Snowdon Railway retourtje 19 pond per persoon

Afgelopen vakantie waren we dus in Groot Brittanië. Ik blogde al eerder over onze activiteiten en beloofde nog een verslag van de wandeltochten. Bij deze dus mijn logboekaantekeningen – ongecensureerd 😉 – en veel grote foto’s om te laten zien hoe mooi het was. Op het einde staan de gegevens die mijn Garmin heeft opgeslagen ter informatie – mocht je ooit in de buurt zijn en geïnspireerd raken 😉 – Omdat het best flinke verhalen zijn heb ik er een drieluik van gemaakt – ook erg fijn om achter te hand te hebben als je weinig tijd hebt om te bloggen 😉

Donkere wolken boven ons pad omhoog naar de top

Dinsdag 24 juli 2012 om 07.00 uur opgestaan, Jelle een dubbele dosis Ibuprofen gegeven, ontbeten en om 08.15 uur op pad naar de parkeerplaats een stukje ten noorden van Beddgelert, waar we £ 4 dokken en dan om 09.00 uur aan de klim beginnen. Iedereen draagt zijn eigen rugzak behalve Jelle ivm zijn rugklachten. Het begint met een modderig pad door de weilanden vol schapen, door de jongens het schijtpad genoemd ivm de grote hoeveelheden uitwerpselen waar ze walgend omheen proberen te stappen. Na een hek dat open gaat en waar je ook met een trapje overheen kunt – grote verbazing bij de jongens – gaat het iets beter.

Jelle en Bouke op het ‘schijtpad’

Het pad wordt minder steil maar vooral Bouke en Hylke hebben motivatieproblemen en ondefinieerbare kwaaltjes die voor vertraging zorgen. Ze willen ook om de haverklap drinken – hetgeen beperkt wordt toegestaan met het oog op de voorraden en de lengte en duur van de tocht.

Flinke klim, de kids doen het op gewone schoenen

Na 1,5 uur – in het begin van een flinke klim- nemen we een echte pauze omdat iedereen vermoeid raakt en honger en dorst heeft. We gaan gesterkt weer verder over het steile rotsachtige pad met losse stenen langs zuidelijke kant van de kam van de Snowdon die om  de drie kleine bergmeertjes gaat. Het weer slaat om en we lopen in zeer plaatselijke buitjes door de koude wind verder omhoog. De hill fog is inmiddels om de top van de Snowdon gevormd en wij bereiken die als we bij de spoorlijn het Llanberis pad aankomen.

Llanberris pad in zicht; het wordt minder steil

Markeerplek Llanberris en Ranger pad, we duiken zo de hill fog in

Een stukje verder komt het Pyg Track erbij, waarvan we de zigzagjes omhoog nog mooi kunnen zien.

Net nog even uitzicht op het Pyg track met de zigzagjes

Zonder hill fog zou je in diverse richtingen kunnen kijken

Boven gekomen (in 3 uur en 10 minuten) zitten we in de mist en zien we niks. We zoeken beschutting achter het station en eten daar onze welverdiende lunch. Dan blijkt het stationnetje dusdanig gemoderniseerd dat er een restaurant en wc’s en prullenbakken in zitten, dat was er 20 jaar geleden bij ons eerste bezoek nog niet. Van de laatste twee zaken maken we dankbaar gebruik. Dan klimmen we naar het uiterste puntje maar we zien niets van het uitzicht door de dikke mist.

De jongens op de summit 1085 meter zonder uitzicht

Op de terugweg begint de mist op te trekken

Na drie kwartier besluiten we naar beneden te gaan omdat we geen beter weer verwachten binnen afzienbare tijd en omdat we er ook nog wel een paar uurtjes over zullen doen, voordat we weer down hill zijn.

En daar ligt de top in de zon, terwijl wij al weer op de terugweg zijn

Toen we een uur op de terugweg waren zagen we dat de hill fog inmiddels verdwenen was en dat de top in de zon lag. Erg jammer dat we niet langer gewacht hadden, maar het had ook heel anders kunnen lopen met het weer. We pauzeren regelmatig om onze vermoeide spieren rust te geven, te genieten van het uitzicht, water te drinken uit een bronnetje en foto’s te maken.

Zicht op de bergmeertjes: red lake, blue lake en snake lake

Drinkwater uit de bergen: dat is dubbel cool

Vooral Jelle is erg vermoeid mede door de spierverslappers die hij voor zijn rug slikte maar hij blijft vol goede moed. We smeren ons goed in want de zon begint flink te branden en dalen verder af en bereiken het zogenaamde ‘schijtveld’. Om 16.00 uur waren we weer bij de auto en reden we – na een stop bij een bergsportwinkel om te kijken naar regenjasjes zoals we die daar lang geleden kochten – naar huis om de pizza’s in de oven te stoppen. In de caravan leef ik me als masseuse uit op de diverse spieren van de jongens en iedereen gaat tevreden naar bed. Wordt vervolgd ………..

1. Zuster Klivia schreef:

Wow, mooi daar zeg! Ik wil er graag eens naartoe, maar Vlam wil tijdens vakanties alleen maar zon zien en dan is the UK niet de handigste plaats om naartoe te gaan 😉

• djaktief schreef:

Wij kozen voor stacaravans ivm het weer, maar het is ons meegevallen, want je stelt je er op in. Wij wisselen een zonbestemming met een koelere bestemming jaarlijks af om allemaal aan onze trekken te komen.

groetjes,

2. veronique schreef:

mooie foto’s en wat een klim.

3. djaktief schreef:

Het was echt prachtig daar en we waren trots op de jongens dat ze het op hun gewone schoenen ongetraind hebben uitgelopen.

groetjes,

4. Jacqueline schreef:

Whow wat prachtig en wat een mooie zware kilometers.

5. ingewertwijnInge schreef:

Grappig dat jij ook gewandeld hebt … wij in Wales en Zuid Engeland. Alleen zijn wij meer van het “watjes” wandelen: uurtje of vier in de ochtend, lunch, misschien nog een uurtje, en dan rustig aan naar het logeer adres de gemaakte foto’s bekijken.

6. djaktief schreef:

Hi Inge,

Iedereen moet doen wat hij/zij leuk vindt. Ik kan je wel verklappen dat ik die week nog een keer in mijn uppie naar boven ben gegaan en later nog een tocht in het Peak district heb gelopen. Normaal vind ik wandelen te lang duren en ren ik liever 😉