De dag begon vroeg, want om 06.45 vertrokken Jelle en Bouke als vrijwilligers (scouting) voor de opbouw en de bemanning van de drankpost op 25 km aan de Laan op Zuid. Ik ontbeet om 7.30 en vertrok om 8.30 met de tram. Lopers hoefden niet te betalen 😉 Leuke sfeer met controleur en medepassagiers waaronder moeders van schoolgenoten. Ook in de overvolle metro veel begrip voor de marathonloper: ‘even inschikken, dan hebben jullie meer plek en dan staan ze niet op je tenen. “ 😉 Op de Blaak woei een ijzige wind en daar ben ik nog even de kroeg in gedoken en waar een niet loper met plezier zijn barkruk aan me afstond. Om 10.00 uur naar het startvak gegaan en leuk aan de praat geraakt met twee Ierse dames in de megarij voor de Dixi, waarbij zusterlijk op elkaars drankflesjes werd gepast 😉 Toen nog een kwartiertje waarin de palmares van de toplopers werden genoemd en ten slotte “You Never Walk Alone” met de handjes omhoog met zijn allen kicken tot het startschot 😉

Dit zijn de tijden van mijn Garmin opgedeeld per rondes van 2,5 km (als je erop klikt wordt het beter leesbaar). Natuurlijk liep ik in het begin soepel. Arjen zou sms’jes krijgen maar die kwamen niet allemaal door. Later blijken er ook andere tussentijden ontbreken in de uitslagen. Het lukte hem om me bij de Slinge op de rug te fotograferen juist voordat we de lus gaan maken om het Zuiderpark op ca. 14 km. Ik heb er dan al 2 drankposten opzitten. Een km voor de drankpost staat er ook een km-bord, daar neem ik een gel of reep -al rennende- en bij de post zelf ga ik naar de achterste tafel en neem daar 2 bekers Extran – ze zijn maar half vol – en drink die wandelend leeg. Na het rondje nog een foto een stukje verder op de Slinge waar ondertussen vriend Alex ook bij het supportersteam is gekomen 😉

 

Het is ondertussen 12.00 uur geworden en een derde van het parcours is afgelegd zonder problemen. Ik voel wel mijn linkervoet (voetplaatontsteking) maar het is goed te houden. Ik loop lekker tot ca. 20 km maar gaandeweg voel ik mijn rechtervoet. Ik duik achter een man in oranje shirt met lekker tempo om uit de wind te blijven en sjouw door tot de drankpost bij 25 km waar de jongens staan. Heel de scouting groep wil me wel drinken geven, maar ik loop toch lekker door naar Jelle en Bouke 😉 Ik vraag waar de EHBO zit en hoor dat hij een eindje verder zit. Maar ik zie niets en loop door maar wel kalmer en her en der vragend naar pleisters over de Erasmusbrug door het tunneltje met de steelband die me kippenvel geeft, tot ik de een EHBO-post vindt op 27,5 km. De pleister is gauw geplakt en verder maar weer uitkijkend naar vriendin Diane die ergens bij de Blaak/Oostplein moet staan met een sinaasappel waar ik me op verheug. Helaas niet gezien. De wind is wel minder nu maar we lopen langs de snelle lopers die al bijna binnen zijn langs de 40 km post. Ik voel stijve kuiten met opkomende krampdreiging. Dan een verassing van twee supporters die ook 2010 langs de kant stonden Ruud en Baldien met als resultaat deze foto’s 😉

 

Supporters zijn broodnodig. Je loopt er echt naar toe en het geeft een heel bijzonder gevoel dat mensen het de moeite waard vinden om te komen kijken dat jij daar loopt 😉 Onderweg kreeg ik sowieso veel aanmoedigingen van allerlei mensen. Veel ratels, castagnetten en bellen, maar ook vaak je naam – leesbaar op je startnummer- en dan ‘zet hem op’, ‘je kunt het’ en ook ‘tof wijf’ 😉 Vorige keer zag ik veel minder publiek, waarschijnlijk omdat ik toen langzamer liep.

