Deze herfstvakantie zouden we eens ‘niets’ doen, dat wil zeggen thuis blijven, uitslapen, kalm aan, lekker de tijd aan jezelf. Met drie jongens (15-13-11 jaar) wordt er dan uiteraard veel gegamed op de computer en de Ipod. Tevens staat de tv vaker aan met soaps, Mythbusters en ander ‘kijkgenot’ afgewisseld door reclameblokken. Uit het leestekengebruik mag je opmaken dat ik andere voorkeuren heb dan rondhangen voor een of ander beeldscherm, alhoewel ik ‘soms’ langer achter de pc zit dan ik eigenlijk zou willen. Daarom besloot ik tot de volgende uitdaging: een loopweekje.

In blogland betekent mijn uitdaging niets bijzonders omdat er veel runners zijn die mijn weekafstand op één dag uitlopen. Ik laat me daardoor niet ontmoedigen maar juist inspireren. Het doel was niet om zoveel mogelijk kilometers te ‘vreten’ maar om dagelijks te lopen om qua humeur beter bestand te zijn tegen die vakantieluiheid van de kinderen. Ik was vooral ook heel benieuwd of ik deze loopbelasting fysiek aan zou kunnen omdat ik toch ‘een dagje ouder’ ben ondertussen. Afijn eerst maar een Excel:

Ik begon op zaterdag met een lange duurloop (16 km) over de golfbaan naar Rhoon in een laag tempo want ik had weinig energie en voelde me een beetje vol doordat ik afgelopen week wat meer en anders had gegeten. Het zou ook mooi zijn om weer eens een kilootje te verliezen. Ik zal jullie de details maar besparen maar het komt erop neer dat de stofwisseling goed werd verhoogd. Op zondag probeerde ik een nieuwe route uit (11 km). Een tijdje geleden meldde ik immers dat ze de geluidswal bij Barendrecht hadden omgevormd tot recreatiegebied en daar kun je dus lekker omhoog rennen. Ik paste de lussentactiek toe zodat ik optimaal van alle hellinkjes gebruik kon maken. Sommige hebben een aangenamer hellingsprecentage dan andere zullen we maar zeggen. Ik liep iets sneller dan de dag ervoor maar toch voorzichtig omdat mijn benen dit niet zo gewend zijn. Op maandag voelde ik ook wel vermoeidheid in mijn benen maar dit weerhield me niet om toch weer een lange duurloop te doen. Ik deed de helft van de hellinkjes van de voorlaatste dag en probeerde nog een nieuwe route uit. Dit verliep helaas niet zo goed, omdat het een enorme lange saaie weg was. Ik probeer dan altijd op de lucht en de omgeving te focussen om de moed erin te houden en dat lukt meestal wel. Helaas stond er een bordje verkeerd en liep ik nog een lusje van drie kilometer meer dan ik van plan was (16 km). Toen ik thuis kwam heb ik mezelf beloond met een lekker bad.

Op dinsdag ging ik naar de fitness, maar mijn gebruikelijke training ruilde ik ik voor een interval op de lopende band. Tenminste ik wilde een interval doen en had die ook al ingesteld op het apparaat maar bij het inlopen merkte ik al dat ik dat het niet zo vlot ging en ik mijn plannen beter bij kon stellen als ik werkelijk zeven keer op zeven dagen wou rennen. Het werd dus een piramide loop beginnend met 9,5 km/u en dan per halve kilometer een versnelling van een halve km/u. Ik haalde het tot 12 km/u en maakte de piramide netjes af zodat ik 5,5 kilometer kon bijschrijven op de weekteller. Daarna deed ik nog wat buikspieroefeningen en wat armspieren op de ‘koffiemolen’. Het normale kracht programma sla ik altijd over als ik op snelheid train om blessures te voorkomen. Ik voel dan namelijk de weerstand van de gewichten niet goed en dan doe je gauw teveel en/of te zwaar.

De week was nu al aardig gevorderd en woensdag nam ik weer een ongebruikelijke route want dat kon ik mooi combineren met een boodschapje dat ik toch moest doen. Ik voelde me opmerkelijk veel fitter dan de dagen ervoor en ook het tempo viel me veel gemakkelijker vast te houden. Onderweg dacht ik wel aan de atleten die vrijwel dagelijks hun trainingen moeten lopen om een bepaald resultaat te bereiken. Het lijkt me vooral moeilijk om genoeg variatie te vinden om er een beetje lol in te houden. Het zou me echt moeite kosten om genoeg verschillende looproutes te vinden om te kunnen afwisselen. Natuurlijk draai ik ook wel eens gewoon een rondje zonder nadenken omdat het goed voor me is maar over het algemeen heb ik plezier in het rennen qua fysieke uitdaging en ook de frisse wind door mijn hoofd en gedachten zijn heilzaam.

