Als je een blog hebt dan ben je daar eigenlijk voortdurend mee bezig. Als je iets fotografeert of ziet of doet denk je al gauw … daar moet ik eens een blogje aan wijden…. Deze stapel boeken op de foto is een knipselgedicht opgesteld door oudste voor zijn project over dichtkunst, waarbij hij dus negen eigen gedichten in diverse dichtvormen (oa elfje, diamant, limerick, rondeel) moest produceren. Ik moest daar aan denken toen ik de diverse stapeltjes boeken in huis eens bekeek. Manlief en ik hebben ieder een stapel bij ons bed en bij de grote leunstoelen die op de tuin uitkijken. Dat is een van de favoriete plekken om eens lekker bij te komen van een training. Al heel lang liggen daar mijn loopboeken . Ik heb er maar vijf, waarvan twee informatieve. 

 

Het eerste boek is geschreven door een Duitser die later zelf records heeft behaald. Het is heel overzichtelijk en informatief. Het heeft hoofdstukken voor de beginner, de recreatieve loper en de gevorderde loper. Het is ook een motiverend boek met voorbeelden van eigen ervaringen en anekdotes als die van  de Duitse politicus Joschka Fischer, die ging rennen om zijn gezondheid en gewicht te verbeteren. Verder is het een boek vol lijstjes en schema’s en allerlei handige tips. Ook nu nog zoek ik er wel eens wat in op, zoals bijv. de checklist wat moet er in je wedstrijdtas.

Het tweede boek is zware droge kost over trainingsschema’s. Ik heb het vooral gebruikt om erachter te komen hoe intervaltraining in elkaar zit. Het was voor mij te moeilijk maar ik heb er toch wel een aantal dingen uit geleerd over trainingsopbouw. Ik gebruik het zelden meer, maar ik heb het gevoel dat er veel waardevolle informatie in staat waar ik nog niet aan toe ben.

 

Deze twee boeken zijn meer ter motivatie en inspiratie. Het eerste boek kun je dag voor dag afwerken maar ook openslaan op een willekeurig bladzijde en de inhoud van die dag lezen en tot je door laten dringen. Het tweede boek vertelt over de looppassie van bekende en onbekende lopers. Ze hebben allebei wel wat.

Fragment uit “Hardlopen met bezieling” blz. 127 …..”Veranderingen, veranderingen. De wereld is vol fantastische ideeën over hoe je een beter mens kunt worden….. Bij hardlopen is het niet anders. een groot deel van de gesprekken gaat over nieuwe en geperfectioneerde schoenen, vitamine- en voedselpreparaten, de nieuwste trainingstechnieken, allemaal vanuit de gedachte dat je daardoor een nieuw persoonlijk record kunt vestigen. Laten we tenminste vandaag even afzien van dal die waardevolle en goedbedoelde adviezen. Laten we niet nadenken over de vlinder die we zouden willen worden, maar tevreden zijn met de rups die we zijn. Nou ja, dat is misschien geen goed beeld. Maar je begrijpt wat ik bedoel. Er is al genoeg verandering. Laten we iets gewaagds doen en toegeven dat we tevreden zijn over hoe we zijn.”

Fragmenten uit “Ik loop dus ik besta”  blz. 119 “… Mijn hardlopen is te herleiden tot het streven me goed te voelen. Hardlopen is voor mij een wezenlijk onderdeel van mijn leven. De positieve effecten ervan zijn belangrijke en verreikend voor mij. Door het hardlopen voel ik me goed, zowel fysiek als mentaal. Ik denk erg veel na, en door hardlopen kan ik dit aspect weer meer naar de achtergrond plaatsen. Ik ervaar dan een evenwicht tussen doen en denken, tussen lichaam en geest. Ik kan alles een plek geven. Het voelt alsof ik me terugtrek, maar altijd om naderhand weer terug te keren. Meestal met een lach op mijn gezicht, bij wijze van spreken. Het maakt niet uit of het regent, hagelt of stormt. Deze winter heb ik in de sneeuw in het bos gerend. Dan kijk ik af en toe over mijn schouder en zie hoe ik voetstappen in de sneeuw achterlaat. Die kleine dingen vind ik leuk”…

blz.189″… Als je lang genoeg samen loopt, dan weet je alles van elkaar. je merkt het aan de ademhaling, de houding, aan alles. Ik kan bij een loper die ik niet ken binnen een paar seconden inschatten  waar hij toe in staat is. Als je dan even een halve meter versnelt, kan hij je niet bijhouden. Dat heb je dan al aan zijn ademhaling gehoord, dat hij tot hier kan en niet verder. Ik ga nooit te hard. Als hardloper moet je weten wat je kunt, je moet weten tot hoe ver je je kunt inspannen, anders ga je jezelf forceren….”

