Vandaag is het dus een jaar geleden dat ik mijn eerste blog plaatste en nu een jaar later is dit mijn 96ste ‘post’. Er is al meer dan 14.000 keer op mijn blog ‘geklikt’ en bijna 500 keer hebben lezers er een reactie op  achter gelaten. Mensen die mij kennen weten dat ik wel van cijfertjes erg leuk vindt maar er niet echt op kick dus vergeef me deze statistische uitbarsting nu ik terugkijk op een jaar bloggen.

Ik vind het schrijven van een blog leuk om te doen. Het is leuk om te delen waar je mee bezig bent aan vrienden, familie en andere geïnteresseerden. Ik vind het ongelooflijk dat er dus al meer dan 14.000 keer gekeken is op mijn blog. Wie er precies kijkt weet ik natuurlijk niet maar WordPress houdt statistieken voor je bij waar de mensen allemaal vandaag komen die op je blog kijken.

En natuurlijk hoe vaak  per dag en per week er wordt gekeken.

Iedereen die Twittert heeft het over volgers, maar die heb ik dus blijkbaar ook. Maar ik denk niet dat al mijn 42 Facebookvrienden nou echt steeds mijn blog lezen.

Vaak wordt me gevraagd of dat bloggen nou niet vreselijk veel tijd kost. Het schrijven en samenstellen van een blog kost me gemiddeld zo’n drie uur. Het gaat zo’n beetje als volgt: eerst heb ik een idee of een activiteit waarover ik wil bloggen. Ik heb een aantal categoriën en ik probeer daartussen af te wisselen om niet te eenzijdig te zijn.

Dan komen de plaatjes daarbij. Ik haal ze overal vandaan. Ik knip ze uit mijn eigen computerbeeldscherm met knipprogramma van Microsoft of ik fotografeer wat ik gebakken, gemaakt of geoogst heb. Ik verklein al die bestanden want dan gebruik je minder ruimte van je blogaccount, zodat je minder gauw ruimte hoeft bij te kopen. Iedere keer als ik een foto upload kan ik bij WordPress zien hoeveel ruimte ik gebruikt heb. ‘You are currently using 106.8 MB out of 3.0 GB upload limit (3%).’ is de melding na mijn laatste foto dus ik kan nog wel eventjes. Al die verkleinde foto’s sla ik voor de zekerheid ook op mijn pc (op jaar) op want het gebeurt nogal eens dat er iets met een foto van een blog is. Je krijgt dan een niet zo fraai rood kruisje in plaats van dat leuke plaatje. Ik heb ook wel dramaverhalen van blogmigraties gehoord waarbij heel veel ‘content’ = bloginhoud verloren is gegaan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee toch?

Pas als ik zo’n beetje een beeld heb wat ik wil laten zien en de afbeeldingen geupload heb begin ik te typen in mijn ‘dashboard’. Dat is het programma van WordPress waarin ik tekst kan invoegen en bewerken tot het een leuk geheel wordt. Het is helaas veel minder makkelijk en uitgebreid als een gewoon tekstverwerkingsprogramma als Word maar het is te doen. Ik sla het tig keer op in concept om niets kwijt te raken en om tussendoor steeds te kijken hoe het eruit ziet.

Als het een beetje wat is geworden dan voeg ik de categorieën toe waartoe het bericht behoort en de tags, oftewel trefwoordkaartjes waarop Google en andere webbrowsers het www afzoeken naar verbindingen en dan druk ik op de knop publiceren. Dan ga ik gauw kijken hoe de gepubliceerde tekst eruit ziet. Het is alsof de duvel ermee speelt dat ik dan altijd nog een paar spellingsfouten vindt. WordPress heeft nl. geen goede Nederlandse spellingscontrole en blijkbaar lees je toch altijd over je fouten heen. Het gebeurt ook regelmatig dat er wat is met een foto of dat een hyperlink niet naar behoren werkt. Als ik dan zo’n kwartiertje heb zitten stressen om alles weer goed te krijgen dan laat ik het erbij en ga ik over tot de orde van de dag…. meestal het huishouden en de kinderen. Ik kijk dezelfde dag wel nog altijd of er reacties zijn gekomen en of er nog fouten in mijn post staan. Als ik er nl. een paar uur afstand van heb genomen dan kijk ik er toch weer anders tegenaan.

Het is natuurlijk heel leuk als er reacties en likes (sinds ik dat heb aangezet) komen en ik probeer wel meer lezers te krijgen maar het is absoluut geen obsessie. Ik weet hoe ik zelf blogs van anderen lees…. Het is net als met de krant de ene dag staat iets in wat je interesseert en de andere dag niet. Bovendien heb ik lang niet iedere dag genoeg tijd om de krant te kunnen lezen. Jullie wel? Door te bloggen heb ik veel mensen leren kennen en zelfs ontmoet met dezelfde interesses. Kijk maar eens in de zwart balk boven mijn blog onder het kopje inpiratie of je klikt gewoon op de hyperlink natuurlijk. Dit jaar deed ik bijvoorbeeld mee aan de blogloop waarvan ik niemand vooraf kende, maar ik haal ook veel ideeën en tips van andere blogs. Het is de bedoeling dat er tzt een echte blogroll komt waar steeds de actuele blogs van anderen te zien zijn zodat je gelijk kunt doorklikken.

