Ja ik was er ook …. bij het grootste hardloopevenement van Nederland. Al een paar jaar probeerde ik mee te doen. Dit jaar lukte het om ertussen te komen omdat ik direct nadat de inschrijving geopend was achter de computer kroop om me in te schrijven. Na een uur had ik beet en na twee uur was de inschrijving al weer vol.

Ik ben verwend met loopjes. De meeste doe ik in mijn eigen omgeving of op slechts een halfuurtje rijden en soms in buurt waar ik vroeger woonde (Nijmegen). Dit was mijn eerste ‘wedstrijd’ waar ik een logeeradres had geregeld. Ik had nl. geen zin om de wedstrijdstress te verhogen met file- en/of parkeerstress, hetgeen ongetwijfeld bij zo’n mega-evenement hoort. Bij mijn zus vond ik een goed onderdak. We verkenden nog even de vertrekplaats/finishgebied en knoopten daar een kleine sightseeing van Zaandam – langs de Goodyfoods-winkel waar mijn creatieve nicht werkt en langs het nieuwe stadhuis – aan vast en testten gelijk de camera van mijn nieuwe mobieltje uit …. beetje scheef allemaal 😉

 

Helaas had ik het niet getroffen met de starttijd. Ik was ingedeeld bij de laatste shift die  om 14.25 uur mocht vertrekken in Amsterdam. Toch had het ook wel voordelen want ik kon op mijn dooie akkertje naar de pendelbus toe om 12.00 uur en had daar zelfs een zitplaats in. Nog voor enen was ik ter plekke, maar het waaide en daarom dook ik nog even een café in voor een cappucino en weer had ik een zitplek. Na wat gekletst te hebben met medelopers die ook hun tijd zoet brachten toog ik om 14.00 uur echt naar de start. Het ging heel gemoedelijk allemaal. De vrijwilligers kondigden aan dat ze de hekken weg zouden halen en dat wij dan geacht werden te blijven staan en langzaam naar de start te wandelen. Tot mijn grote verbazing gebeurde dat echt zo. De groep die voor ons startte was al geruime tijd weg en toen mochten wij hand in hand naar voren lopen. Na wat peptalk en gespring van steltlopers en grappige witte figuren mochten we vertrekken. Ik was gewaarschuwd niet te hard te starten maar omdat de IJtunnel zo lekker naar beneden gaat is dat moeilijk. Het is grappig om onder het Nemo door te lopen waar normaal het verkeer raast, met een lekkere beat van een steelband. De tunnel is niet steil maar wel lang en benauwd. Uiteraard viel mijn Garmin weer uit omdat de satelietontvangst onder de grond wegvalt. Dan loop je dus weer op je gevoel zoals vanouds, maar het is toch lastig om dan een inschatting te maken. In de weergave van de rondetijden van de Garmin krijg je dan door dat je er langer over hebt gedaan en dat is misleidend zoals je in deze weergave kunt zien.

In het begin staat er niet veel publiek maar later als je door Amsterdam-Noord komt is het heel gezellig. De mensen klepperen wat en hangen aan de bar, of in hun tuinstoelen. Overal hangen spandoeken om kennissen of familie aan te moedigen. Toch kon je merken dat we de de laatste startgroep waren want de belangstelling was echt tanend. We hadden ondertussen de langzamere lopers van de vorige groep(en) ingelopen en het werd drukker op het parcours. Regelmatig stonden er herinneringsbordjes met de aanmaning dat de langzamere lopers rechts moesten houden. Toch moest ik heel veel slalommen om in mijn eigen tempo te kunnen blijven lopen. Ik had dit tevoren wel verwacht en me er op ingesteld. Het was in ieder geval heerlijk dat ik die eerste kilometers ruimte voor mijn voeten had gehad. Ik was tevreden met mijn doorkomsttijd van een lage 26 minuten op de 5 km, want dat betekende dat ik misschien onder de 1:25:00 zou kunnen blijven.

Ik stopte niet bij de drankpost maar nam mijn eigen flesje, maar het schoot uit mijn vingers en ik liet het vallen. Het kostte me tijd en schrik om het weer op te rapen en pas na een paar honderd meter durfde ik het opnieuw te proberen om te drinken. Op deze afstand heb ik eigenlijk nauwelijks vocht nodig maar omdat toch wat winderig was en warm in de tunnel had ik een droge mond waardoor mijn ademhaling minder lekker ging. De volgende 5 kilometer gingen ook prima. Ik zag mijn Garmin af en toe een tempo van 4:30″ aangeven maar dan vertraagde ik toch bewust iets om mezelf niet op te blazen. Die tweede 26-er gaf moed voor een mooie eindtijd en ik begon te dromen van mijn PR van 1:20:20 op de Zevenheuvelenloop (15 km) maar toen merkte ik dat mijn hartslag langzaam toch wat hoger geworden was (158 = 85% max). Het parcours was nog steeds zo plat als een dubbeltje maar het was meer open en je moest nog steeds je weg zoeken tussen de medelopers. Af en toe moest ik zelfs mensen vragen of ik kon passeren, wat natuurlijk altijd adem kost. En toen had ik weer een klein incidentje met drinken. Ik was rustig de drankpost voorbij gerend tussen de zigzaggende lopers en nam mijn eigen flesje en daar schoot de dop van los, zodat ik een onvrijwillige douche kreeg. Gelukkig liet ik deze keer niets vallen maar ik verslikte me wel. Ik herstelde snel maar toch was de concentratie en het ritme verbroken. Het werd drukker en drukker op de weg en ik moest nog een keer vertragen om niet uit te glijden bij een fruitpost en toen wist ik dat mijn gedroomde tijd een droom zou blijven. Ik heb het maar gelaten en genoten van de sfeer en het vele publiek alhoewel dat erg rustig en afwachtend was. Slechts één keer werd ik aangemoedigd (bij de Marathon in Rotterdam echt heel vaak door jong en oud!). Ik denk dat ik daardoor ook niet meer echt alles uit de kast liep maar gewoon voor een leuke finishfoto en tijd ging. Die foto is helaas nog niet beschikbaar, maar als hij er komt dat zet ik hem hier nog wel tussen, waar hij thuishoort.

