Hier is weer een van de details die ik moest maken voor de module blouses van mijn cursus patroontekenen: de reverskraag. Het typerende van de reverskraag is dat hij een soort bekje heeft.

Vooraf:

  • de onderkraag en het losse belegdeel verstevigen met vlieseline
  • model goed overnemen met pen en/of rijgdraden
  • rijgen voor stikken werkt preciezer, maar wordt hier niet steeds genoemd
  • de figuurnaden stikken en naar zijnaden strijken
  • coupenaden stikken en naar beneden strijken

Vervolg:

  • stik de schoudernaden en werk ze af
  • stik de het beleg vast aan de revers

  • stik de onderkraag (met vlieseline) vast  aan het pand
  • stik de bovenkraag  (zonder vlieseline) vast aan het beleg

onderkraag 

onderkraag……………………………bovenkraag

  • geef knip schuin in de hoek  alleen van het voorpand en zet de  onderkraag verder vast op het pand tot teken van belegbekje

  • geef knip schuin in de hoek  -alleen van het beleg en zet de bovenkraag verder vast op het beleg tot teken van belegbekje

  • zet de onderkraag op de bovenkraag vast tot het beleg  –  naad aan beide kanten opengeslagen –
  • dun naad bovenkraag uit tot 0,5 cm
  • naden openstrijken behalve de halsnaad ivm uitrekken

 

onderkant……………bovenkant

  • Stik beleg en pand op elkaar. Begin 1 steek vanaf de kraag en stik naar beneden. Dan andere kant volgens dezelfde werkwijze.

  • beleg afknippen tot 0,5 cm tot breuklijn, daar op 1 cm houden
  • kraag afknippen  op 0,5 cm tot breuklijn, daarna op 1 cm houden

 

kraag……………………………beleg

  

  • zijnaden pand sluiten
  • zijnaden afwerken
  • beleg afwerken
  • middenachter belegnaad op achterpand  vaststikken pal naast het bestaande stiksel
  • spiegelnaad belegbekje vaststikken

 

  • kraag en beleg keren  en kraagrand ‘uitrollen’ zodat bovenkraag 2 mm over onderkraag ligt, vastspelden en strijken

    

kraagbovenkant…….bij breuklijn wordt bovenkant binnenkant beleg

  • kraag op schoudernaad vastzetten met enkele flanelsteekjes
  • beleg aan vaststikken aan pand –goede kant op goede kant-, evt. hoekje uitdunnen en keren
  • zoom inleggen en stikken van einde beleg tot einde beleg

  • blouse sluiten op middenvoor: DROL = dames rechts over links, heren andersom knoopsgat komt op hoogte van breuklijn en begint 2 mm voor middenvoor
  • knoopsgat maken en openen met tornmesje voor plaatsbepaling knoop, doe de blouse dicht en steek een speld aan het uiteinde van het knoopsgat zo dicht mogelijk bij de rand
  • zet de knoop aan het onderpand op die plaats, dus aan het linker voorpand; het 1e gaatje komt dus precies op die speld
  • kraag niet platstrijken maar losjes vormen door staander in model te trekken

Zo dat staat allemaal weer mooi genoteerd op mijn blog. Helaas ging er iets mis tijdens het maken van het bericht aan het begin waardoor ik ‘live’ het hele verhaal moest afmaken. Het is nl niet zo eenvoudig om al die foto’s op de goede plaats te krijgen in WordPress. Ik hoop dat jullie er geen last van hebben gehad. WordPress is op het moment een beetje raar af en toe. Ik kan mijn instellingen (widgets) niet wijzigen en sommige mensen kunnen geen reacties meer plaatsen. Ik hoop dat die problemen gauw voorbij zijn want dat maakt het bloggen een stuk leuker.

 

»

  1. mauppie schreef:

    Je kraag ziet er prachtig uit ,het is altijd een precies werkje maar als je er even de tijd voor neemt en netjes werkt komt het wel goed

  2. mauppie schreef:

    Hoi,hoi,

    Mijn reactie is weer gelukt onder mijn oude account ik heb nog even gezocht naar het wachtwoord en ik had dat nog in mijn boekje dus toch maar gebruikt

    Maar nu moet ik wel even mijn naam eronder zetten want ik zie dat mijn foto ook is veranderd

    Maar als je dus dit ziet ben ik het ☺

    Hartelijke groetjes Ada

  3. Olga Lien schreef:

    Hoi!
    Het is alweer een oude post, maar super gedaan. De uitleg is heel duidelijk. Ik heb nog wel een vraag over het verstevigen van de kraag. In het kadertje helemaal bovenaan staat namelijk dat de bovenkraag moet worden verstevigd. In de rest van het stuk heb je het over de verstevigde onderkraag. Ik denk dat de onderkraag verstevigd moet worden, toch?

    • djaktief schreef:

      Hi Olga,

      Je ziet dat er zo een foutje insluipt, maar dat komt omdat de kraag eigenlijk uit 2 stukken bestaat (het belegdeel wordt verstevigd – maar die komt aan de bovenkant/zichtbare kant – en de onderkraag wordt verstevigd). Ik heb de beschrijving aangepast. Veel succes met je project.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