Maar het werd moeilijker en ik had bij de drankpost op 30 km ook echt mijn kuit gerekt en mijn bilspieren om krampen te voorkomen. Mijn linkervoet hield zich wel aardig. Daarna de Bosdreef op uitkijkend naar Arjen, Hylke en Alex. Het duurde lang op dat stuk waar bijna geen publiek was, behalve een bandje en iemand met een reuze muziekinstallatie om ons lopers aan te moedigen 😉 Hylke zag me als eerste en de rest zette me op de foto. Ik ben blijven wandelen en heb extra gedronken om gauw weer verder te gaan 😉

 

Het werd heel lastig, want ik kon niet goed voluit lopen door de krampdreiging en ben een paar keer gestopt om te rekken. Dit kostte tijd, want ook bij de drankposten ging ik wandelen om rustig mijn Extran op te drinken. Mijn benen voelden verder goed – niet dat lege uitgeputte gevoel van 2 jaar geleden – maar de weg werd slechter met klinkers en de wind kwam terug op de Kralingseplaslaan. Daar stonden ze ook met parten sinaasappel en ik heb ze dankbaar aangepakt en weer wandelend uitgezogen 😉 Op de hoek Crooswijk in stond werd ik tot mijn verrassing opnieuw aangemoedigd door Baldien 😉 Ik wist dat mijn finishtijd enorm gekelderd was, maar met het kiezen voor regelmatig rekken en wandelen wist ik tenminste zeker dat ik überhaupt zou kunnen finishen. Om nog wat tijd goed te maken heb ik bij 40 km alleen een paar slokken water gedronken en ben rustig verder gerend. Op de Coolsingel heb rustig gelopen en breed lachend genoten van het enthousiaste publiek, maar manlief en Hylke en Alex niet gezien 😉

De netto-eindtijd was 4:24:03 en dat is een behoorlijke verbetering ten opzichte van 2010 (4:40:35). In mijn categorie V50 ben ik 92ste geworden van de 153 met een gemiddelde snelheid van 9.588km/uur. De finish was rustiger dan vorige keer. We kregen een roos en de medaille en later werd ons wit plastic omgehangen tegen de kou. Je kon echt uitwandelen en rekken, rustig een banaantje eten en thee drinken om dan met een flesje het terrein te verlaten. Daarna ontmoeten ik de supporters om even bij te praten over dit marathonavontuur 😉

Thuis wachtte me nog een grote verassing toen ik mijn schoenen uitdeed. De betreffende teen was een blaar geworden – links, rechts én onder mijn nagel- Hoe is het mogelijk want op deze schoenen en sokken liep ik ook de andere lange duurlopen.

Verder heb ik niet veel klachten. Ik ben niet uitgeput en heb goed geslapen zonder paracetamol. Ik heb wel wat spierpijn natuurlijk maar dat zal wel wegtrekken. Nu ga ik een maand alternatief trainen om rustig te herstellen en na te genieten 😉

»

  1. Tiny Raijmakers schreef:

    Van harte gefeliciteerd Dorothé. Keurig werk!!

  2. Ellen van Velzen schreef:

    Geweldig gedaan, we hebben enorme bewondering voor je prestatie. Gefeliciteerd,
    Ellen en Krishnar

  3. Affodil schreef:

    Proficiat hoor!

  4. Daniel van Uitert schreef:

    He Dorothe,
    Geweldig van je dat je, ondanks alle tegenslagen, nog zo’n mooie tijd hebt gelopen. Geniet van een weekje rust en ga maximaal herstellen, je hebt het verdiend!
    Groetjes, Daniel

  5. Tante Gerda schreef:

    Geweldig, wat een prestatie. We hebben veel bewondering voor die
    toffe nicht van ons.