Dit boek van en over de Nederlandse ultraloper  valt in de categorie bibliografieën. Het is stevige kost dit boek over de visie van de schrijver op ‘de mens als duurloper’ .  Het biedt achtergronden, visie en ervaringen waarvan ik er een aantal onderschrijf, maar waarvan er me ook veel boven de pet gaat en zelfs helemaal niet interesseren. Toch is het wel een boek dat je eens ingekeken moet hebben als loper, net zoals je wel eens zou moeten bladeren in ‘Das Kapital’, de Bijbel, Het Rode Boekje… zal ik maar zeggen. Het zet je aan het denken over lopen. Hier een tweetal fragmenten die mij intrigeerden:

blz. 16  … “Het is al vaker gezegd en geschreven: we leven in rare tijden. Tijden waarin de afstand tussen lichaam en geest groter lijkt te worden. Het ooit bestaande  evenwicht tussen die twee is verbroken. Het zijn tijden waarin de mens nog verder vervreemdt van de natuur, tijden waarin kinderen zich verwonderen over een bloem en waarin zelfs het onkruid vergaat. Oorspronkelijke vaardigheden waaronder het afleggen van afstanden te voet, hardlopen in draf of wandelen, lijken te verdwijnen. De mensheid beweegt zich rollend voort, als hij zich beweegt. Dan is daar plotseling het fenomeen lopen, hardlopen, trimmen. Het woord ‘joggen’vermijd ik liever. Die verlepte vorm van hardlopen getuigt van louter fantasieloosheid en bewijst eens te meer dat het evenwicht tussen lichaam en geest verbroken is. …..

blz. 20 “…en ten slotte zijn we in een tijd aangeland met een steeds sterker wordende gescheiden wijze van beleving ten aanzien van onze existentie, door een verdeling kunstmatige categorieën: ziel en geest tegenover lichaam, hoofd- of handarbeid. In onze geschiedenis vond een verschuiving plaats. Sport – dus ook hardlopen – heft deze scheiding enigszins op. Vandaar misschien de populariteit die de actieve en passieve sportbeoefening in ons maatschappelijke leven  heeft. Het leven werd geregelder, eentoniger, ja ingetogener  terwijl de roep om opwinding toeneemt. Een paradoxale compensatie….”

Er worden massa’s boeken over lopen geschreven. Onder de knop ‘favorieten’ heb ik er een heleboel gebookmarkt die ik nog wel eens een keertje zou willen lezen of bekijken. Verder zijn er een paar sites speciaal over loopboeken. Klik maar er maar even lekker doorheen. Ik heb de hele URL’s opgeschreven voor het geval dat er iets aan verandert in de toekomst, dan heb je wat meer aanknopingspunten om te googelen:

http://www.squidoo.com/great_running_books
http://completerunning.com/archives/2009/06/15/best-collection-running-books/
http://www.goodreads.com/shelf/show/running
http://www.runinfo.nl/boekentotaal.htm
http://home.tiscali.nl/eijlders01/atletiekboeken.htm

Ik lees ook graag de recensies van collegabloggers, dus als je nog tips voor me hebt dan hoor ik het graag. Mijn knop ‘favorieten’ is geduldig en dan kan ik tenminste in mijn hoofd nog lopen als mijn voeten het even niet doen.

»

  1. Zuster Klivia schreef:

    Ik ben gek op lezen. Op boeken sinds ik een e-reader heb, wat minder. Ik ben gek op dat ding! Het “next” knopje is zelfs al onleesbaar geworden door het vele drukken 😉

    Al mijn boeken houd ik bij op Goodreads.com. Tenminste, de laatste maanden. In de afgelopen 30 jaar heb ik ontzettend veel gelezen, zou niet eens meer weten elke boeken allemaal.

    Btw: jouw boeken zijn niet de mijne, zeg maar 😉

  2. Julie schreef:

    Dat hebben we dan ook gemeen, liefde voor literatuur 🙂 Ook ik vind het zalig om me te verdiepen en helemaal te laten meeslepen in een goed boek. De vijf hardloopboeken die je opnoemt heb ik nog niet gelezen, al heb ik van die laatste wel al veel goeds gehoord. Zelf ben ik enorm fan van “I run therefore I am nuts” van Bob Schwartz. Binnenkort komt het vervolg erop uit. Van een knipselgedicht had ik nog niet gehoord, maar ‘k vind het wel een leuk concept. Groetjes en fijn weekend. Julie

Geef een reactie

