Vorig jaar september begon ik met met een nieuwe computercursus ECDL en het is me gelukt om die binnen het jaar af te ronden. Natuurlijk ging er weer eens iets mis met het examen van vandaag want de examinator had het examen Office 2007 geladen ipv Office 2010. Ik vond heel veel dingen er zo anders uit zien als op mijn pc thuis dat ik daar op een gegeven moment wat van gezegd heb en toen bleek ik dus het verkeerde examen te maken. Ik was al bij vraag 30 van de 36 stuks en ik zou het al gehaald hebben zelfs. Maar ik wil natuurlijk gediplomeerd zijn volgens de meeste up to date versie van dit programma, dus ik begon gewoon weer op nieuw bij vraag 1 van het 2010-examen.

Ik deed de ECDL-curus  gedeeltelijk voor de lol omdat ik de computer en alles wat daarbij hoort erg leuk vind, maar ook om weer helemaal up to date te zijn. Ik wil namelijk weer een baan gaan zoeken. Voor mensen die mij niet kennen. Na mijn VWO-diploma ben ik niet gaan studeren, maar deed ik Schoevers omdat ik zelfstandig wilde zijn. Helaas zakte ik op steno maar dat was geen belemmering om toch heel snel  een baan als secretaresse te vinden bij een rederij. Daarna ‘klom’ ik op tot directie-secretaresse. Toen ik manlief leerde kennen verhuisde ik van Gelderland naar de Randstad en ook daar werkte ik nog diverse jaren als directie-secretaresse bij verschillende bedrijven en een branche-organisatie voor de zeescheep-vaart, totdat de kinderen kwamen en ik full time thuisblijfmoeder werd. Aangezien de kinderen nu groter én zelfstandiger worden – én meer geld kosten – is het een logische stap om weer een baan te zoeken. Ter voorbereiding daarop besloot ik eerst tot digitale bijscholing – de tijd is op allerlei gebied ongunstig en ik heb een gat in mijn cv –  voordat ik weer ga solliciteren.  Vandaag heb ik die dus succesvol afgerond, dus toekomstige werkgevers ik ben helemaal up to date met

  • de basisbegrippen in de ICT
  • computergebruik en bestandsbeheer (Windows 2007 en Office 2010)
  • tekstverwerking (Word 2010)
  • spreadsheets (Excell 2010)
  • databases (Acces 2010)
  • presentaties (PowerPoint 2010)
  • websurfen en communicatie (Outlook 2010 etc.)

Voor wie in de cursus geïnteresseerd is kan ik zeggen dat het een flinke papierkluif is van 7 modules met ieder 4 hoofdstukken. Bijna ieder hoofdstuk bevat een tien- tot twintigtal oefenopgaven plus 30 tot 40 parate kennisvragen. Dus ik heb minimaal 300 oefeningen uitgevoerd en tegen de 1000 vragen beantwoord. Omdat ik toch wel een tikkeltje perfectionistisch ben – én als goed voorbeeld voor onze kids op het voortgezet onderwijs – heb ik uiteraard van ieder hoofdstuk een uittreksel gemaakt. Dit loonde wel want ik haalde hoge scores op de examens. Als er weer een in het vooruitzicht was dan zetten de jongens heel lief thee en koffie voor hun studerende moeder, net zoals ik probeer hen te verwennen in de divers proefwerkweken. Behalve de computerkennis leverde de cursus mij veel digitale moed op. Want ik startte met mijn blog ongeveer tegelijkertijd met de cursus en ik heb op het helpforum al diverse mensen op weg en verder geholpen met het opzetten van hun blogs.

Sinds kort ben ik op Facebook actief en dat heeft binnenkort waarschijnlijk ook geen digitale geheimen meer voor me. Het is niet dat ik tijd over heb om lekker te Facebooken en dat ik zo’n fan ben van de social media maar tegenwoordig is het de plaats om je te profileren, dus ik ben begonnen en ik zie wel of het me bevalt en of ik het nog ga uitbreiden naar LinkedIn, Hyves etc. Voor tips hou ik me van harte aanbevolen en computervragen beantwoord ik graag. Maar nu ga ik eerst een cake bakken om het slagen te vieren…. dan heb ik binnenkort weer een recept om te bloggen 😉

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Heej: you did it! Tof man. Heel goed gedaan! Van harte 🙂

  2. Affodil schreef:

    Een heel dikke proficiat!

  3. Juliet Pouwels schreef:

    Hoi Dorothe,
    Hartelijk gefeliciteerd met het halen van jouw diploma.Knap hoor!
    In de zorg werk je ook veel met computers, ik voel mij soms meer een secretaresse dan een verpleegkundige.

  4. djaktief schreef:

    Bedankt voor alle felicitaties… ik ben blij dat ik van die deadlines (weliswaar zelfopgelgd) af ben.. ik voel weer lucht …

    groetjes,

    Dorothé

  5. KnutzEls schreef:

    Geen ogenblik getwijfeld dat je het zou halen!! 10 met een griffel en een (digitaal) boeketje. Ik ben ook niet zo van de social media. Maar als je een baan wilt, loont het de moeite om je bij LinkedIn te melden. Zelf heb ik geen ervaring daar mee, maar de zonen wel. Dus nog even verder spitten in de mogelijkheden en je profiel op LinkedIn zetten. Er is dan gerede kans dat werkgevers je vinden. Succes!!!

    • djaktief schreef:

      Hoi Els,

      Bedankt hoor … ik oefen nog even door op FB. Ik heb net een smartphone gekocht om beter bereikbaar te zijn, dus steeds zet ik een stapje. LinkedIn gaat ook komen maar ik geniet nog even van mijn vrijheid 😉

      groetjes,

      Dorothé

  6. inge schreef:

    Lieve Dorothe,

    Onwijs gefeliciteerd. Echt goed van je..

    XXInge

  7. djaktief schreef:

    Nogmaals bedankt allemaal voor de felicitaties, kaarten en bloemen….. bloos bloos….
    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

