Heel regelmatig wordt er bij ons cake gebakken. Ja ik weet dat er veel suiker en vet in zit, maar het is zo lekker. Het is ook heel makkelijk om te doen en goedkoop.

Laatst wilde ik eens proberen of het ook in de broodbakmachine kon. Niet omdat het zoveel werk is, maar om minder rommel te hebben omdat je geen mixer en beslagkom nodig hebt. Zo gezegd, zo gedaan dus, maar het resultaat viel toch behoorlijk tegen. Ten eerste was de cake niet genoeg gerezen. Ten tweede was hij niet gaar geworden en had een “bijscholing” nodig in de oven en ten derde duurde het allemaal ontzettend lang. Ik had wel het juiste programma van de broodbakmachine gekozen, maar die voorziet in tijd om het beslag te laten rijzen en dat is bij zelfrijzend bakmeel of meel met bakpoeder – dit gebruik ik normaal – niet nodig. Dat was eens maar nooit weer dus. Ik had er ook niet aan gedacht dat de cake zou beschadigen door de kneder die je mee bakt en die een gat achter laat in je baksel. Afijn ‘mislukte cake heb ik het liefste want daarvan krijg je grotere brokken’, zei mijn vader altijd. Ik heb de boel opgefleurd met aardbeien (uit eigen tuin) en slagroom (spuitbus: nog meer vet) zoals je kunt zien op de beginfoto.

 

Middelste bakt graag – als hij niet teveel huiswerk heeft – uit een map die hij voor twee euro op de rommelmarkt kocht. Zijn succesrecept is de volgende Finse cake. Helaas lukt het me nooit om daarvan een foto te maken, zo snel verdwijnt die in de hier altijd hongerige magen 😉 Ik was nog net op tijd voor het laatste stukje.

Ik ben nog steeds bezig met een gezinskookboek en daarom heb ik het recept op dit kaartje gezet.

Hier staat mijn basisrecept zoals ik het ook gebruik voor vrijwel alle verjaardagstaarten.

Ik gebruik trouwens altijd een ouderwets bakblik en geen glas of siliconen (daar heb ik alleen cupcakes van). Ik weet niet hoe het komt, maar daar lukken onze baksels toch het beste in. Ten slotte nog de volgende tip: neem eens cake als ontbijt….. ideaal als je op vakantie gaat en geen zin of tijd hebt om broodjes te smeren en te beleggen. Gewoon meenemen in het bakblik, daarin snijden, keukenrol mee tegen de kruimels…. Hier is het een succes op reis omdat het makkelijk is, iedereen het lust en tijd en kosten spaart. We rijden en drinken er wat bij en geven geen extra geld uit. Alhoewel ik absoluut geen nee zeg tegen een ‘Frühstück’ of ontbijtbuffet als dat al bij onze overnachting is inbegrepen natuurlijk 😉

Nee… ik ben nog niet klaar… zo met de herfstvakantie voor de deur heb je wel een keertje tijd om te bakken. Een tijdje geleden had ik immers jam gemaakt en dat combineerde ik weer met een ideetje dat ik op internet vond bij een collegablogger. Je kunt ook mijn basiscakerecept gebruiken.

              

Afijn … een lekkere vakantie gewenst.

»

  1. Nanda schreef:

    Meid, wat een lekker blogje om de ochtend mee te beginnen. Het water loopt mij in de mond. Ik maak niet vaak een cake, en als ik het doe kan ik het niet laten te snoepen van het beslag…dat vind ik zó lekker!
    Jij ook een fijne vakantie alvast 🙂

  2. Heleen schreef:

    Krijg er al trek in, maar het pas 8 uur!

  3. Zuster Klivia schreef:

    Ik ben gek op koken, maar minder op bakken. Ben er ook niet zo handig in, geen idee waarom. Jill wil nog wel eens een cupcakeje bakken, ik help dan graag mee versieren. Dat dan weer wel 😉

  4. Julie schreef:

    Mmmmm, ziet er allemaal superlekker uit. Als je ooit proefkonijnen nodig hebt, je weet me te vinden. Ik geef zelf ook nog altijd de voorkeur aan ouderwetse bakblikken, ik heb eens een cake gemaakt met zo’n siliconending en vond dat toch niet zo super.

  5. KnutzEls schreef:

    Wat luxe, ontbijten met cake, toemaar…. 😉 Maar ja, wel heel lekker. Je baksels en de cake van zoonlief zien er heerlijk uit.
    Ik bak de laatste tijd regelmatig een tulbandcake, niet met boter maar met yoghurt en olie. Niet minder dikmakend, want ook met veel suiker en vet, maar ietsjespietsjes beter voor het cholesterol. Binnenkort op mijn blog te vinden: http://www.knutzels.nl/

  6. Floor schreef:

    Hmm, wat een lekkere recepten! Het water loopt me in de mond!

  7. djaktief schreef:

    Hoi allemaal,

    Bedankt voor de reacties… vanochtend stond de weegschaal me niet aan, dus ik stel het bakken nog maar even uit …deze week maar wat extra rennen 😉 Waarschijnlijk teveel gegeten van alle chocolade die ik voor mijn verjaardag kreeg 😉

    groetjes,

    Dorothé

Geef een reactie

