowieso niet zo goed omdat ik ondertussen mijn voet toch wel behoorlijk voelde.

Op 18 km moest ik lossen want ik kreeg kramp in mijn bilspieren. Waarschijnlijk werd dit veroorzaakt door het gespannen lopen omdat ik mijn linkervoet wilde ontzien maar ook omdat de pijn daarvan doortrok door mijn hele linkerbeen. Na een sanitaire stop een een paar minuten wandelen trok de kramp weg en kon ik door. Mijn groep haalde ik niet meer in bij de volgende drankpost op 20 km en ook de 2e 30-minutengroep ging me voorbij. Bij de post nam vier bekertjes sportdrank omdat het warm was, een gel, peperkoek en winegums.

Toen moest ik dus blijvend alleen door, want de 32-minutengroep lag te ver achter om op te wachten. Gek genoeg ging het toen beter, want ik kon mijn eigen tempo aanhouden en hoefde alleen maar rekening te houden met mezelf. Na verloop van tijd zakte de pijn in mijn voet, waarschijnlijk omdat ik ‘door de pijn heen’ gelopen was. Je went er ook aan om ongemak uit te houden. Ik kon mijn tempo optrekken naar 5.45 min per km en dat is exact het tempo waarop de 30-minutengroep loopt. Ik zag dus de hele tijd die twee groepen voor me en volgde op afstand. Er waren er meer die het moeilijk hadden vandaag. Allemaal mannen en dat deed me goed 😉 Natuurlijk bemoedigde ik ze en vroeg ik of ze iets van mijn eten of drinken moesten, maar ze konden niet aanhaken bij mijn tempo en ik wilde niet vertragen omdat ik het zelf al moeilijk genoeg had.

Bij de laatste post op 25,5 km kwam ik een dame tegen met wie ik de vorige keer leuk had gelopen. Ze stopte vandaag ivm voorvoetproblemen. Ik dronk drie bekers sportdrank, at peperkoek, winegums en de 3e gel en vertrok met een man die daar ook net was. Na een km was ik dat loopmaatje al weer kwijt, want hij ging wandelen en wenste me verder succes. Ik moest voorbijgangers naar de loopgroep vragen om de juist weg te vinden maar het lukte. Ik kwam nog een aantal lopers tegen die ook hadden moeten lossen en na de uitwisseling van informatie en bemoediging gingen we ieder in ons eigen tempo door. Manlief kwam me ook nog tegemoet nadat hij zijn eigen 100 km had gefietst, maar ging gauw verder omdat hij aan mijn gezicht zag dat het zwaar was. Op twee kilometer voor de finish begon ik mezelf complimentjes te geven voor doorzettings-vermogen en wist ik dat ik het zou redden vandaag. Ik zag niet dat ik nog 500 meter langs de sportvelden had moeten lopen en finishte dus na 31,5 km in 3:14:05 uur. Mijn groep was uiteindelijk binnengekomen op 3:12, maar die hadden die 500 m wel volgemaakt.

Toen kwam de klap van de overinspanning natuurlijk en daar hielp geen soep, sportdrank, repen, sinaasappel tegen. Ik ben naar de masseuse gegaan en heb mijn bil- en rugspieren los laten maken. Ik kon daarna ook gelijk weer rechtop lopen. Vervolgens nuttigde ik een broodje kroket en een kop erwtensoep in het zonnetje en reed naar huis met een voldaan gevoel.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s