  6. els en gerard schreef:

    els en gerard zeggen
    Lieve Dorothé
    je hebt het plan opgevat, je hebt er voor getrained, opgebouwd, je helemaal ingezet,
    en alles ,ondanks moeilijkheden, met hart en ziel tot een mooi einde gebracht. Je hebt het gedeeld met Arjen en de jongens, en met vrienden, met bekenden en onbekenden.
    Je hebt iets goeds beleefd, we zien het aan je gezicht op de foto’s tijdens de uiteindelijke
    realisering van het hele gebeuren, de Marathon van Rotterdam.
    Je mag er trots op zijn, we feliciteren je van harte met deze prestatie!!
    els en gerard.

  7. Jacqueline schreef:

    Goed gedaan Dorothé met al die ongemakkelijkheden toch nog een hele mooie tijd neergezet.

  8. Heleen schreef:

    Nog meer respect!!! Wat een waanzinnige prestatie. Ik ben trots op je en doe het je niet na.

  9. djaktief schreef:

    Hoi Allemaal,

    Bedankt voor jullie lieve reacties ………… ik zal niet naast mijn schoenen gaan lopen hoor ……. alleen tot die blaar weg is.

    groetjes,

    Dorothé

  10. Tjally schreef:

    Hoi Dorothe,
    Als mosterd na de maaltijd toch gelezen en bekeken. Ik zal het je echt nooit nadoen, maar vind het supergoed dat je dit voor elkaar hebt gekregen. Waar een wil is…
    En die heb je overduidelijk.
    Gefeliciteerd
    Tjally

  11. Linda van Nierop schreef:

    Hallo Dorothe,
    Wat een leuk stuk om te lezen. En wat zul je trots zijn op jezelf dat je dit hebt gedaan.
    Helaas heb je ons niet gehoord of gezien, maar Rene en ik hebben jou wel gezien en we gloeiden van trots ! Ik vertelde nog een kennis die ik tegenkwam, Jahaa, wij kennen een overblijfkracht die de Marathon heeft gelopen ! Leuk he ?!
    Nogmaals gefeliciteerd en lieve groetjes van ons.
    Rene en Linda

  12. Wies schreef:

    Geweldig, je bent en blijft een doorzetter, proficiat en blij te lezen dat je er dit jaar mee plezier aan hebt beleefd. Ik ben trots op je.

    Wies

  13. monique schreef:

    Gefeliciteert met je mooie tijd. Ik vond het heel leuk dat je mij zag binnen komen.
    Groetjes

    • djaktief schreef:

      Hoi Monique,

      Ik liep net over je te praten tegen mijn man toen ik je opeens zag zondag. Ik vind het super dat je hem weer uitgelopen hebt en volgens mij ook nog sneller dan de vorige keer. Arjen maakte een foto van je en die zal ik je mailen.

      groetjes,

      Dorothé

  14. Dorine Veelders schreef:

    Ha die Dorothé, je weet al dat ik het ongelooflijk stoer van je vind dat je (weer) die marathon hebt gelopen. Super! En wat een leuk verhaal! Iemand hierboven schrijft over dat je wat moois hebt beleefd en dat dat aan je gezicht op de foto’s te zien is. Dat viel mij ook meteen op, dat je zo ontspannen en bijna blij kijkt. Prachtig om te zien. Nogmaals proficiat met deze prestatie!

  15. Jacqueline schreef:

    Lieve Dorothe Inmiddel ben ik je al op de sportschool tegen gekomen, maar bij deze wil
    ik je nog wel zeggen dat ik het een super knappe prestatie vind wat je heb gedaan.
    Ik en vele anderen doen het je niet na en daarbij vind ik dat je best naast je schoenen mag gaan lopen jij wel dat heb je zeker verdiend Dikke knuffel en tot gauw
    Jacqueline

  16. Hoi! Heb net jouw verslag gelezen. Leuk, ik heb net de mijne geschreven van editie 2013. Veel overeenkomsten, veel verschillen.
    En de blaar op de tenen… auw… die zit er bij mij ook. Ben benieuwd of de nagel het gaat redden. Erg leuk om te lezen!

Geef een reactie

