Na de marathon zou ik een maand niet hardlopen om mijn voet voldoende kans te geven om te herstellen. Gisteren op de 28e ste dag na dato – dat is toch de lengte van de kortste maand!- heb ik voor het eerst weer gerend. Het was mijn gewone rondje van 9,5 km en het voelde prima. Het was wel iets zwaarder als anders, mijn blessurevoet begon te prikkelen na 5 km, de opritten gingen iets minder soepel als anders en ik was mijn tempogevoel een beetje kwijt, maar ik was toch reuze tevreden dat ik niet harder achteruitgeboerd was. Toen ik mijn Garmin uitlas bleek dat ik 5.45 min/km had gelopen oftewel 10,3 km/uur en dat is mijn normale duurlooptempo. Later in de middag voelde ik wel vermoeidheid door het lopen. Ik voelde ook opkomende spierpijn en pijn in mijn voetplaat. Dat was te voorzien omdat het nieuwe weefsel dat er is gegroeid nog niet doorbloed/getraind is. Vanochtend waren de eerste passen ook niet erg aangenaam, maar nu voel ik niets meer.

Eerlijk is eerlijk: ik had wel allemaal plannen wat ik zou gaan doen, maar daar is niet zoveel van terecht gekomen. Ik heb een aantal keren op de hometrainer gefietst, maar dan geen minuut langer dan de aflevering van een oude tv-serie (Wie betaalt de veerman) die ik ondertussen bekeek lang was. Ik baadde dan in het zweet door de gebrekkige ventilatie en voelde me onvoldaan omdat het niet zoveel inspanning kostte en ik geen positieve effecten van de buitenlucht en de omgeving had ervaren. Ik ben nog wel een paar keer naar Rotterdam gefietst op mijn mountainbike. Ja die bezit ik – ooit gewonnen bij de Edah met een slagzin – maar ik gebruik hem zelden. Het was een geklungel met al die versnellingen, maar de vering op het oneffen Rotterdamse wegdek was super. Ik denk dat ik die nog wel eens vaker ga gebruiken, maar fietsen is toch niet echt mijn ding.

Fitness heb ik wel iedere week gedaan – behalve toen we in Berlijn zaten – maar op een low level. Afgelopen dinsdag heb ik weer het hele circuit gedaan voorafgegaan door een half uur summit (soort crosstrainer die omhoog gaat) en 2 km roeien. Ze hebben daar ook een apparaat om het vetpercentage te meten en daar werd ik helaas niet vrolijk van (33%). Het is ook niet gelukt om de 3 kilo’s die er sinds januari aanzitten kwijt te raken. Ik begin de dag altijd goed, maar op een of andere manier compenseer ik stress, tegenvallers, verveling en andere negatieve zaken altijd met eten. Als ik er meer op focus dan wordt het eigenlijk alleen maar moeilijker, want dan voel ik me er ook nog schuldig over. Toch ben ik twee keer succesvol meer dan 20 kilo afgevallen, dus die paar kilo zouden een peuleschil moeten zijn. Komende maandag is de vakantie afgelopen en dan begint het gewone leven weer. Ik hoop dat dit een heilzame invloed heeft op mijn eetpatroon 😉 Deze vakantie ben ik ook nog een paar keer in een zwembad beland. Vroeger vond ik zwemmen leuk en deed ik dit trouw met een vriendin, maar tegenwoordig kan het me niet zo bekoren. Ik vind het saai in ons zwembad in Barendrecht en de openingstijden passen niet goed in mijn weekschema. Ik merk wel dat het mijn lijf een soort supermassage geeft, maar helaas is het positieve gevoel daarvan al verdampt na de vieze douche en worsteling in het te kleine hete kleedhokje.

Back on the road again voelt wel goed. Het is alsof het lopen een ruggengraat is in mijn leven. Het houdt me overeind en het is de kapstok waaraan ik alles ophang. Een maand niet lopen betekende dat ik uit mezelf wakker werd vóór de wekker. Ik had een uur minder slaap nodig per nacht! Ik sliep ook minder makkelijk in. Ik bleef hangen bij tv, boek – al dan niet met alcoholische of andere versnapering- en verstoorde zo mijn dag/nachtritme. Ik heb geen dip gehad na deze marathon, maar omdat ik niet buiten rende, waaide er ook geen frisse motiverende wind door mijn hoofd. De gezinsbesognes, stress en en andere zorgen bleven in mijn hoofd en lijf zitten, maar de emmer is niet overgelopen gelukkig.

