Toen we terugkwamen van vakantie stond er een leuk pakketje te wachten totdat het gezaaid kon worden. Het is ondertussen een soort vensterbankoerwoud geworden maar ik maak er regelmatig gebruik van in de keuken.  Tegelijkertijd zaaide ik spinazie en rucola in een bak met potgrond.

Nu is het tijd geworden om te oogsten. Het zijn geen grote hoeveelheden en zeker niet genoeg voor ons 5-persoonshuishouden met hongerige pubers maar het is wel leuk en lekker.

wat aardbeiten om de yoghurt te versieren

Tomaten als gezonde snack of om een boterham met kaas af te maken

Heerlijke rucola op de Turkse pizza (ons luie vrijdagavond eten)

Net genoeg spinazie voor een halve maaltijd

De aardbeien en tomaten gaan nog wel even door en de radijzen moeten nog groeien, maar verder moeten we de tuin al voorbereiden op de winter. We willen de indeling van de tuin een ‘beetje’ veranderen maar zoiets geeft toch altijd meer werk dan je denkt. Voorbeeldjes: kruiden binnen is veel handiger als buiten, dus de kruidentuin komt te vervallen, maar daar staat een vierkante meter buxushaagje omheen die dus gerooid moet worden. Misschien kan ik die nog wel verkopen via internet of de supermarkt. De bessenstruiken moeten verhuizen, maar op hun nieuwe plek moeten eerst de bollen gerooid en de grond verbeterd worden……. enz. enz.  Het is eigenlijk werk voor een echte tuinman met de goede materialen daarvoor, maar daaraan hangt wel een prijskaartje. Bovendien heeft het ook wel zijn charme om het zelf te doen en niemand neemt me de voldoening af die ik voelde na het afnijden van de randen van de grasmat. Dat was een ‘klusje’ dat ik zondagmiddag in 2x een uurtje deed. Daarin zit dus het geheim…. even een uurtje in de tuin werken: gewoon doen dus.

Deze stapel heb ik afgelopen zondag ook geproduceerd. Diverse broeken van de jongens gerepareerd, korter gemaakt, ingenomen etc. Kussenslopen gemaakt voor de vakantiekussens en een opbergzak daarbij. Een tijdje geleden had ik nl. een van onze oude kussens doorgesneden en tot 2 vakantiekussens omgevormd, maar daar moesten nog passende slopen bij. Je ziet dat met een uurtje hier en daar je best wat voor elkaar krijgt… gewoon beginnen dus. Zo’n stapel fotograferen na afloop geeft heel veel voldoening. Daarna ben ik lekker een eindje gaan fietsen, want toen was het tenminste niet meer zo warm.

Hier nog twee foto’s waarop je kunt zien hoe ik gaten in spijkerbroeken ‘repareer’. Het is nl. in met gaten te lopen, maar de jongens willen geen bloot zien. Ik knip dus een lap van een stof die bij de broek past (let op de vorm van de pijp) en die zet ik vast in de zijnaden. Dan keer ik de pijp en stik ik die onderlaag kort aan  het randje van het gat door zodat die lap aan de voorkant eronder door komt. Zo is de rest van de knie ook weer wat sterker.

»

  1. Knutzels schreef:

    Je hebt gelijk dat kruiden binnen handiger zijn. Maar….. bij mij hebben ze dan niet voldoende licht en kwarren ze binnen no time. Een kruidentuintje vlak bij de deur is ook wel handig.

  2. Zuster Klivia schreef:

    je bent van alle markten thuis, das duidelijk 😉

    Oeh, een tuin. Wil ik ook zó graag weer :S

  3. DharSon schreef:

    Mijn aardbeienplantjes izjn opgegeten door hele vervelende kleine beetjes en mijn kruiden groeit niet (zo lijkt het), misschien maar binnen halen..

  4. veronique schreef:

    heerlijk die tomaten..en die aarbeien

  5. Lianne schreef:

    Mijn broccoli was in de vakantie doorgeschoten, maar geeft nu gezellige bloemen. Staat wel heel fleurig in de tuin, maar het kan helaas de pan niet meer in. Maar met zo’n volle pan verse spinazie kun je ook een heerlijke salade maken hoor. Genoeg voor 5 personen!

  6. djaktief schreef:

    @ Hoe gaat het dan met de rest van je kamerplanten Els ? Ik heb gemerkt dat kruiden erg veel en regelmatig water moeten hebben en echte potgrond. Daar deed de rucola en de spinazie het ook goed op.

    @ Je hebt toch een balkon Kliefje? Begin met één pot en wie weet waar je eindigt.

    @ Dharson zie mijn tip voor Els…. en beestjes lusten ook graag aardbeien … zo zie ik het maar.

    @ Ik geniet er ook van Veronique.

    @ Lachen die broccoli Lianne. Dat had ik vorig jaar met de sla. Die heb ik toen gebruikt als andijvie. Bedankt voor de spinazietip.

    groetjes,

    Dorothé

  7. Affodil schreef:

    Dat moeten altijd geen kilo’s zijn. Gewoon een paar verse groene blaadjes tussen de boterham en dat saai beleg wordt een spannend avontuur.

  8. DharSon schreef:

    Bedankt voor de tip, ik ga het proberen. Nu regent het en ze staan allemaal in de potgrond dus het zou, theoretisch, goed moeten gaan.

Geef een reactie

