Zojuist het startnummer opgehaald voor de Rotterdam Marathon van komende zondag. Lekker even rongelummeld op de expo  maar me niets laten aansmeren van supergels, -kleding, -schoenen etc. Ik zal het echt zelf moeten en we zullen merken of ik goed getraind en genoeg getraind heb.  Met dit nummer kun je  zondag op de site van de marathon zien of uitgestapt ben of welke tijd ik heb gelopen. Je moet dan klikken op uitslagen.

Atlete Carla Beurskens schijnt eens gezegd te hebben: ‘ ik ben klaar met de marathon; ik moet hem alleen nog lopen.’  Zo voel ik me ook een beetje. Alle voorbereidingen zijn geweest. Ik heb 1362 km gerend sinds augustus – niet in de wilde weg maar doelbewust opgebouwd – Ik heb 3 wedstrijden gelopen om mijn snelheid te kunnen bepalen (Zevenheuvelenloop, Halve van Fortuna, Bruggenloop). Helaas kamp ik sinds half februari met pijn aan de peesplaat van mijn linkervoet en was de laatste tijd de training vooral gericht op heel blijven.  Ik heb bewust minder getraind dan voor de marathon in 2010. Toen trainde ik 5-6x per week vanaf januari, waarvan 1 hersteltraining om de week na de lange duurloop, 1x fitness en 4x lopen. Nu dus maar 3x lopen per week en hersteltrainingen heb ik alleen na de 3 laatste lange duurlopen gedaan. Ik weet dat je met deze beperkte voorbereiding  met  een trainingsomvang van maximaal 52 km per week niet teveel mag verwachten. Voor veel lopers is 70 km in de topweken heel normaal en voor degenen die onder de 3 uur lopen is dat nog minimaal 😉 Zo sportverslaafd ben ik dus nog niet.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik heb goed getraind, maar na ca. 10 km krijg ik pijn in mijn voet en dat neemt toe naarmate ik verder loop. Verder heb ik sinds vorige week dinsdag een lichte verkoudheid met een vervelende kriebelhoest die me uit  mijn slaap hield. Ik slik nu codeïne sinds 2 dagen en slaap nu als een blok, maar die pillen maken je erg duf en down, dus vanavond neem ik de laatste. Ik verschijn dus niet in topconditie aan de start zondag om 10.30 uur en ik weet ook niet goed wat mijn eindtijd zal gaan worden. Ergens tussen uitlopen en mijn droomtijd van minder dan 4 uur.  Je kreeg van de sponsor hele mooie pacebandjes voor om je pols met de tussentijden waarop je je kunt richten zoals je op de foto kunt zien. Je kunt  ze ook zelf  maken in km’s en miles en dan printen, plakband eroverheen tegen het zweten.

Nou dan  nog een plaatje van wat er allemaal mee gaat onderweg in de zaken van mijn wielershirt en met manlief die bij de 32 km staat en 2 zonen die deel uitmaken van de vrijwilligers van de drinkpost op 25 km.  De kinderen moeten nog eerder de deur uit dan ikzelf omdat ze al om 07.30 bij de Rijnhaven verzamelen. Hulde aan alle vrijwilligers!!!

Ik som  even op wat er meegaat:

  • elastiek om startnummers aan te maken
  • vuilniszak om warm te blijven: tip knip geen gaten, maar 3x een kruis waar hoofd en armen doormoeten, dat is beter beschermd tegen kou en evt. regen
  • zakdoekjes  ook voor sanitaire stops
  • lipbalsem, ook goed tegen schuurplekken die plotseling ontstaan
  • bananen om aangereikt te krijgen en sinaasappels (nog niet in huis) in kwartparten om uit te zuigen
  • repen met koolydraten
  • zakjes winegums zelfde effect als druivensuiker, maar kan ik makkelijker eten
  • diverse gels in veschillende smaken en met of zonder water in te nemen ik stop ze op soort in mijn zakken en wissel af – in principe bij ieder drankpost 1 gel
  • appelmoes/banaan voor na afloop (geef ik ook mee)
  • isostardrank (moet nog gemaakt worden) geef ik ook mee, want je krijgt maar 1 flesje na afloop
  • mobielje, ov-kaart en geld wordt in plastic gestopt tegen zweet/regen beschermd
  • flesje water voor aan de start (was ik vergeten)

