Vandaag deed ik examen voor mijn een na laatste module voor het European Computer Drivers Licence over het onderwerp database volgens het programma Acces. Dat is niet zo geslaagd dus 😉

Ik had met de stof niet zoveel problemen gehad – Excel vond ik veel moeilijker – en ook voor het proefexamen van de LOI-cursus zelf haalde ik een negen maar helaas.

Je moest 75% goed hebben ik  had drie vragen teveel fout. Het is minder erg dan de acht seconden tekort op de limiet van marathonloopster  Miranda Boonstra en tweetiende punt tekort voor Nederlands op een HAVO-examen (zoon van vriendin). Ik kan het gewoon weer overdoen en wel zo snel mogelijk – a.s. dinsdagavond dus –  Miranda heeft pas over vier jaar een kans. Zoonlief van vriendin is uiteindelijk toch geslaagd na enkele spannende weken. Maar balen is het wel, want in mijn hoofd was ik al een blogje aan het schrijven over de vakantie en zo. In ieder geval hartelijk gefeliciteerd voor hen die wel geslaagd zijn.

Wat er mis ging op het examen is dat je bij Acces een grotere basiskennis moet hebben. Bij Word heb ik dat wel in huis omdat ik het zoveel gebruik. Programma’s die met (voorspellend) rekenen en/of vergelijkingen werken daar ben ik niet zo goed in. Ik heb daar veel oefening voor nodig om tot en basisvaardigheid te komen. Als je namelijk een opdracht moet maken moet je in één oogopslag zien wat je moet doen. Met een examen ben ik net als iedereen zenuwachtig en dan lees ik ook de opdrachten niet altijd goed. Ik begon dus af en toe verkeerd en moest dan de opdracht opnieuw doen en dat kostte me tijd. Hierdoor had ik een vijftal vragen niet af en die zijn dus in ieder geval fout. In de cursus zitten ook na ieder hoofdstuk een dertigtal permanente kennisvragen. Omdat ik het de afgelopen week zo druk had was ik er niet toe gekomen om die van de laatste twee hoofdstukken te maken. Ik had wel alle stof doorgenomen, alle oefenopdrachten en uittreksels gemaakt, maar blijkbaar was dat toch onvoldoende voor dit Acces-examen.

Met oudste had ik – uit logistieke overwegingen – een aansluitende shoppingafspraak in Alexander en het leven ging dus gewoon verder. We shopten en lunchten en gingen daarna tevreden terug naar huis. Vandaag doe ik niks meer aan Acces maar ga ik ‘puinruimen’ omdat er allerlei huishoudelijke en andere dingen zijn blijven liggen. Morgen even rennen, boodschappen doen en dan stort ik me opnieuw op  Acces. Duimen jullie voor me dinsdagavond!!!!

»

  1. Lianne schreef:

    Hallo Dorothé,

    Natuurlijk zal ik voor je duimen dinsdag! Uit ervaring weet ik dat herkansen wel extra tijd kost (en die hebben we natuurlijk nooit), maar als het resultaat naar tevredenheid is, is het altijd de moeite waard. Succes!

  2. joan Stas schreef:

    Ja dat zal ik doen!!! 🙂

  3. Tiny schreef:

    Ik duim mee voor je! Het gaat je wel lukken dinsdag.

  4. zuster_klivia schreef:

    Yep, I’ll keep my fingers crossed! Zet ‘em op…

  5. Natalie schreef:

    Jammer!
    Heel veel succes en zal voor je duimen!!!

  6. KnutzEls schreef:

    ben meteen begonnen met duimen. Ga zo boodschappen doen en kan dus in de auto nog even verder duimen;-) veel succes in ieder geval dinsdagavond.

  7. djaktief schreef:

    Bedankt voor de support allemaal!!! Ik doe mijn best 😉

    groejtes,

    Dorothé

  8. Andrea schreef:

    Ich drücke Dir auch fest die Daumen! Du schaffst das beim nächsten Mal ganz sicher!!!

  9. ada schreef:

    Hoi Dorothé,

    Wat vervelend voor je want je hebt er hard je best voor gedaan ,maar volgende keer beter toch ! Je had het ook zo druk dus misschien was je hoofd gewoon een beetje te vol en heb je gewoon iets over het hoofd gezien

    Gezakt of niet ik blijf het nog steeds knap vinden van je dus gewoon op naar de volgende keer hé

    Lieve groet Ada

  10. djaktief schreef:

    Hoi Ada,

    Het zit gewoon in de basiskennis die je paraat moet hebben en die is bij taalprogamma’s veel groter bij mij dan bij reken/vergelijkingsprogramma’s. Dan zie ik het niet meteen en dat kost tijd en dus punten. Ik had er ook last van dat het programma tijdens het examen vastliep en het zag er op het scherm anders uit als thuis.

    Ik moet 75% goed hebben = ca. 10 fouten. Maar ik heb hard gewerkt. De stof doorgenomen aan de hand van meer dan 120 vragen en oefeningen gemaakt. Dus als het nu niet lukt, dan weet ik het niet meer.

    groetjes,

    Dorothé

  11. femke schreef:

    Moest je vandaag weer? En hoe ging het?
    Ik voel met je mee, had laatst voor het eerst een tentamen niet gehaald…wat een rotgevoel.
    Succes!

    • djaktief schreef:

      Hi Femke,

      Vanavond pas examen. Ik zit nu uittreksels te lezen en nog een paar oefeningetjes te doen. Ik vond het niet zo’n ramp alleen jammer van de extra tijd en energie die ik erin moet stoppen, die ik op dit moment eigenlijk niet kan missen.

      groetjes,

      Dorothé

Geef een reactie