De loopbreak maakt ruimte voor andere dingen zoals bezoek en reizen. Berlijn was top. Ik zal onderaan mijn blog nog een aantal links zetten ter inspiratie voor mensen die ook plannen hebben. De studies (ECDL en Patroontekenen) hebben stil gelegen. Dat is niet aan het niet-lopen te wijten maar aan de computertoestanden. We zijn nl. overgeschakeld naar een andere provider UPC. We hebben nu digitale tv en 50 Mb (downloadsnelheid) internet. Dat is ook wel nodig hier met die gamende boys in huis. Het nadeel van zo’n digi-verhuizing is dat alle computers geheel of gedeeltelijk opnieuw geinstalleerd moesten worden. Het doorgeven van een nieuw mailadres is zo gepiept, maar het wijzigen van dit adres bij alle instanties, shops, clubs etc. is een flinke klus. Het mailadres voor mijn blog blijft gewoon djaktief@live.nl trouwens, maar ik hanteer diverse adressen om zaken te scheiden en ivm mogelijke blokkades en hacks. Ik geniet nu nog van mijn (welverdiende?!) moederdag en de verjaardag van onze jongste, maar maandag ga ik met alle zaken weer back on the road again……..

Hier de beloofde links en nog een paar plaatjes:

     

           

Algemene Berlijninfo:
http://www.nederlands.visitberlin.de/
http://www.visitberlin.de/
http://berlijn-blog.nl/

Stadswandelingen:
http://www.berlijninfo.nl/

Bezochte ‘attracties’:
http://www.bundestag.de/besuche/index.jsp
http://www.smb.museum (alle musea)
http://www.neues-museum.de/
http://commons.wikimedia.org/wiki/Pergamonmuseum
http://www.berlinerdom.de/
http://www.kadewe.de/
http://www.bahnhof.de/site/bahnhoefe/de/ost/berlin__hauptbahnhof/berlin__hauptbahnhof.html
https://www.holocaust-denkmal-berlin.de/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Berlijnse_Muur

Ons hotel 20 min per S-bahn + 10 min auto:
http://berlin.vandervalk.de

Superrestaurant:
http://www.haus-berlin.net/

Advertenties

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Ik moest erg lachen om je reactie op mijn blog (seurry ;)) Ik geef wel commentaar hoor 😉

  2. djaktief schreef:

    Via mail omdat WordPress het Ada niet toelaat om te reageren met haar gewone mailadres:

    Weer gezellig hoor om je blog te lezen en heel fijn voor je dat je weer zo lekker hebt kunnen lopen en zeker als het zo bij je leven hoort en je er zoveel energie uithaalt

    In Berlijn hebben jullie ook niet echt stilgezeten als ik het allemaal zo lees….het is ook een prachtige stad .!

    Hele fijne zondag verder

    Groetjes Ada

    http://mauppie.blogspot.com/

  3. Roelien schreef:

    Heel inspirerend om hier te lezen!

    Hoe gaat het nu met je voet?

    • djaktief schreef:

      Bedankt Roelien,

      Het gaat steeds beter moet ik zeggen, vooral de loopscholing heeft erg geholpen en ook het verliezen van wat kilo’s. Eerst dus rust, toen rustig lopen, toen loopscholing waardoor ik mijn voeten gevarieerder neerzet én gewichtsverlies van 3-4 kilo waardoor de belasting minder is maar er ook minder vocht in mijn voet zit. Nu binnenkort heuveltraining proberen om te kijken hoe mijn voet het houdt en weer langzaam naar halve marathonafstand opbouwen.

      groetjes,

      Dorothé

  4. Julie schreef:

    Ben op je aanraden komen piepen, Dorothé, en ik vind het interessant hoe je het lopen als je ruggegraat beschrijft, als je kapstok van je leven. Ergens heb je blijkbaar genoten van de maand rust en de extra tijd voor vanalles die daardoor vrijkwam, maar tegelijkertijd werd het je ook wel duidelijk dat je dat lopen echt nodig hebt. Ik verschiet daar niet van. Knap dat je een maand rusten hebt volgehouden! En leuk van Berlijn, ik vond het er ook zo tof! Groetjes, Julie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s