Intrigerend zo’n mooi oud blik… wat zal er in zitten … dekt de foto de lading….

Vorige week was het herfstvakantie en toen blogde ik wat over al eerder gemaakte recepten maar ook over mijn dagelijkse hardlopen maar ik deed nog veel meer:

tafellopers

      

Ik knipte en naaide tafellopers en servetten met een mooie rolzoom voor een vriendin met mijn lockmachine. Voor de leken: dit is een machine die de stof afsnijdt en tegelijk afwerkt. Bijna iedere lockmachine heeft de functie rolzoom. De rolzoom is alleen geschikt voor dunne enkele stof. Je gebruikt de rolzoomplaat en alleen de rechter naald. Je zet de draadspanning van de ondergrijper strakker (hoger getal) en de mesbreedte op smal.

   

Je kunt gewoon de buitenhoek omlocken zonder af te breken. Je moet er wel voor zorgen dat je dan niets meer hoeft af te snijden. Je lockt een stofkant tot één steek voorbij het einde van de stof. Dan doe je de naald en het voetje omhoog. Je trekt de stof ietsje naar achteren zodat de draadketting van de pin af is. Dan draai je stof een kwartslag de hoek om en leg je de stof precies onder de naald tegen het mes. De naald bij het begin van de volgende kant zodat de rolzoomranden elkaar zullen kruisen. Dan het voetje omlaag. Draden strak trekken, boven de machine en verder locken tot de volgende hoek. Ik hoop dat de foto’s duidelijk genoeg zijn.

 

Je kunt ook verschillende kleuren garen gebruiken voor een artistiek resultaat…. in die kist zit dus mijn voorraad lockgaren 😉

stoelkussen

Eindelijk kreeg de oude stoel – die ik erfde van mijn vader en grootvader –  een bijpassend kussen zodat ik lekker achter de pc kan zitten om te bloggen of te surfen. Voor het patroon van het kussen maakte ik een een mal van papier. De rits is in de ronde kant verwerkt. Ik gebruikte er oude restjes gordijnstof voor die ik niet weg kon gooien 😉

 

Kledingwissel

Verder ruimde ik de kleding van onze drie jongens op zoals ieder jaar in de mei- en herfstvakantie. Het wordt wel steeds minder werk omdat ze minder kleding hebben en hun smaken, voorkeuren en maten niet meer matchen, maar het blijft een hele klus. Ik probeer altijd een nieuwe bestemming voor de kleding te zoeken die niet meer past of anderszins niet meer bruikbaar is. Een aantal truien die ik breide en het lievelingsshirt van oudste sieren nu hun kamerdeuren en muren. Voor de breipatronen gebruikte is destijds gewone patronen gecombineerd met telpatronen voor strijkkralen. Vooral de Feijenoordtrui was lastig. De kinderen dragen deze truien al lang niet meer, maar ik mag ze niet weg doen, hetgeen ik maar als compliment op vat 😉

   

Voorjaarsschoonmaak

Tussen al het lopen, ruimen en naaien door maakte ik ook eindelijk de voorjaarsschoonmaak af. Ja je leest het goed. Door de ECDL-computercursus van vorig jaar was ik wat achterop geraakt met de grote jaarlijkse klussen zoals zemen (13 deuren en 16 ramen en de tegels van badkamer en 2 wc’s) en groot onderhoud van de parket- en marmoleumvloeren. Het lukte me niet meer voordat we op vakantie gingen doordat ik een herexamen moest doen en daarna waren we in het buitenland of was er bezoek.

Jurk met reverskraag

Tenslotte lukte het me om eindelijk weer eens een kledingstuk voor mezelf af te maken. Het is een jurk met reverskraag van een heel oud stofje uit de lappenvoorraad van mijn moeder. Jullie snappen wel dat ik heel tevreden was met al die affo’s in een week. Maar omdat ‘aktief’ mijn second name is volgt er binnenkort vast wel weer een blogje over mijn ‘wimmies en wippies’ (work in mind en work in progress).

       

»

  1. Nanda schreef:

    Je hebt inderdaad je naam eer aangedaan!

  2. Julie Mestdagh schreef:

    Hihi Dorothé, de foto dekt de lading, ik was héél benieuwd wat erin zat. En wat leuk dat je met datgene wat erin zat zo’n leuk kleedje hebt kunnen maken, het staat je geweldig. Lekker fleurige kleuren! Knap! Dat zal ook wel aan jouw talent liggen, en niet alleen aan die lockmachine vermoed ik. Ik denk dat je mij nog mag opsluiten met zon machine, ik zou er nooit iets moois mee kunnen maken. Jaloers! Groetjes, Julie

  3. mamakeuze schreef:

    Ik was ook super benieuwd wat erin zou zitten! Je hebt het in elk geval mooi kunnen gebruiken voor de leuke tafellopers, servetten ed.

  4. Affodil schreef:

    Ik word al moe als ik het allemaal lees! 🙂

Geef een reactie

