Deze foto stond al eens bovenaan een blog maar dat is helemaal niet erg want ik kom die bult ook heel regelmatig tegen als ik mijn rondjes ga lopen. Vandaag was hij voor mij het startpunt van een Coopertest.  Op het loopblog Ren mama ren dat ik trouw volg in mijn Reader hadden ze het over de fitheid van jongeren en gymles. Nu moeten mijn jongens op het VO ook regelmatig meedoen aan een Coopertest en/of een Shuttle Run, dus toen wilde ik de proef eens op de som nemen. Binnenkort komt de jaarlijkse hardloopwedstrijd van de schaatsclub van manlief er weer aan en daar staan kort afstanden op het programma, dus het is wel goed om de snelheid eens te testen.

Dit is dus die berg van bovenaf gezien. Het is een vrij vlak stuk met zandpaden. Eerst liep ik natuurlijk eventjes in, daarna wachtte ik tot mijn hartslag weer gedaald was en toen begon ik te rennen. Uiteraard begon ik ook te snel, want ik las een tijd van 4:34 min/km op mijn Garmin en dat is niet vol te houden. Bovendien was er nogal wat wind die me de adem benam. Maar het lukte me toch om rond de 5 min/km te blijven met als eindresultaat 2390 m in 12 minuten (= 11,9 km/u). Voor mijn leeftijd zit ik goed, maar als ik mezelf tot de categorie gevorderde lopers reken dan zit ik op redelijk.  Volgende week ga ik dat nog eens herhalen want het is een leuke snelheidstraining voor die aankomende korte wedstrijdafstanden. Ik hoop dan ook weer van mijn verkoudheid – die me nu toch wel een beetje parten speelt – af te zijn.

Verder heb ik nog wat te melden over mijn blauwe teennagels. Het zijn souvenirtjes van de marathon en van de klauterpartijen op het Watkinpath. Zoals je op de foto ziet zijn mijn grote tenen te klein ten opzichte van de rest. Normaal heb ik daar niet zo’n last van. Het is zelfs erg handig bij puntige pumps – alhoewel ik die weinig draag 😉 Op diverse hardloopfora heb ik informatie gevraagd en daar kwam men ‘toeprotectors’ als oplossing. Dat zijn dus een soort slangetjes met gel erin die je om je teen doet en op maat afknipt. Omdat ik de druk op de nagel wil vermijden sla ik de slang dus een stukje om. Je voelt het niet als je gaat rennen. Waar je wel mee op moet passen is dat je het niet de hele dag zo moet dragen – zeker niet in sportschoenen met sportsokken – want je teen wordt er een stuk weker van. Ik trek meestal ’s ochtends gelijk mijn sportoutfit aan terwijl ik soms later in de middag ga rennen, maar dat leverde een soort ‘badtenen’  op met velletjes en rimpels. Waarschijnlijk komt dat omdat er geen lucht meer bij komt. Tot nu toe heb ik ze alleen op beschadigde tenen gebruikt, maar als alles weer hersteld is ga ik ze bij duurlopen van twee tot drie uur uitproberen.

     

Verder verheug ik me op de film die binnenkort in de bios komt. Ik verwacht geen diepzinnig verhaal of  looptips maar hoop veel punten op de route te herkennen en misschien te herbeleven – alhoewel ik sommige momenten liever wil vergeten. Er is al veel over geschreven door  collegabloggers en natuurlijk door de organisatie zelf . Daar hoef ik niets meer aan toe te voegen behalve een plaatje van de start waar ze net zoals wij stonden te trappelen terwijl Lee zijn You Never Walk Alone zong.

