Het kost moeite om regelmatig een blogje te publiceren. Aan stof ervoor ontbreekt het me niet, maar aan tijd om te schrijven wel.  Dat is een tegenvaller…. maar dat woord drukt er meteen zo’n negatief stempel op. Tijdens het  hardlopen  – ja ik ben weer begonnen –  draaide dat woord in mijn hoofd ineens om in andersvaller ….. en toen kon ik er gelijk beter mee overweg.

Mei is altijd een drukke maand ivm vakanties en de verjaardagen van oudste en jongste. Ook nu ze groter worden blijft de viering van de jaarlijkse mijlpaal belangrijk. Voor een feestje heb je eten en drinken, versiering en mensen nodig en het lukte ons om die op een dag bij elkaar te krijgen.  De boys hadden zelf hun taart uit mogen kiezen. Oudste koos voor kwartaart met aardbeien en jongste voor chocoladetaart. Uiteraard had ik ze zelfgemaakt – maar wel met hulp van 2 pakken- en natuurlijk ook mee opgegeten.  Normaal zou ik me uitgeleefd hebben met cake, glazuur of botercrème maar de inspiratie en energie ontbrak.  Een typische andersvaller dus……. die volgens de jongens prima uit was gevallen.

 

In een vorig blogje vertelde ik al dat ik weer ben begonnen met rennen.  De eerste keer viel wel mee, maar het gaat nog niet zoals vanouds. De pijn in mijn voetplaat  komt iedere keer opzetten en houdt ca. 2 dagen aan. Mijn looptempo zakt steeds terug en ik moet me inspannen om 6 min/km te constant te halen.  Soms twijfel ik over de juistheid van de beslissing om een maand te stoppen. Het heeft mijn gewicht helaas geen goed gedaan en in mijn herinnering had ik  voor de marathon minder last van mijn voet. Maar ik wil me er tot de zomer niet druk om maken. Misschien komt de pijn  juist omdat het nieuwe weefsel in mijn voet nog niet gehard en/of getraind is.  Het belangrijkste is toch dat ik weer loop in de buitenlucht  -ook al durf ik niet meer dan 2x per week om ervoor te zorgen dat ik voldoende tijd heb om te herstellen.  Het is in ieder geval duidelijk anders gelopen na de marathon dan ik had gedacht. Maar ik ben in ieder geval weer back on the road….

 

De studie heb ik ook weer opgepakt.  Dat ik een examen moest uitstellen was niet volgens plan. Ik dacht dat ik door een maand extra tijd minder gestrest zou  zijn en verwachte dat ik vanzelf wel weer  puf en energie zou krijgen om de draad op te pakken.  Het kostte niet alleen moeite om weer te beginnen, maar ik bleek ook al veel van de bijna drie doorgenomen hoofdstukken vergeten te zijn. Ik had het schrijven van twee samenvattingen uitgesteld tot ‘after Berlin’ in de veronderstelling dat  dat na het maken van de PowerPoint huiswerkopgaven  ‘piece of cake’ zou zijn. Niets was minder waar.  Afgelopen week heb ik drie dagen geploeterd achter de computer en dankzij manlief – die kids, huis en keuken bestierde –  bereikte ik zaterdag  de laatste bladzijden van PowerPoint . Dat viel dus ook totaal anders uit dan ik me had voorgesteld.  Afstandsonderwijs zoals  een schriftelijke of internetcursus genoemd wordt heeft ook meer beperkingen dan me lief is.

Afgelopen zondag wilde ik even een klusje tussendoor doen. We hebben nl. een optimist voor de jongens om op de plas te kunnen zeilen.  Destijds kregen we deze van onze buren die naar Zweden verhuisden. Het was een mooi project voor mij na de dood van  mijn vader 3 jaar geleden om hem op te knappen.  Nu is het een kwestie van bijhouden. Ieder jaar halen we hem voor de winter uit  het water en ieder voorjaar zet ik een nieuw laagje anti fouling op de kuip die onder de waterlijn ligt (als hij vaart natuurlijk).  Verder stonden nog een looprondje van 10 km en een verjaardagsfeestje van een neefje in het midden van het land op de planning. Manlief had de betreffende verf in een andere kleur gekocht dan de vorige keer.  Het bootje lag binnen omdat de beste garantie was dat het droog zou blijven.  Eerst met zonen (allen nog in pyjama) naar buiten gesjouwd waarbij ik vreselijk smerig werd van de oude laag die erop zat. Een overal aan en schuren maar, afplakken, verf roeren en dan rollen maar…….  Het was al weer een jaar geleden dat ik iets geschilderd had en blijkbaar was mijn vaardigheid wat dat betreft  want  ik knoeide zo, dat ik in mijn verbeelding mijn vader hoorde mopperen…… Gelukkig is er terpentine en had ik nog een stapel oude t-shirts. Het resultaat is meer geworden dan een andersvaller.  Dit is met recht een meevaller te noemen

»

  1. Affodil schreef:

    Goed dat er een foto van de optimist bij is. Ik dacht aan heel iets anders. 😉

  2. Floor Schrijft schreef:

    Ach, wat een prachtig bootje. Ik heb er ooit in leren zeilen. Wat goed dat je hem zo onderhoudt. Is ieder jaar wel weer een klus.
    En andersvaller vind ik mooi gevonden. Heeft niet zo’n negatieve lading als tegenvaller.

    • djaktief schreef:

      Hi Floor,

      Bedankt voor het compliment. Het bootje zag er beter uit dan ik na die schilderactie. Het kostte 2,5 uur werk voor een zomerlang dobberen. Maar de jongens doen het te weinig eigenlijk.

      Ik doe soms wat inspiratie op via de site http://www.omdenken.nl om positief te kunnen opvoeden.

      Groetjes,

      Dorothé

  3. joan Stas schreef:

    Hej Dorothé,

    Wat leuk om te zien dat jullie de optimist nog steeds hebben. Het wordt hoog tijd voor onze kinderen dat we ze hier ook in een optimist gaan “gooien”, eens kijken of ze het leuk vinden.
    Veel lieve groetjes,
    Joan

  4. djaktief schreef:

    Hi Joan,

    Komend weekend zal hij te water gaan. Eerst nog een dekzeil regelen anders moeten we steeds hozen als het geregend heeft. Je ziet dat we er goed voor zorgen. Ik ben benieuwd van jouw boys ervan vinden. Oudste heeft inmiddels CWO3 en voelt zich er te groot voor.

    groetjes en goed pinksterweer gewenst,

    Dorothé

Geef een reactie

