Knoflook uit eigen tuin!

Toen wij verhuisden naar een huis met een grotere tuin hadden we wilde plannen voor een moestuin. We wilden een jardiniere aanleggen, dat wil zeggen siertuin en moestuin combineren. We wilden dat de kinderen wisten dat worteltjes niet in de supermarkt groeiden en zo. In de praktijk betekende dat wij onze tomaten in de voortuin hebben omdat die op het zuiden ligt. Verder hebben we een grote border als moestuin met een kruidentuinje in het midden en wat bloemen voor de schuifpui om niet altijd tegen bonenstaken aan te kijken. En we hebben vier fruitbomen: een vijg en drie verschillende kersen, waarvan ik de namen vergeten ben. Eigenlijk zouden we ze andere namen moeten geven ……….

  

Ze zouden beter de magere, de zure en de lege kunnen heten. Je snapt wel dat het met hun tegenvallende opbrengst te maken heeft. De zure kersen hebben we dit jaar – in navolging van de (gekocht) aardbeien – omgevormd tot kersenjam. Het was wel flink wat tijdroverender ivm de pitten. We hadden deze erin laten zitten want we dachten dat we ze er wel makkelijk uit zouden vissen, maar het was erg lastig. Toch leverde de ruime kilo kersen vier potten jam op. We gebruikten hetzelfde recept als bij de aardbeienjam, maar voegden iets meer suiker toe omdat de kersen zo zuur waren.

   

Dit jaar hebben we voor het eerst kool kunnen oogsten. Het lukte ons steeds niet om meer op te kweken dan prachtige bladeren. De witte kool lukte maar de rode niet, maar de bladeren waren in ieder geval prachtig.  Drie stuks kool waren samen ruim 1,5 kilo.

  

De rabarber doet het ieder jaar prima en ook nu hadden we al een paar keer een pan vol. Jammer dat de kinderen het niet lusten. Manlief maakt het altijd en ik zal het recept eens aan hem vragen en doorgeven.

  

En dan waren er dit jaar voor het eerst tuinbonen. Ze zaten vreselijk onder de luizen maar dat schijnt normaal te zijn. Toch was ik blij dat ze gedopt moesten worden, want dat er zoveel beestjes over gekropen hebben vond ik niet zo’n prettig idee.

  

 Nou het is een heel blog geworden. Ik bewaar de verhalen over de bessen, tomaten, druiven, courgetes etc. voor de volgende keer

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Wij hadden vroeger als kind zijnde ook een enorme moestuin. Was leuk! Ik hoop er zelf ook ooit eens eentje te hebben 🙂

  2. Lianne schreef:

    Ik krijg al 1 stronkje broccoli en jaren geleden heb ik een aardappel in de grond gestopt en ieder jaar kan ik wel 500 gram aardappels rooien. De frambozen, bessen en aardbeien zijn vooral voor de vogels, ik ben telkens te laat ;). Maar ik kom graag bij jullie rabarber eten! Heerlijk!

  3. Heleen schreef:

    Zullen we in augustus samen kijken wat erin de keuken van een restaurant groeit?? Op Sardinie groeit zon, strand en limone! xH

  4. veronique schreef:

    tip: er is een olijvenpitter te koop, betere kookwinkel en die kun je ook gebruiken voor het ontpitten van kersen.
    Veel succes met je moestuin, Wij hadden dit jaar voor het eerst aardbeien, alleen vonden de jonge vosjes die ook lekker, dus wij hebben ze gewoon bij de groenteboer moeten kopen.

  5. ada schreef:

    Hoi,hoi,

    Leuk om zo met je tuin bezig te zijn en als je van jam houd is er natuurlijk niets lekkerder dan eigengemaakt

    Maar je foto’s zijn heel mooi en gezellig om te zien

    Geniet er van zo lekker met de etenswaren bezig te zijn

    Groetjes Ada Z.

    http://mauppie.blogspot.com/

  6. djaktief schreef:

    Hallo allemaal,

    We zijn weer in het land, leuk dat jullie mijn blog gelezen hebben. Het publiceren is dus goed gegaan. We hadden wel WiFi in de diverse bars beschikbaar maar in de praktijk was de verbinding zo slecht dat ik 3 weken off line ben geweest. Het was heerlijk andere dingen te doen, maar ik heb het wel gemist.

    De tuin gaf bij thuiskomst heel veel onkruid en verder vijgen, courgette en tomaten (nog niet rijp) blog volgt binnenkort.

    Bedankt voor de olijvenpittip, de aardappel ga ik ook eens proberen.

    groetjes,

    Dorothé

  7. kungslilja schreef:

    Wat leuk! Erg inspirerend met foto’s erbij van de verwerkte oogsten. Tuinbonen en rabarber staat ook op mijn lijstje voor volgend jaar.

Geef een reactie

