Als laatste detail van de praktijkopdrachten moest ik een kraag met een staander op een lijfje maken. Ik heb daarbij gekozen voor een polosluiting, omdat ik nog niet wist hoe die moest. Je kunt de kraag ook op iedere andere willekeurige bloes gebruiken.  Ik had dit onderdeel  al afgerond voor de 35-km-loop en mijn Excel-examen maar ik kwam er niet toe om mijn warrige aantekeningen uit te werken tot een een overzichtelijk verhaal. Daar heb ik me vandaag maar even toe gezet, want als ik in de toekomst nog een paar blouses wil maken, dan is het heel handig om terug te kunnen kijken.

Vooraf:

  • de onderkraag verstevigen met vlieseline
  • een staander verstevigen met vlieseline
  • plak een vierkantje vlieseline op de plaats waar de sluiting op het pand komt
  • plak twee stroken vlieseline op het splitbeleg
  • model goed overnemen met pen en/of rijgdraden
  • rijgen voor stikken werkt preciezer, maar wordt hier niet steeds genoemd
  • de figuurnaden stikken en naar zijnaden strijken
  • coupenaden stikken en naar beneden strijken

<– beleg….. voorpand–>

    

  • splitranden duidelijk rijgen
  • splitbeleg op randen vastzetten
  • knip op 1 cm af en knip hoekjes pand schuin in
  • vouw beleg om en strijk in vorm
  • stik bovenkant beleg dicht tot middenvoor
  • stik onderkant beleg en pand van punt tot punt 
  • sluit de schoudernaden en werk ze af

 

  • kragen op elkaar stikken en afknippen tot 0,5 cm, hoekjes uitdunnen
  • staander op kraag spelden- verstevigde staander op bovenkraag,  niet verstevigde staander op verstevigde onderkraag  

 

  • beleg achter aan beleg voor zetten, afwerken en naden openstrijken
  • speldt de kraag tussen beleg en pand
  • controleer de sluiting –  de kraag moet snijden op middenvoor- zie 3 foto’s verder!!!
  • verplicht rijgen anders krijg je het niet mooi
  • daarna vaststikken op  de kant van het beleg

   

  • halsnaad afknippen op ½ cm
  • beleg afwerken  en met een paar flanelsteekjes vastzetten op de schoudernaad
  • als het goed is ziet de kraag er omhooggeslagen nu zo uit – klik op de foto voor een vergroting –

  • de belegdelen goed op elkaar leggen: dames rechts over links –ezelsbruggetje drol –
  • plaatsbepaling knoopsgat staander: halverwege in de breedte; leg de knoop 1 cm van de rand van de staander en steek een speld in het eerste gaatje: op die plaats moet je knoopsgat – in de breedte- beginnen
  • plaatsbepaling knoopsgaten beleg komen in de lengte: verdeel de totale lengte in 4 stukken: waar de speld komt is het midden van je knoopsgat leg de knoop over de speld om te bepalen waar je knoopsgat moet beginnen
  •  maak de knoopsgaten 2 mm groter dan de knoop en open ze met een tornmesje
  • onderkant beleg aan binnenzijde afwerken

  • maak een sierstiksel: begin rechtsonder –gezien zoals je ertegenaan kijkt – diagonaal omhoog, dan over de belegbreedte en dan diagonaal terug zodat er een kruis ontstaat
  • plaatsbepaling knopen:
  • sluit de blouse en steek een speld in het midden van de drie lengte knoopsgaten op het beleg
  • in de staander steek je een speld zo dicht mogelijk bij de rand van het knoopsgat aan de kant van de sluiting
  • zet de knopen aan en werk het beleg aan de onderzijde aan de binnenkant af

 

»

  1. robine schreef:

    Jammer dat de stof zo druk is, ik wou heel graag deze werk om het gelijk te realiseren maar kon helaas niets zien door de verschillende kleuren van de stof. Echt jammer!

    • djaktief schreef:

      Hoi Robine,

      Als je op de onderste twee foto’s klikt is het misschien beter te zien en dan evt. met ctrl + op je beeldscherm vergroten. Het is een stofje dat ik nooit zou dragen en daarom voor dit proefmodel heb gebruikt. Als je nog iets wilt weten dan help ik je graag verder.

      groetjes,

      Dorothé

  2. Lisama Vdv schreef:

    Heel erg bedankt voor alle uitleg die we krijgen.

    Helaas is het voor mij deze kraagaanzet ook niet te zien hier, misschien komt het inderdaadf door de stof.

    Verder super.

    groetjes…Lisama

    • djaktief schreef:

      Hi Lisama,

      Als je op de foto’s klikt komen ze groter in beeld. Als je dan nog een paar keer ctrl + doet dan worden ze nog groter. Volgens mij is het dan ondanks de stof toch goed te zien. Ik gebruikte deze stof omdat ik er verder niks van wist te maken dan een proefmodel 😉

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