Voor donderdag stond een duurloop met buurvrouw Pauline gepland. Haar looptempo is hoger dan het mijne maar ik loop langere afstanden. Ik trek me dus op aan haar tempo en ik trek haar mee door langere afstanden 😉 Verder hebben we allebei kinderen in dezelfde leeftijd dus de tijd vliegt voorbij als we de gezinsperikelen uitwisselen. Dat kost me altijd wel wat adem, vooral op de eerste paar kilometer kom ik dan wat lucht tekort, maar gaandeweg trekt dat bij.  We hebben samen als eens een halve marathon gedaan (City Pier City 2011) en binnenkort doen we de Bruggenloop maar dan wel ieder in ons eigen tempo.  We gingen naar Rhoon over de golfbaan, waar de bomen prachtige herfstkleuren showen en vertraagden wat op de paden langs de Rhoonse Grienden die van een nieuwe schelpenlaag waren voorzien. Op de dijk terug haalden we weer af en toe 5 min/km door de op- en afritten die we trouw allemaal doen omdat het immers ‘gratis training’ is.  We vertragen als we de laatste kilometer van de Koedood in gaan en voelen onze benen lekker vollopen.

En toen was het al weer vrijdag en zat mijn loopweek er bijna op. Omdat ik over de loopweek wilde bloggen besloot ik wat plaatjes te schieten van mijn standaardrondje Molenpolderpad (ca. 10 km) met mijn nieuwe mobieltje. Het weer was echter veel kouder dan de rest van de afgelopen week en ik had een beetje spijt van mijn korte broek en dito shirt. Het werd dus een fartlek om mijn verkleumde lijf op te warmen na het schieten van een leuk plaatje.

Gaatkensplas op hobbelbrug bij gedenkpaat voor verdronken puber
waar altijd bloemen hangen

eerste uitzicht op de Maas (hoog water nu)

lang saai stuk, dus afleiding zoeken

afleiding gevonden in prachtige rietpluimen

aan het einde van de lange weg komt de verassing

tweede uitzicht op de Maas

dan de dijk over voor de terugweg met een groots uitzicht op de skyline van Rotterdam
(helaas kan de camera van mijn mobieltje dat niet aan 😉 )

een van de vele op- en afritten voor de ‘gratis training”

de laatste kilometer gaat in op de Koedood

lekker uithuppelen met zicht op de vuurtorens en ‘het veer van drs. P’

en afgesloten met een leuke looptijd

Dit was dus mijn loopavontuur over 7 dagen van 87 kilometer in ca. 8,5 uur met wat vermoeidheid, geen spierpijn of  blessures, in goed weer …. dat me veel energie en zelfvertrouwen gaf. Voor herhaling vatbaar dus…. 😉

»

  1. Feikje schreef:

    Sommige mensen reizen er de wereld voor rond voor zo’n loopweek. Jij houdt hem gewoon in de achtertuin (met hele mooie routes). Nu weer tijd voor rust als iedereen weer naar school is.

  2. Julie Mestdagh schreef:

    Hey Dorothé, wat een leuke originele uitdaging voor jezelf zo’n loopweek. Je hoeft helemaal niet te vergelijken met andere bloggers die dit misschien dagelijks doen, die afstand (zoveel zullen er dat trouwens niet zijn), het gaat om de uitdaging met jezelf en ieder loopt op zijn / haar niveau, toch? Ik vind het best een pittige planning en knap dat je dat allemaal ook hebt gedaan. In ieder geval ook véél leuker dan voor een schermpje hangen, daar ben ik het met je eens. Leuke foto’s van je looprondje. Doet me nog meer dan ooit wensen dat we in Rotterdam woonden….

  3. Nanda schreef:

    Ik schrijf slechts één woord: respect!

  4. Nicole schreef:

    Leuk zo’n uitdaging! En heel wat kilometers afgelegd.

  5. djaktief schreef:

    @Feikje rust….??? wat is dat?

    @Julie… leuk dat jij het pittig vindt… je bent zelf een actieveling

    @Nanda en @Nicole…. thks!

  6. onehappyjogger schreef:

    stevige uitdaging was dat zeg en een boel kilometers bijeen gelopen dus! Knap gedaan! Ik durf zoiets niet meer aan na eens een vol jaar blessureleed te hebben gehad. Maar soms is de goesting er wel hoor, om ook zoiets strafs uit te steken 🙂

    • djaktief schreef:

      Hi Ruth,

      Als ik iets gevoeld zou hebben dat ergens op zou duiden, zo ik een rustdag genomen hebben, maar het merkwaardige is dus dat mijn lijf dit dus nu aan kan. Eigenlijk had ik willen afsluiten met een halve marathon op de zaterdag (8e dag) maar ik werd verrast door mijn cyclus en toen vond ik het tijd voor een rustdagje 😉

      groetjes,

      Dorothé

  7. RunningHans schreef:

    Dat heb je dus goed gedaan zeg. Iedere dag lopen. Ga ik ooit ook eens doen. De nieuwe geluidswal moet ik ook nog een keer doen met. Club

Geef een reactie

