In september/oktober wordt volgens traditie van de schaatsclub van manlief de Van Herpenloop gerend in het Kralingse Bos in Rotterdam. Ik doe daar al sinds 2009 – toen in nog niet zo lang de loopschoenen had ondergebonden- mee. Manlief is al langer  van de partij en meestal zijn de jongens er ook wel voor te porren. Oudste is helaas nog geblesseerd – eerst Osgood Schlatter en nu Osteochondritus Dissecans – maar misschien mag hij binnenkort weer andere sporten dan fietsen en zwemmen van de orthopeed. Middelste – wilde trainen voor zijn Coopertest- en jongste – altijd overal enthousiast voor- deden ook mee. We hadden er lekker weer bij – niet te heet of te koud. Ik had de laatste tijd een beetje op snelheid getraind met interval en climaxloopjes op de lopende band op de sportschool én twee maal een Coopertest, waarvan de laatst ook op de band. Snelheid is niet echt mijn ding, maar omdat ik meestal duurloop doe moet je toch een beetje in de gaten houden dat je die naam niet teveel eer aan doet qua tempo. Omdat er maar een dertigtal deelnemers van uiteenlopende categorieën meedoen, loop je elkaar niet voor de voeten en maak je zelfs kans op een podiumplaats.

We hadden er lekker weer bij – niet te heet of te koud. Ik had de laatste tijd een beetje op snelheid getraind met interval en climaxloopjes op de lopende band op de sportschool én twee maal een Coopertest, waarvan de laatste keer ook op de band. Snelheid is niet echt mijn ding, maar omdat ik meestal duurloop doe moet je toch een beetje in de gaten houden dat je die naam niet teveel eer aan doet qua tempo. Omdat er maar een dertigtal deelnemers van uiteenlopende categorieën loop je elkaar niet voor de voeten en maak je zelfs kans op een podiumplaats.

Na het inlopen gingen de kids van start. Manlief moest jongste (11) nog wel uit het bos opvissen maar hij liep toch twee volle ronden in een tijd van 0:06:57 en werd derde. Middelste (13) deed de volledige afstand van 2750 meter in 0:19:04. Als hij een voldoende wil halen op de Coopertest moet hij 2100 meter lopen, maar dit was een goede training in doorzettingsvermogen. Bij mij ging wel lekker maar niet echt hard, alhoewel ik op het eind nog kon versnellen zoals je ziet in de tabel. De dames hoeven maar 3 ronden te lopen, maar ik loop gewoon door voor de mannenafstand 😉 . Manlief bleef me voor met zijn 0:12:13 terwijl hij de laatste tijd nauwelijks gelopen heeft. Maar ik was wel trots dat ik mijn tempo in de ronden vlak had kunnen   houden zodat ik op een acceptabele 0:13:37 als derde en laatste dame binnenkwam.

Daarna is het even uithijgen en wat drinken en dan starten we voor de prestatieloop over 5 ronden van ca. 1,1 km. Daarvan heb ik de tussentijden niet allemaal kunnen achterhalen, want die worden geschreven en geklokt met een stopwatch. Als er een beetje veel tegelijk langskomen dan is dat best wel lastig natuurlijk. Wat ik wel heb is een lijstje van mijn ontwikkeling op deze afstanden van de afgelopen jaren waaruit je kunt concluderen dat het heel moeilijk is om sneller te gaan lopen. Ik spaar blijkbaar nog altijd mezelf een beetje voor de prestatieloop. In 2009 heb ik alleen maar de verplichte 3 damesronden gelopen, dus daar is geen tijd van op de 2,75 km

Het deed me wel goed dat ik manlief  met zijn 0:28:26 mooi kon voorblijven op de prestatieloop met mijn 0:27:57. Maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat hij wel wat extra coachingrondjes met de kids had gelopen. Hier nog enkele actieplaatjes.

 

Trouwens het hardste wat ik ooit gelopen heb is op de afstand 800 meter op de baan tijdens de Rabo Scholenloop – waar ouders zich ook even van hun sportieve kant mogen laten zien – maar daar ga ik dan helemaal kapot in de tweede ronde. Afgelopen jaar ben ik niet gestart omdat ik toen – net hersteld van de marathon – nog geen blessurerisico’s  durfde te nemen. Komend jaar doet jongste waarschijnlijk de laatste keer mee aan dat festijn en dat is dan ook definitief mijn laatste keer, want ik ben echt van de middellange afstand. Toch is het wel leuk om ook een dergelijke afstand op je PR-lijstje te kunnen zetten. Ik zal waarschijnlijk wel de enige renner blijven in dit gezin want jongste houdt het na een jaartje atletiek voor gezien. Hij vond alles leuk … behalve al dat rennen  ……

»

  1. Julie schreef:

    Wat leuk dat jullie zo met de hele familie samen kunnen gaan lopen, op die manier wordt het meteen een weekend-uitstapje. Gezellig. Proficiat met knap gelopen wedstrijdjes. Het is misschien moeilijk om steeds sneller te gaan lopen, maar je doet het wél! Chapeau!

  2. onehappyjogger schreef:

    knappe tijden gelopen zeg, dat zijn toch al tempo’s om u tegen te zeggen hé! En tof dat het zo’n gezinsuitstapje werd. Leuk zo’n sportieve familie (die van mij zie ik dat niet doen hoor :-))

  3. hardlopendeboer schreef:

    Toch wel leuk om zo met het gezin aan het sporten te zijn. Mooie tempo’s en progressie.

  4. djaktief schreef:

    Bedankt voor jullie reactie…. bij sport gaan de gezinsneuzen hier dezelfde kant op staan alhoewel we van verschillende activiteiten houden 😉 Ik zie wel vooruitgang in tempo maar niet echt veel. Ik zeg altijd tegen een ander dat dat normaal is, maar zelf hoop ik toch op meer verbetering 😉
    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