Natuurlijk wordt er vaak gevraagd of ik komend jaar ook weer mee doe met dat loopfestijn, maar nee … in Rotterdam wordt komend jaar door mij lekker gewinkeld en geslenterd etc. De marathon vraagt veel tijd en training en dit belast vooral de (gezins)agenda en mijn lijf…. ik word een dagje ouder. Ik wil mijn leven lang kunnen blijven rennen en de kans op blessures zoals afgelopen jaar of nog erger is bij die afstand en trainingsomvang toch veel groter.  Wat ook meespeelt is dat ik niet verwacht om me te kunnen verbeteren om die droom van een marathon onder de vier uur  waar te maken. Het is een leuke marathon maar ik heb hem al twee keer gedaan. Natuurlijk ga ik kijken in april…. misschien dat ik dit jaar een loper coach en voorzie van natje, droogje en peptalk.

Verder denk ik over met beperkte training (tot ca. 25 km) deel te nemen aan zo maar een marathon of  extra lange duurloop. Uiteraard zal dit in een lager tempo moeten gebeuren en heb ik manlief als begeleider nodig, want bij die kleinschalige evenementen zijn de voorzieningen ook minder of ik moet me wagen aan een camelbag of hoe heet zo’n ding. Waar ik ook mee wil experimenteren is trailrunning, waarmee ik in Engeland een beetje kennis heb gemaakt. Er blijft genoeg over om te bloggen 😉

»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Hoi Dorothé. Wat een hoop informatie in je blogpost. Dank voor je verwijzing naar m’n blog. Benieuwd wat je van de film gaat vinden. Wij gaan hem ook proberen zien. Met een weekendje Etten-Leur en een weekendje Rotterdam in het vooruitzicht moet dat wel lukken.

    Proficiat met een knap gelopen coopertest. Ik las die post bij renmamaren ook en werd meteen herinnerd aan de gruwelijke testen toen ik jong was. Vandaar dat ik nog nooit spontaan heb gedacht om dat nu nog eens zelf te doen. MAar eigenlijk is het wel een heel leuk idee om eens te kijken waar je staat. En jij bent in prima conditie zo te lezen! Knap!

    Groetjes en fijn weekend, Julie

  2. Nicole schreef:

    Wat een mooi plekje om te hardlopen Dorothé. Met dat bruggetje en die bult.
    Stoer dat je jezelf een Coopertest afneemt. Misschien moet ik dat ook eens doen bij mezelf, hoewel ik de uitslag vrees…

  3. djaktief schreef:

    Hoi Julie en Nicole,

    Gewoon eens doen om te kijken waar je staat op de korte afstand, want dat is het enige wat het zegt. Dat we langer lanzamer kunnen lopen weten we allemaal wel. Ik ga er deze week nog een doen om te kunnen vergelijken, niet om persé beter te doen.

    Die vrees hoort inderdaad bij vroeger toen je er een cijfer voor op je rapport kreeg.

    groetjes,

    Dorothé

  4. onehappyjogger schreef:

    Ik heb zelf onlangs eens een climaxtraining gedaan om m’n conditie te testen. Eind oktober staat dat weer op de planning. Was wel loodzwaar, maar goeie indicatie (zie bloglinkje hier http://onehappyjogger.wordpress.com/2012/06/27/climaxtraining/
    en merci voor de tenentip. Ik heb ook zo’n paar beschadigde teentjes, ik ga eens op zoek naar zulke verbandjes.
    En ik snap je redenering over de marathon. Ik hou het na deze ook weer even voor bekeken. Met een 2-jarige peuter in huis en een drukke job is het ook niet zo evident er goed voor te trainen…

    • djaktief schreef:

      Hi Ruth,

      Blogje gelezen. Ik doe op de lopende band binnen dat soort dingen, meestal met een beetje Farlek-aanpak. Hoe vrijer ik me voel hoe verder ik ga. Vandaag nog een keer de Coopertest gedaan op die loopband en 100 m verder als buiten gelopen. Dat lijkt niet veel maar dat betekent toch 12 minuten 12,45 km/u lopen en het geeft me wel ene kick dat ik dat nog haal op mijn bijna 51ste.

      Leuk dat we zo dingen uitwisselen. Ik heb je in mijn reader gezet, maar zal ook eens wat oudere berichten van je blog lezen.

      groetjes en nogmaal toi toi zondag bij de kustmarathon,

      Dorothé

Geef een reactie

