Joepie … dit weekend had ik een affo, oftewel een af object. Ik heb ook een heleboel ufo’s oftewel unfinished objects. Ik heb nog veel meer wimmies en wimpies oftewel work in mind en work in progress.

Voor de module blouses van de cursus patroontekenen van de modevakschool moet ik minimaal drie modellen uitvoeren van de negen modellen die ik op maat heb getekend. Afgelopen weekend legde ik de laatste hand aan deze blouse met schouderpas, kraag met losse staander, lange mouw met split en manchet. Het model was makkelijk maar de uitvoering viel zwaar tegen. De stof was namelijk nogal flodderig en het ruitpatroon vroeg uiterste nauwkeurigheid. De technieken van een bloksplit en een kraag had ik al een keer gehad bij het maken van de details. Toch mislukten er een paar dingen en moest ik mijn toevlucht nemen tot enkele verhullende stiksels en genoegen nemen met een paar foutjes -die de leek niet zal zien en die ik daarom ook lekker niet verklap. Aan confectiekleding hapert ook regelmatig het een en ander, dus dit hoort bij mijn label zullen we maar zeggen 😉

Nou voor de liefhebber volgt hier de beschrijving met de plaatjes:

Werkwijze blouse met schouderpas, kraag met losse staander, lange mouw met split en manchet

  • Stoflegging taillenaden patroon laten aansluiten
  • Doorslaan patroon en tekens, doorslagdraden doorknippen en patroon afhalen.  Controleren of bij figuurnaden etc. het patroon van de stof ook daadwerkelijk doorloopt/hetzelfde is
  • Zakomslag afwerken, keren en op de aangegeven plaats vaststikken

a b c

d e f

g h

a. splitrepen strijken
b. splitrepen neerleggen voor rechtermouw
c. inknippen
d. omvouwen en vaststikken
e. hoekje omhoog
f. splitreep omhoog
g. buitenkant
h. binnenkant

Daarna:

  • Mouwen binnennaad rijgen, doorslag verwijderen, stikken
  • Pas aan  voor- en achterpand  rijgen, doorslag verwijderen, stikken en afwerken 

Vervolgens:

  • Staander op kraag spelden- verstevigde staander op bovenkraag,  niet verstevigde staander op verstevigde onderkraag

  • Kraag 1x doorstikken op binnenkant van de kraag (niet verstevigd) van punt tot punt

  • Speldt de kraag aan de verkeerde kant op het pand, controleer de sluiting –  de kraag moet snijden op middenvoor- verplicht rijgen anders krijg je het niet mooi

  • Naden uitdunnen, inslaan, rijgen en kraag doorstikken op het pand
  • De belegdelen goed op elkaar leggen: dames rechts over links –ezelsbruggetje drol –
  • Plaatsbepaling knoopsgat staander: halverwege in de breedte; leg de knoop 1 cm van de rand van de staander en steek een speld in het eerste gaatje: op die plaats moet je knoopsgat – in de breedte- beginnen
  • Plaatsbepaling knoopsgaten: verdeel de totale lengte over het aantal knopen dat je wilt gebruiken. Het knoopsgat begint 2 mm rechts voorbij middenvoorstukken
  • Maak de knoopsgaten 2 mm groter dan de knoop en open ze met een tornmesje
  • Voor plaatsbepaling knoop, doe de sluiting dicht op mv en steek een speld aan het uiteinde van het knoopsgat zo dicht mogelijk bij de rand
  • Zet de knoop aan op die plaats, op het andere pand; het 1e gaatje komt dus precies op die speld 

Tenslotte:

  • Mouw op het pand spelden – let op mouwinzettekens – rijgen, stikken, mouw en pandnaden gezamenlijk afwerken
  • Beleg aan vaststikken aan pand – goede kant op goede kant – evt. hoekje uitdunnen en keren
  • Zoom inleggen en stikken van einde beleg tot einde beleg

Dit model heb ik gemaakt voor een vriendin die houdt van ruime sportieve blouses. Het is ook bruikbaar als herenoverhemd omdat het geen coupe (figuurnaden) heeft. Omdat ze ver weg woont zie duurt het nog even voor ik een foto met model erin kan maken. Door deze blog kan ze vast zien hoe het is geworden.

Op naar mijn volgende wippie


»

  1. Julie Mestdagh schreef:

    Hey Dorothé, wat ontzettend knap dat je zelf kledingstukken kan maken, met eigen label en alles erop en eraan. Wat leuk! Moest vooral ontzettend hard lachen om je affo’s en ufo’s. DIe ga ik onthouden voor als m’n baas nog eens komt vragen hoe ver ik sta met iets… bij ufo’s zal ie hopelijk eerder aan de ruimteschepen denken dan aan het feit dat ik iets niet af heb 😉 Keep up the good work! Groetjes, Julie

  2. joan Stas schreef:

    Ik vind het ontzettend knap!

  3. Zuster Klivia schreef:

    Wow! Dit is niet zomaar een kussensloopje ofzo. Dit is onwijs moeilijk!

  4. JannieC. schreef:

    Goed gedaan hoor. JannieC.

  5. Maureen schreef:

    Petje af Dorothé, en…met ruitjes, je hebt het jezelf wel héél moeilijk gemaakt, maar is wel een bewijs dat je het onder de knie hebt en nu op naar het volgende.
    Vriendelijke groetjes, Maureen

  6. djaktief schreef:

    Bedankt allemaal…. het is maar goed dat jullie de schoonheidsfoutjes niet op de computer kunnen ontdekken 😉

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