Tenslotte nog dit – vooral voor de bloggers onder ons- als je wat met je blog commercieel wilt bereiken moet je eens kijken wat je pagerank en je trustrank is. Het is maar een cijfer natuurlijk maar het kan van belang zijn. Nou ik sluit af met een tot blogs en keep reading…. jullie weten wel wat ik nu het komende kwartiertje doe 😉

»

  1. Knutzels schreef:

    En het werkt toch wel een beetje verslavend. Ik wil het echt niet meer missen!

  2. Feikje schreef:

    Gefeliciteerd! Nog veel blogplezier gewenst.

  3. joadje schreef:

    Hoi Dorothé,

    Gefeliciteerd met je éénjarig blog je hebt hem al mooi gevuld met gezellige en leuke berichten

    Bij mij zit het even in een blogdip maar ik ga er binnenkort wel weer mee aan de slag

    Heel veel plezier en ook al kan ik niet echt direct reageren ik lees het wel met plezier

    Lieve groet Ada

    http://www.mauppie.blogspot.com ada.zuiddam@hotmail.com

    Op 16 sep. 2012 om 18:02 heeft djaktief het volgende geschreven:

    > >

  4. djaktief schreef:

    @Els ik ben niet verslaafd maar ik vind het wel leuk.
    @Feikje ik heb jouw blog al te lang gemist … ik hoop dat je weer back on the air komt.
    @Ada jouw blog komt over een tijdje wel weer … ik verheug me erop

    Bedankt voor jullie reacties in ieder geval

    groetjes,

    Dorothé

  5. Julie schreef:

    Proficiat met je blogverjaardag. Leuke blog heb je, dus volgend jaar zal je nog hogere cijfertjes kunnen tonen 🙂 Als loper ben ik uiteraard vooral komen piepen voor je stukjes over hardlopen, maar ook je verslagjes over je wandelingen in Groot Brittannië vond ik boeiend want wij hopen volgend jaar (of 2014) ook zoiets te gaan doen in de vakantie, daar ofwel in Schotland. Blijven bloggen! Veel succes. Ik kom af en toe eens piepen.

    • djaktief schreef:

      Thks Julie. Heel veel blogs halen het jaar niet, dus daar ben ik trots op. Het voelt een beetje alsof ik nu wankel kan lopen. Cijfertjes zijn een beetje slagroom op mijn blogtaart. Later deze week het laatste deel in het wandeldrieluik.

      groetjes,

      Dorothé

  6. silver price schreef:

    Nee dank u, voorlopig zand genoeg gezien…En dit tijdens de VVW strandloop in Oostende van voorbije vrijdag. 3 ronden van 3Km. waarvan de helft door het losse zand. Afzien was het, maar wel leuk (voor één keer op een jaar). De eerste ronde was het een beetje zoeken naar een techniek om dat losse zand door te komen, ieder had zo z’n eigen manier. Op de dijk was het dan vooral recupereren voor het volgend stuk strand. Uiteindelijk zijn we er doorgeraak met een tijd van 46:04, wat voor een onervaren strandloper als ik niet slecht is, denk ik.Voor de wedstrijd werd er nog een foto genomen van de webloglopers voor een artikel in Het laatste nieuws voor onze Make-A-Wish actie. Laten we hopen dat dit nog meer sponsors in het laatje mag brengen. Momenteel staat de teller op 3889,94 Euro.

    • djaktief schreef:

      hi Silver Price,

      Jouw reactie stond in mijn spambak, maar waarschijnlijk wilde je ergens anders op reageren dan mijn blog. Omdat het toch over lopen gaat heb ik het maar laten staan. Het strand is ook niet mijn favoriete looplokatie. Niet door de substantie maar omdat ik het zeeuitzicht een beetje eentonig vind 😉

      groetjes,

      Dorothé

  7. harrij mensinga schreef:

    Bedankt voor de info, ik ga mijn wel ruikende best eens doen…….

  8. mariannevierenhalm schreef:

    Dit is het eerste blog dat ik lees en ben er dankzij het forum opgekomen.Gefeliciteerd met je blogverjaardag en ik herken dat deel van de spellingsfouten ná het publiceren. Heel irritant. Ik ben overigens net bezig maar maak het hele concept aan in Word. Daarna zet ik het op wordpress en zoek de foto’s erbij.Veel “blogplezier” verder 🙂

Geef een reactie