Tja dan de kleding. Om te zien hoe ik er waarschijnlijk uit zie klik hier   Er is goed weer voorspeld, maar er is wel windkracht 4 en dat kan het toch koud maken en ook heel veel kracht kosten.  Pas op het laatst beslis ik of ik in lange of korte tight ga lopen en of ik een extra shirt eronder aantrek zoals op de foto. Natuurlijk doe ik mijn hartslagmeter en mijn Garmin om zodat ik goed kan controleren of ik niet te hard van stapel loop.

Dan is dit het parcours. Manlief krijgt via SMS de tussentijden door. Als je hem wilt bellen om te weten waar ik ben moet je even mailen om zijn nummer via djaktief@live.nl Zelf neem ik niet op, want ik kan dat niet bellen of sms-en en lopen tegelijk.

Ik heb me voorgenomen om te genieten van mijn laatste echte hele marathon – maar zeg nooit ‘nooit’ – Vanaf volgende week eerst een maand niet lopen maar alternatief trainen en dan na herstel van mijn voet langzaam weer opbouwen naar Leontiens ladies run van 7 km in juni en de Dam tot Dam loop van 10 miles (16,1 km) in september.

Bedankt voor de support en belangstelling tot nu toe!!!

 

De laatste dagen heb ik heel veel gelezen – ik moest nl uitrusten- Hier nog een aantal interessante sites voor de liefhebber:

http://www.prorun.nl/training/marathontips

http://www.runinfo.nl/marathontips.htm

http://www.marathonsinternational.nl/tips.aspx

http://shop.runnersworld.nl/advies/11099-marathon-tips.html

http://www.hardlopen.com/nieuws/91/Marathon-tips

en ervaringsverhalen waar ik me aan optrek als de man met de hamer in de buurt komt:

http://runningrepel.com/2012/04/10/you-can-bet-your/

http://ironlady.punt.nl/?home=1#572205

»

  1. paulaijzerman76 schreef:

    Heel, heel, heel veel succes zondag! Je bent er klaar voor en je gaat het halen. Gewoon genieten en lol maken onderweg!

    Grtz, Paula

  2. paulaijzerman76 schreef:

    Heel, heel, heel veel succes zondag! Je bent er klaar voor en je gaat het redden. Genieten onderweg en lol maken, dat helpt je door de moeilijke stukken. Zet ‘m op!

  3. Tiny Raijmakers schreef:

    Heel veel succes zondag!!

  4. djaktief schreef:

    Via mail ontvangen:

    Heel veel succes morgen …..het gaat je vast lukken en ik zal duimen voor goed loopweer .!

    Groetjes Ada Z.

  5. djaktief schreef:

    Bedankt allemaal!!

    Manlief is aan het koken en heeft ook gestofzuigd! Ik heb de hele dag achter de pc gezeten om te studeren voor mijn cursus en ben weer bijna bij. Een buurvrouw kwam al bloemen brengen… ze zegt dat starten belangrijker is als uitlopen. En morgen komen er ook nog een paar vrienden kijken. Ik voel me heel vereerd! Straks nog even een praatje met loopbuurvrouw die op de 10 km voor een snelle tijd start en dan lui op de bank met tijdschrift en krant, want daar word ik lekker sloom van.

    groetjes,

    Dorothé

  6. Lianne schreef:

    Hallo Dorothé,

    De voorbereidingen zijn goed, het weer lijkt mee te werken en ik ben ervan overtuigd dat het je gaat lukken. Veel succes! Je kunt het!

  7. Affodil schreef:

    Succes!

Geef een reactie

