Het zonnetje schijnt deze dagen voortdurend, maar ik heb er nog maar een beetje van kunnen genieten. Het is nl. nog steeds erg druk met allerlei activiteiten en ik loop sowieso nog een beetje achter met allerlei zaken. Toen ik ging bloggen heb ik me voorgenomen om niet over die trivialiteiten te schrijven en me vooral te richten op activiteiten waar ik positief op kan terugkijken.

Vorige week schilderde ik de onderkant van onze optimist en deze week ging hij weer het water in. Manlief en jongste deden een rondje op de plas. Jongste kan het tegenwoordig ook zelf, want dat heeft hij bij de dolfijnen geleerd. Helaas zit hij niet altijd aan het roer en krijgen we dus regelmatig verslagen over reddingspogingen van de scoutingleiding die ze vlot moeten trekken of uit het riet moeten halen omdat ze aan lager wal geraakt zijn ūüėČ Zoals je ziet past manlief nog net in de ‘badkuip’ maar dat maakt het plezier er niet minder om. Zelf ben ik een mooi-weer-zeiler net zoals middelste. Voor oudste moet het lekker waaien zodat ze met hun vlet waterscheppen. Iedere zaterdag in de zomer zit hij met zijn zijn ‘bak’ op de Maas en geniet. Dat mag ook wel na al het krabben, schuren en schilderen in de winterperiode.

Aan de optimist is niet zoveel onderhoud meer: alleen jaarlijks een laagje anti-fouling en zorgen dat ze droog en schoon ligt. Dat was dus de zaterdagklus deze keer: zorgen voor een dekzeil. Al eerder maakte ik een ander exemplaar met een verzwaarde rand maar die was vergaan. Dit keer koos ik voor een heel eenvoudig oplossing:

  • Je koopt een dekzeil en neemt een paar latten die je met spijkers of nietpistool vastzet aan beide randen.
  • ¬†Je haalt lijnen door de ogen aan de kant van het zeil dat over de boot moet hangen.
  • ¬†Je spant een draad en daaroverheen drapeer je het zeil.
  • ¬†Klaar is je berging.

 

»

  1. Floor Schrijft schreef:

    Prachtig plaatje op de plas!
    Slim bedacht zo met dat zeil, ook een stuk goedkoper dan een echte dektent. Jullie halen hem dus niet uit het water begrijp ik.

    • djaktief schreef:

      Hi Floor,

      Voor de winterperiode halen we hem wel uit het water ivm de vorst.

      Een echt dekzeil voor een optimist kost ca. ‚ā¨ 90 en die is niet ademend genoeg voor houten bootjes zoals de onze. Wij hebben deze optimist gekregen en er op marktplaats een zeil bij gekocht voor ‚ā¨ 125 en voor ca. ‚ā¨ 150 verf op gesmeerd. Dan is het wel te betalen allemaal als je het berekend over een aantal jaren. Zelf wil ik graag een stalen roeiboot met een wrikgat zoals we vroeger aan boord hadden. Maar ik zie op tegen het onderhoud en de kosten.

      groetjes,

      Dorothé

  2. isis45 schreef:

    Zo te zien is het klussen niet voor niets geweest. Ben wel een beetje jaloers, vroeger had ik een vriendje met een zeilboot en daar heb ik heel wat uren op doorgebracht. helaas is het nooit iets geworden, dus dat zeilen moet ik al heel lang missen.

  3. djaktief schreef:

    Via mail:

    Wat heerlijk toch om op het water te zijn met dit prachtige weer

    Wij blijven echt schippersdochter en water trekt altijd hé

    Je hebt ook een prachtige foto geplaatst !

    Groetjes Ada Z.

Geef een reactie

