Al een paar dagen heb ik zicht op deze pot met zomerkoninkjes in wording. Dat kun je van de zomer zelf ook wel zeggen trouwens. In verband met proefwerkweken van de kinderen was ik veel thuis om het studeren zo goed en gezellig mogelijk te laten verlopen. Zelf studeer ik ook ijverig op Acces voor mijn examen volgende week. Zo tussendoor kun je vanalles ondernemen. Daarom reed ik vandaag met middelste naar de kweker om voor de ronde somma van 8 euro een hele kist aardbeien (2e kwaliteit) van 4 kilo  te kopen en die om te toveren tot aardbeienjam

Als je googelt krijg je natuurlijk talloze recepten, daar kan die van mij ook nog wel bij:

    • jampotten in afwasmachine wassen
    • aardbeien hoefden niet gewassen van onze kweker
    • ontkronen ging snel met hulp van middelste
    • de joekelaarbeien wat kleiner maken en alles in een pan doen
    • pectine erdoor roeren (1 zakje per kilo vruchten) *

  

  • aardbeien al roerend aan de kook brengen
  • suiker erdoor doen (een pond per kilo vruchten) * en weer aan de kook brengen
  • 5 minuten laten doorkoken tot jam dik genoeg is
  • jam in potten doen met hulp van een schenkbeker, afvullen tot de rand, deksel er gelijk opdraaien en op de kop zetten
  • na 5 minuten potten keren zodat ze vacuüm kunnen trekken – klik zegt het dan –
  • jam af laten koelen en donker bewaren

 

 

 * Ik gebruik pectine omdat ik dan de helft minder suiker hoef te gebruiken. Dat koop ik meestal als ik in het buitenland in de supermarkt ben, want hier kun je meestal alleen maar geleisuiker kopen. Bij Brouwmarkt kun je allerlei geleermiddelen kopen. Het is zelfs mogelijk om jam zonder suiker te maken met agar. In mijn jam zit per pot 615 calorieën aan suiker alleen, dus je moet een beetje opletten dat je het niet te dik smeert.

Ik kan trouwens erg goed rennen op een boterham met jam en één kop zwarte koffie 😉

»

  1. zuster_klivia schreef:

    Leuk, jam maken! Moet ik toch ook weer eens een keertje gaan doen met Jill! 🙂

    Goed weekend… Enne: lekker ontbijten!

  2. KnutzEls schreef:

    En zelfgemaakt is altijd veel en veel lekkerder dan gekocht. Dat wordt dus vrolijk ontbijten bij jullie!

  3. Nadine schreef:

    ik begin er vandaag aan !

  4. Juliet schreef:

    Ziet er lekker uit, ik hoop dat ik ook een keer de tijd heb om zoiets lekkers te maken.
    Die aardbeienplant ziet er erg verleidelijk uit!!!!

  5. djaktief schreef:

    Hoi Juliet,

    Het is echt heel erg lekker en niet veel werk. Misschien iets voor je dochter, dan hoef jij het alleen maar op te eten 😉

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

