De tijd staat niet stil en daarom wil ik vooral niks ervan verspillen aan klagen over hoe druk het allemaal wel is in die laatste schoolmaand. Aan de frequentie waarmee mijn blog verschijnt kun je wel aflezen hoeveel tijd ik ervoor vrij kan maken. Veel blogs publiceren nu met grotere tussenpozen en veel blogs gaan ook op vakantie. Ik ga ook op vakantie maar ik hoop mijn lezers te behouden door wat algemene berichten in te plannen als leesvoer. De computer gaat wel mee op vakantie maar hij heeft ook vakantie zullen we maar zeggen. Afijn even in vogelvlucht langs wat activiteiten

Wat echt bij mij past is ‘van niets iets maken’. Zo toverde ik met hulp van middelste deze weekendbollen van de grootgrutter om tot puddingbroodjes met aardbeien en poeder-suiker. Dat was weer eens een ander toetje dan de gebruikelijke yoghurt.

Sinds ik mijn kledingkast flink heb opgeruimd en besloot de uitdaging aan te gaan om een jaarjte niets te kopen   werd ik af en toe geconfronteerd met de typisch vrouwelijke behoefte aan wat nieuws. Blijkbaar hoort dat toch bij vrouwen: een kast vol kleding maar het gevoel dat je niks hebt om aan te trekken. Daarom heb ik voor het luttele bedrag van € 0,80 een applicatie gekocht bij zo’n ‘eurowinkel’ en toverde daarmee dit meer dan drie jaar oude, licht verwassen, t-shirt om tot een nieuwe creatie.

Verder heb ik uit mijn stofjesvoorraad twee coupons batik aan elkaar gestikt met de lockmachine, een halsuitgeknipt en omgezoomd met biasband, twee zijnaden gemaakt zodat er een lijf en mouwen ontstonden en ten slottte twee knoopsgaten gemaakt om de ceintuur  – van oude schoenveters van de kinderen – doorheen te halen. Dit is dus mijn nieuwe strandjurk voor 2012 …. nu alleen het weer nog want ik ben nog zo wit dat ik gauw een broek over mijn melkflessen aan heb getrokken.

En op deze foto liggen de twaalf ‘nieuwe’ slopen die ik maakte van vier oude hoeslakens die te klein waren voor de nieuwe matrassen van de kinderbedden. Heel simpel knipte ik de hoeknaden in, waardoor het elasiek er meteen uit ging. Ik streek alles goedglad en knipte ieder laken in drie stukken. Daarna werkte ik de smalle kanten af met de lockmachine en stikte er twee zoompjes in. Ik had nog wat restjes bandjes en kantjes en die stikte ik ter versiering z’on 10 centimeter van de bovenzijde – want anders lig je daar op met je wang – en vervolgens vouwde ik de lange lappen op tot sloopformaat en – model maar dan binnenstebuiten en stikte met de lockmachine de zijnaden. Daarna sloop keren, strijken en klaar voor bed of linnenkast.

Ik voelde me niet alleen heel ‘groen’ en ‘consuminderig’ maar genoot vooral van de lange rechte naden lekker doorraggen onder de machine. Was het leven ook maar zo lekker simpel rechttoe rechtaan 😉

»

  1. zuster_klivia schreef:

    Buitengewoon knap! Ik kan net een knoop aannaaien en daarmee heb je het gehad. Als ik iets te naaien heb, breng ik het naar de plaatselijke Turk. ‘Het gouden schaar’ heet ie 😉

  2. Floor Schrijft schreef:

    Wat knap dat je dat allemaal maakt. Ik ben net zo handig als de zuster. Gelukkig heb ik een moeder die heel handig is met een naaimachine!
    Die broodjes kan ik dan weer wel maken. Mjam!

  3. Roelien schreef:

    Ik ben de derde die gaat roepen dat ze niet zo handig is, hahaha. Mooi gemaakt hoor!

  4. Femke schreef:

    Wat leuk om je ook online tegen te komen Dorothe, ik ga je volgen! Ik ben zelf sinds een ruim jaar blogloos. 🙂

  5. djaktief schreef:

    Bedankt Kliefje, Floor en Roelien,

    Ik ben niet handig geboren, maar had ouders die zelfredzaamheid stimuleerden (uit principe en financiëel) en dat heeft ertoe geleid dat ik veel dingen geleerd heb van banden plakken tot kleding maken. Ik ben ze nog steeds dankbaar dat ik alles mocht proberen en dat ik fouten mocht maken. Ik probeer het weer door te geven. Zo kunnen onze kids wat koken, breien, haken, timmeren, tuinieren, maar er is veel concurrentie van computer en tv tegenwoordig.

    Die kussens van oude lakens, daar kun je echt niets aan verprutsen. Probeer het uit en maak over een tijdje de kussenhoesjes voor je bank precies zoals jij ze hebben wil. Iets maken – als het lukt tenminste – werkt het heel erg ontstressend.

    groetjes,

    Dorothé

  6. djaktief schreef:

    Hoi,hoi,

    Zoals je ziet doe reageer ik weer gewoon via de mail want hij laat me weer niet toe ,laatst ben ik er een hele avond mee bezig geweest nieuw wachtwoord aangevraagd en van alles geprobeerd en over gelezen en ja hoor het is me een paar keer gelukt om via je blog te reageren
    En nu krijg ik dus steeds weer het bericht dat mijn emailadres niet klopt en mijn wachtwoord niet …weer 3 keer geprobeerd en toen de moed opgegeven

    Je bent lekker bezig geweest ,en je strandjurk zal je vast veel dragen want hij is echt heel erg leuk !

    Groetjes Ada Z.

    • djaktief schreef:

      Vervelend Ada dat WordPress je zo dwarszit. Probeer het af en toe gewoon en anders mail je gewoon, dan plak ik je reactie erbij.

      Wat betreft de strandjurk bladerde ik vandaag in de Burda van Juli op naailes en daar stonden ook dergerlijke dingen in. Ik heb de mijne een beetje afgekeken uit de winkels en toen zel wat gestikt.

      groetjes,

      Dorothé

  7. DharSon schreef:

    Wat een leuke strandjurk!
    Wanneer ik zoiets zie, dan ga ik ook vaak aan de slag. Maar het komt er niet altijd zo uit te zien….

  8. Affodil schreef:

    Die strandjurk is gewoon prachtig! Goh, als ik ooit eens vijf minuten tijd heb…

  9. djaktief schreef:

    Bedankt Affodil,

    Maak gewoon tijd voor wat je wilt doen, het andere moet dan maar even wachten. Het gekke is dat je daarna weer meer energie hebt voor allerlei andere dingen.

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