finish still uit video paars shirt 3e rij mv

Gedownloade actiefoto’s d.d. 26-09-2012

De finish was super georganiseerd met sluizen voor de lopers waar je je drankje, hapje en medaille kreeg uitgereikt met een warme glimlach en alsjeblieft van de vele vrijwilligers. Ook het transport van de bagage was uitstekend geregeld net als de de EHBO, toiletposten en nog extra waterkramen. Ik heb even gestrecht en ben toen naar mijn logeeradres gejogd want ik had het koud omdat ik natuurlijk bezweet was. Na de verkwikkende douche en de tomatensoep vertrok ik voor de rit naar huis die was omgeleid ivm met diverse wegwerkzaamheden. Daar kwam nog een file op de Brienenoord door een ongeval bij dus ik was blij toen ik thuis was waar manlief lekker gekookt had. Na afloop keek ik naar de uitslagen. Ik ben 389 van de vrouwen recreanten overal geworden, maar als je mijn tijd vergelijkt met die van de wedstrijdloopsters uit mijn eigen categorie dan zie ik dat ik het toch zo slecht nog niet heb gedaan met mijn 1:24:48.

Het was leuk om eens hieraan mee gedaan te hebben, maar hier geldt voor mij toch echt ‘been there …. done that’ en ik laat graag mijn plaats over voor een van de vele liefhebbers die zich ongetwijfeld weer zullen verdringen voor een startbewijs van de volgende  Dam tot Dam loop.

»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Hoi Dorothe, proficiat met een knap gelopen wedstrijd. Wat een mooie tijd heb je genoten. Zalig he, als je zo eens een wedstrijdje op verplaatsing kan combineren met een overnachting ergens, dan heb je zo heel even een vakantie-gevoel. Lekker genieten! Geweldig vind ik het wel dat de mensen in het startvak bleven staan nadat de hekkens werden weggenomen… ik kan me voorstellen dat het bij veel wedstrijden héél anders verloopt! Doe je mee aan de zevenheuvelenloop? Veel succes! Die staat eigenlijk ook al lang op m’n verlanglijstje, maar het komt er precies nooit van. Was al twee keer ingeschreven, maar telkens kwam er iets tussen (zakenreis en ziekte). Hopelijk is het ooit “derde keer goeie keer”. Groetjes, JUlie

    • djaktief schreef:

      Bedankt Julie,

      Dit jaar geen Zevenheuvelenloop, want die heb ik al 2x gedaan (1x gewonnen bij nieuwe schoenen 😉 ) Eigenlijk loop ik zelden een wedstrijd 2x. Ik loop er max 4-5 per jaar omdat het anders teveel hersteltijd kost op mijn leeftijd 😉 Totaal geen spierpijn gehad nog, maar vandaag bij de cardio fitness wel lege benen en voortdurend honger en slaap.

      Zevenheuvelenloop heeft een echt een mooi parcours, maar is ook erg druk.

      groetjes,

      Dorothé

  2. onehappyjogger schreef:

    hey knappe tijd heb je daar gelopen zeg! Op zo’n massa-event is het niet altijd evident om je eigen tempo te lopen, maar je hebt daar toch wel een stevig tempo gelopen. proficiat!

  3. Nicole schreef:

    Leuk om je verslag te lezen zeg! Dat het zo moeilijk is om je in te schrijven voor deze loop. Dat wist ik niet! Ook qua organisatie klinkt het supersoepeltjes.

  4. djaktief schreef:

    Bedankt Ruth en Nicole voor jullie support

  5. RunningHans schreef:

    Mooi verhaal en herkenbaar. Ik liep namelijk ook mee en startte ook in de laatste groep. Het was ook mijn eerste dtd en vond het een leuk en mooi parcours

  6. Leuk verslag. Klinkt als een hele gezellige loop. En goed gedaan zeg! Op naar de volgende loop 🙂

  7. djaktief schreef:

    Hi @Hans, Lekker vlak parcours, omgeving vond ik niet bijzonder hoor. Goede tijd gemaakt? Ik las nog geen verslag op je blog.

    Bedankt @Natascha!

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

